- Home
- Kennis
- Mobiliteit
- Stand van zaken zero emissiezones
Stand van zaken: zero-emissiezones
Vanaf 1 januari 2025 voeren de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone (ZE-zone) in en zo'n 15 andere gemeenten volgen later. Een zero-emissiezone is een gebied waar op termijn alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto's en vrachtwagens mogen rijden. Vanaf 1 januari 2025 zullen als eerste de meest vervuilende voertuigen worden geweerd. Voor de schonere voertuigen geldt een overgangsregeling. Gemeenten voeren een zero-emissiezone in om de luchtkwaliteit in die gebieden te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen.
Uitstootvrij in de binnensteden
Om de leefbaarheid in de stad te verbeteren en overlast te beperken, stellen grotere gemeenten de komende jaren een zero-emissiezone in. Dat betekent dat bestelauto’s en vrachtauto’s in de binnenstad geen emissies meer mogen hebben. De invoering van zero-emissiezones is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een schonere en veiligere omgeving voor onze medewerkers in de bouw.
De ingangsdatum was in principe 1 januari 2025, maar de verschillen tussen gemeenten zijn groot. De meest actuele informatie over de ZE-zones is altijd te vinden op de website Op weg naar ZES. Op deze website staat onder andere een aanklikbare kaart met de contouren van de ZE-zones per gemeente. Ook kan je er een kentekencheck doen.
Belastingregels voor bedrijfswagens veranderen in 2025
Ondernemers die een nieuwe bedrijfswagen kopen, zijn nu nog vrijgesteld van Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM). Vanaf 2025 gaan ondernemers ook BPM betalen, net als bij personenauto’s.
De BPM-vrijstelling geldt in 2025 echter nog wél voor emissievrije auto’s. De overheid wil de verkoop van deze emissievrije auto’s extra stimuleren door middel van een SEBA-subsidie tot €5.000 op volledig elektrische bedrijfswagens.
Met een elektrische bedrijfswagen zit je dus goed. Hiermee krijg je BPM-vrijstelling en behoud je toegang tot de stedelijke zero-emissie zones die vanaf 2025 in tientallen gemeenten zullen ingaan.
Vijf stappen naar elektrisch
Ledenvoordeelpartner Ayvens (voorheen Leaseplan) benoemt vijf stappen om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Bekijk de presentatie.
Is dit hét moment om over te stappen naar een elektrische bedrijfsauto?
De elektrische bedrijfsauto komt steeds dichterbij, ook voor onze bouw- en infraleden die nu nog een dieseluitvoering rijden. Er is steeds meer keus in modellen en vrijwel alle fabrikanten hebben een elektrische bus in het aanbod, zowel voor koop als lease. Is dit dan het moment om elektrisch te gaan rijden? Hoe zit het met bereik, opladen, Total Cost of Ownership? Kan je alles vervoeren met een elektrische bus dat ook kan met een dieselbus?
Roy Driessen, segmentdirecteur bedrijfswagens, geeft antwoorden op de vragen. Ondernemer Mayert Kistemaker, van Kistemaker Bouw en Bouwbedrijf Entius rijdt al enige tijd elektrisch. Wat is zijn ervaring in de praktijk?
Meerjarenprogramma Mobiliteit
Deze informatie komt voort uit ons meerjarenprogramma Mobiliteit. Dit programma draagt bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit in de brede zin.
Bekijk ook eens
Bereid je als bouwondernemer voor op emissieloos bouwen met een schoon wagenpark, emissieloos materieel en slimme logistiek. Bekijk onze praktische hulpmiddelen.
Om jou te ondersteunen bij je gesprekken met (decentrale) opdrachtgevers – gemeenten, provincies, waterschappen – hebben we een lobby-koffer gemaakt.
De WPM is de rapportageverplichting over het zakelijke verkeer en woon- werkverkeer, per 1 juli 2024 verplicht voor elke organisatie met meer dan 100 medewerkers.