1. Home
  2. Kennis
  3. Aantrekkelijk werkgeverschap

Aantrekkelijk werkgeverschap

In deze krappe arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van personeel belangrijker dan ooit. Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers niet alleen voor jouw bedrijf kiezen, maar ook blijven? Hoe word en blijf je een aantrekkelijke werkgever? Op deze pagina vind je praktische tools om vandaag mee aan de slag te gaan. Laat je vooral inspireren en pas toe wat past bij jouw bedrijf.

Social Return On Investment (SROI)

Sinds 2011 is Social Return On Investment (SROI) verplicht bij overheidsopdrachten, waarbij een deel van de opdrachtsom wordt besteed aan maatschappelijke impact, zoals het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Lees er alles over op deze kennispagina.

Hoe word en blijf je een aantrekkelijke werkgever?  

Verrassende extra's bovenop de cao en persoonlijke ontwikkelingsplannen: een paar voorbeelden van aantrekkelijk werkgeverschap. Wat maakt jouw bedrijf een fijne en inspirerende plek om te werken? We delen het hieronder met je.  

Wees mensgericht

Bij mensgericht werkgeverschap draait het om maatwerk. Elke medewerker heeft andere behoeften, of dat nu gaat om het vinden van balans tussen werk en privé of aanpassingen op de werkplek. Denk aan flexibele werktijden voor medewerkers met zorgtaken of het inzetten van technologie om oudere werknemers te ondersteunen. Door rekening te houden met levensfase en persoonlijke omstandigheden, creëer je een werkomgeving waarin iedereen kan floreren.

Transparantie is key

Duidelijkheid en openheid zijn hier cruciaal. Of het nu gaat om de plannen van de organisatie, transparantie over salarissen, of zelfsturende teams: medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Wanneer mensen mee kunnen beslissen en deelgenoot zijn van processen, verhoogt dat niet alleen het werkplezier, maar ook hun betrokkenheid bij het succes van het bedrijf.

Openheid zorgt voor vertrouwen

Een open cultuur zorgt voor vertrouwen en betrokkenheid. Dit betekent heldere verwachtingen creëren, open communicatie en een veilige ruimte bieden voor feedback. Leidinggevenden die een omgeving stimuleren waarin mensen zich gehoord voelen en vrij zijn om ideeën te delen zorgen ervoor dat medewerkers zich medeverantwoordelijk voelen voor de bedrijfsresultaten.

Zet ontwikkeling centraal

In een ontwikkelingsgerichte organisatie investeer je in de groei van je medewerkers. Denk aan trainingen, opleidingen en inspiratiesessies, maar ook aan persoonlijke ontwikkelingsplannen. Door duidelijke doorgroeimogelijkheden te bieden en samen te werken met opleiders, help je je medewerkers niet alleen zichzelf te ontwikkelen, maar ook bij te dragen aan de toekomst en de wendbaarheid van het bedrijf.

Weet waar je voor staat

Een betekenisvolle werkomgeving verbindt medewerkers met elkaar én met de missie van de organisatie. Hier wordt open gecommuniceerd, leert men van elkaar en wordt er samengewerkt aan een duidelijk doel. Denk aan een bedrijfscultuur waarin afspraken zijn gemaakt over hoe medewerkers met elkaar en met klanten omgaan, en waar ruimte is voor sociaal maatschappelijk betrokken initiatieven, zoals werkgelegenheid voor mensen met minder arbeidskansen.

5 praktische tips om vandaag nog mee te beginnen

  1. Bied je medewerkers extra voordelen, zoals de mogelijkheid om zelf hun rooster te bepalen, geen nacht- of weekenddiensten, een sportabonnement of een gezonde lunch. Denk ook aan een spaarsysteem voor extra vrije dagen, de mogelijkheid tot een sabbatical en extra ondersteuning voor mantelzorgers.
  2. Zet kennisontwikkeling en vakmanschap centraal met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) en een ontwikkelbudget om je medewerkers te laten groeien.
  3. Gebruik de kracht van je medewerkers door hen als ambassadeurs in te zetten, jongeren te betrekken via 'reversed mentoring' (de jongere is mentor van de oudere werknemer) en betrek je medewerkers bij belangrijke besluiten.
  4. Investeer in coachend leiderschap, geef zelf het goede voorbeeld, en zet je samen met je team in voor een maatschappelijk doel.
  5. Zorg ervoor dat je beloftes in wervingscampagnes overeenkomen met wat je daadwerkelijk biedt, zodat medewerkers ook blijven en zorg voor een onvergetelijke onboarding en zorg voor gelijke kansen bij werving en selectie.

Vragen?

Heb je een vraag over dit kennisgebied? Onze beleidsadviseurs helpen je graag verder.

Gerelateerd nieuws

Zondag 13 april 2025
'Daar waar het mbo ophoudt, gaan wij verder'

Met steeds meer wereldtalen op de bouwplaats, maakt Van de Kreeke Wegenbouw uit Nuth op het gebied van diversiteit en inclusie een bijzonder verschil met een heel persoonlijk project. De kennis van de Nederlandse taal bij een Soedanese collega bleek onvoldoende om gediplomeerd vakman GWW te worden. De oplossing? Privélessen Nederlands. "Daar waar het mbo ophoudt, gaan wij verder." 

Donderdag 13 maart 2025
Een evenement dat respect afdwingt

Op 7 maart vond niet alleen de Bouwvrouwendag in regio Noord plaats. Met alle respect! Een veilig en prettig leerklimaat was de andere bijeenkomst waar sociale veiligheid op de werkplaats de hoofdmoot vormde. “Tijdens je stage moet je gewoon jezelf kunnen zijn zonder je te veel te hoeven aanpassen.”

Donderdag 13 maart 2025
Bouwvrouwen steken koppen bij elkaar in de kop van Noord-Holland

Net als in de andere regio’s van onze vereniging stond regio Randstad Noord dit jaar stil bij Internationale Vrouwendag middels een Bouwvrouwen event. Op 7 maart werd een groep van maar liefst 95 vrouwen met een speciaal programma in het zonnetje gezet. Een terugblik op een enerverende dag in Wormer.