Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Hybride techniekopleider waardevolle schakel bouwpraktijk en onderwijs

Hybride techniekopleider: waardevolle schakel bouwpraktijk en onderwijs

Zondag 28 juli 2024

Je ziet ze steeds vaker rondlopen bij de verschillende technische opleidingen op Nederlandse scholen: hybride techniekopleiders. Een vakman of -vrouw uit de bouw die gastlessen verzorgt of zelfs een volle dag in de week voor de klas staat. Naast een cruciale brug tussen theorie en praktijk bieden zij ook voor werkgevers in de bouw en infra talloze voordelen.

Al jarenlang is Herman Veldman bezig met hybride techniekopleiders 'af te leveren aan de markt', zoals hij het noemt. Als projectleider coördineert hij in heel het land de werving van vakmensen uit het bedrijfsleven, die interesse hebben om naast hun werk aan de slag te gaan in het onderwijs. Zo vangen de opleidingen het tekort aan docenten op én halen ze direct waardevolle kennis en ervaring uit de praktijk in huis.

Docent na achttien dagdelen en een stage

Hybride techniekopleiders zijn vaak binnen hun (bouw)bedrijf al actief als praktijkopleider, maar dat hoeft niet, zegt Veldman: iedereen kan klaargestoomd worden voor de klas. "Op de meewerkende hogescholen krijg je in achttien college-dagdelen didactiek en pedagogiek bijgebracht", vertelt hij. "Daarnaast loop je 80 uur stage op een vmbo of een mbo. Daarna kun je al in deeltijd aan de slag als docent." Dat kan bijvoorbeeld door cursussen of gastlessen te geven op het vmbo, mbo of bij opleidingsbedrijven. Maar een hele vaste dag in de week of een tijdelijke klus als invaller komen ook voor, zegt Veldman. "Zo lang het 'hybride' aspect maar blijft. Het gaat echt om maximaal 0,4 fte."

Grote ambitie

Op de opleidingen blijkt de vraag groot: inmiddels zijn er zo’n 400 hybride techniekopleiders actief. De ambitie ligt veel hoger, vertelt Dina Griemink, adviseur onderwijs & arbeidsmarkt bij Regio Noord. "Het doel vanuit het Aanvalsplan Techniek, de samenwerking tussen vijf technische sectoren, VNO-NCW en MKBNederland, is om duizend hybride techniek-opleiders af te leveren."

Nieuwe kennis en innovaties

Veel werkgevers in de bouw en infra zijn soms terughoudend met het 'uitlenen' van hun personeel, maar het biedt juist ontzettend veel voordelen, meent Griemink. "Het stelt je in staat om als bedrijf direct nauwe banden met scholen te onderhouden, zodat je in de toekomst gemakkelijker stagiairs en nieuwe leerlingen binnen kunt halen. Bovendien hebben hybride techniekopleiders de ervaring om binnen het bedrijf leerlingen effectiever te begeleiden."

Twee kanten op

Griemink roept bedrijven dan ook op om na te denken over het inzetten van een hybride techniekopleider. "Bijvoorbeeld een medewerker die zich graag door wil ontwikkelen, of die bijvoorbeeld fysiek niet meer vijf dagen per week op de bouwplaats kan staan. Voor die persoon wordt de werkweek gevarieerder en tegelijk verhoog je de kwaliteit van het bouwonderwijs. Het werkt echt twee kanten op."

Dina Griemink
Adviseur onderwijs & arbeidsmarkt - Regio Noord
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 30 juli 2024
Liever geen stenen maar opleidingen stapelen

Wie zin heeft om door te leren, valt in de bouw met zijn neus in de boter. De opleidingsmogelijkheden zijn enorm. Ook als je binnen de sector van richting wilt veranderen, is er van alles mogelijk. Timmerman Melvin Hooijberg pakt die kansen met beide handen aan. Met een paar KOB-opleidingen op zak hoopt hij straks uitvoerder te zijn en wie weet wat er daarna nog komt.

Dinsdag 23 juli 2024
Hart gevolgd: van vwo 4 naar BBL-opleiding in de bouw

Je kunt het met recht een opmerkelijke switch noemen: ondanks uitstekende cijfers het vwo vaarwel zeggen om timmerman te worden. Het is precies wat Jerom Verstraaten op zijn 16e deed. 3,5 jaar later is hij nog elke dag heel blij met zijn keuze.

Maandag 22 juli 2024
Technodiscovery brengt techniek dichter bij jongeren

De vraag naar technisch geschoolde medewerkers is groter dan ooit, aar hoe maak je het personeel van de toekomst enthousiast voor techniek? In Ede, midden in de Foodvalley, plant het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery het zaadje van techniek al jaren bij basisschoolleerlingen, VO-leerlingen van leerjaar 1 en 2 én docenten.