- Home
- Kennis
- Mobiliteit
- Van nacht en weekendwerk naar meer dagwerk
Van nacht- en weekendwerk naar meer dagwerk
Voor de gezondheid van medewerkers én om het werk in een krappe arbeidsmarkt uitgevoerd te krijgen, willen we in de infrasector de omslag maken van nacht- en weekendwerk naar meer dagwerk. We hebben tijdens bijeenkomsten met infrabedrijven en Rijkswaterstaat gemerkt dat hier veel draagvlak voor is.
Veel voordelen
Meer overdag en doordeweeks werken heeft veel voordelen. Overdag krijg je meer werk gedaan en zijn mensen en materieel flexibeler inzetbaar. Het is beter voor medewerkers; in de nacht werken kan tot gezondheidsproblemen leiden en beïnvloedt je sociale leven. Als we nieuwe (jonge) mensen willen aantrekken voor werk in de infra, zijn dit zaken om rekening mee te houden. Tot slot is overdag werken over het algemeen veiliger blijkt uit onderzoek van het RIVM, zeker als we dat combineren met een zogenoemde vierkante afsluiting.
Wat we gaan doen
Ons doel is om in 2025 in een brede coalitie van brancheorganisaties, vakgroepen, opdrachtgevers en infrabedrijven te komen tot goede, haalbare oplossingsrichtingen. Deze vertalen we in een position paper voor onze lobby richting de landelijke en decentrale overheden. Verder zullen we medewerkers bevragen en best practices verzamelen.
Meedenken en op de hoogte blijven? Neem contact op met Adriaan de Rooij.
Verder lezen
Lees vooral het verslag van het werksymposium dat we samen met Het Zwarte Corps en RWS organiseerden: Mooie opbrengst tijdens tweede bijeenkomst Naar meer dagwerk. De derde bijeenkomst staat gepland voor juni 2025. En bekijk onze tips als het gaat om Aantrekkelijk werkgeverschap.
Bekijk ook eens
Om jou te ondersteunen bij je gesprekken met (decentrale) opdrachtgevers – gemeenten, provincies, waterschappen – hebben we een lobby-koffer gemaakt.
Vanaf 2025 komen er zero-emissiezones voor stadslogistiek in grote gemeenten. We onderzoeken wat bouwbedrijven moeten doen om aan deze regels te voldoen.
De WPM is de rapportageverplichting over het zakelijke verkeer en woon- werkverkeer, per 1 juli 2024 verplicht voor elke organisatie met meer dan 100 medewerkers.