1. Home
  2. Kennis
  3. Mobiliteit

Mobiliteit

Met het oog op de toekomst is het interessant om te weten welke ontwikkelingen in de mobiliteitswereld belangrijk zijn. Er komen nieuwe kansen aan waar we je graag op voorbereiden.

Emissieloos bouwen en vervoeren

Branche- en netwerkorganisaties in de bouw, waterschappen, provincies, gemeenten, grote opdrachtgevers in de bouw en ministeries willen de bouw schoner, gezonder en stiller maken. Daartoe tekenden zij het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). In de bijbehorende routekaart staat stap voor stap uitgelegd hoe en in welk tempo bouwmachines de komende jaren worden vervangen door minder vervuilende exemplaren om uiteindelijk over te gaan op schone of emissieloze varianten. Lichter materieel wordt eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel.

Lees meer over emissieloos bouwen en vervoeren

Stand van zaken: zero-emissiezones

Bijna dertig grotere gemeentes hebben zich verbonden aan het convenant Zero Emissie Stadslogistiek. Dat betekent dat bestelauto’s en vrachtauto’s in de binnenstad van die gemeenten geen emissies meer mogen hebben. Jouw fossiel aangedreven bedrijfsauto's worden dan steeds meer geweerd. De ingangsdatum is in principe 1 januari 2025, maar kan per gemeente verschillen. Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, gelden er verschillende ingangsdata voor verschillende voertuigen. Zo mogen de schonere bestelauto’s en jongere vrachtauto’s wat langer in de ZE-zones komen.

 

Lees meer over de zero-emissiezones

Bagage voor het gesprek met je opdrachtgever

Om jou te ondersteunen bij je gesprekken met opdrachtgevers als gemeenten, provincies en waterschappen, hebben we een lobby-koffer gemaakt. Deze is gevuld met onderzoeken die de urgentie van investeren in de infra onderstrepen en met handreikingen die opdrachtgevers inzicht bieden in ‘hoe dan?’ ten aanzien van verschillende knelpunten en dossiers.  

 

Bekijk de inhoud van de lobby-koffer


Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit 

Heeft je organisatie 100 of meer werknemers? Dan ben je sinds 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van je werknemers. Dit is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM).

 

Bekijk Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit

Financiele ledenvoordelen

Binnen ons pakket aan ledenvoordelen hebben we ook een ruim aanbod aan 'mobiele' voordelen: van bedrijfsauto's tot asset management.

Bekijk alle ledenvoordelen
Renault

Bij ons vind je een uitgebreid assortiment aan bedrijfs- en personenwagens van Renault en Dacia, met aantrekkelijke kortingen tot 23%.

Stellantis

Bedrijfswagens en personenauto’s van de merken Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat, JEEP, Opel en Peugeot.

Vragen?

Heb je een vraag over dit kennisgebied? Onze beleidsadviseurs helpen je graag verder.

Bekijk ook eens

Meerjarenprogramma mobiliteit

Dit programma biedt inzicht en continuïteit, zodat infrabedrijven kunnen bijdragen aan de bereikbaarheid van Nederland en een emissieloze infrastructuur.

Duurzaamheid en energietransitie

Ontdek alle relevante informatie over de energietransitie en waar jij rekening mee kan houden.

Gerelateerd nieuws

Woensdag 6 november 2024
Voorverkoop BruggenFestival 2025 begonnen

Het BruggenFestival2025 is een dag vol kennisdeling, innovatie en inspiratie. Dit festival is in 2025 een grotere en interactievere variant van de welbekende Bruggendag en vindt plaats op donderdag 20 maart in de Jaarbeurs in Utrecht.

Maandag 4 november 2024
En toen werd het project tóch emissieloos uitgevoerd

Dons en Troost bouwde voor Defensie een gezondheidscentrum in de Veluwse bossen, bij ‘t Harde. Het gebouw is klimaatbestendig en natuurinclusief dankzij onder meer groene daken, geïntegreerde nestkasten en wadi’s op het terrein. Daarnaast is het project emissiearm uitgevoerd. Een leerzaam en intensief traject, vertelt projectleider Jeannette Dons.

Woensdag 30 oktober 2024
GMB's route naar emissieloos: 'Je wilt koploper zijn daar waar het ertoe doet'

Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachinevloot. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Materieelmanagers van grote en middelgrote bouwers staan voor dilemma's en keuzes. Zo ook Gerard van der Veer, manager verduurzaming materieel bij GMB. "Voorlopig zitten we nog met een onrendabele top en blijft het werken met emissieloos materieel duurder."