Samenwerking centraal bij Masterclass wethouders Infra & Mobiliteit
Vrijdag 2 februari 2024
Wethouders Infra & Mobiliteit van bijna de helft van alle Brabantse gemeenten waren vrijdag 26 januari naar de Apparatenfabriek in Eindhoven gekomen voor een leerzame Masterclass. Samen met de Provincie en Bouwend Nederland gingen de bestuurders de beleidsdiepte in én namen ze de samenwerking tussen overheid en markt onder de loep.
Bij de aftrap van de Masterclass legden Hanneke van Eijndhoven (Regiomanager Zuid Bouwend Nederland) en Stijn Smeulders (gedeputeerde stedelijke ontwikkeling en mobiliteit Provincie Noord-Brabant) de nadruk op het belang van samenwerking om de pittige uitdagingen aan te pakken waar overheden en Inframarkt voor staan. De opgaven zijn groot en daarmee wordt slimme kennisuitwisseling en beter samenwerken nóg belangrijker. Vervolgens gaf de gedeputeerde toelichting op het bestuursakkoord. Een van de belangrijke items daarin is de verkeersveiligheid. Ondanks alle inspanningen en extra investeringen stijgt het aantal verkeersongevallen in Noord-Brabant. Deze tendens willen we keren, dat is een majeure opgave.
Noodzakelijke mobiliteitstransitie
Bart Swaans, Programmamanager Multi Modale Bereikbaarheid, focuste op het beleidskader mobiliteit uit het bestuursakkoord. Daarbij ging het over de noodzaak van de mobiliteitstransitie. Noord-Brabant groeit immers richting de 3 miljoen inwoners en dat kan het huidige mobiliteitssysteem niet aan. Om de verkeersdrukte te verminderen, verkeersveiligheid te vergroten en uitstoot terug te dringen, is het nodig om te blijven zoeken naar slimme vormen van mobiliteit.
Aanpak stikstofproblematiek
Sjoerd van Loon (Programmamanager infrastructurele projecten) zit meer op uitvoering. Hij ging in op onder meer het stikstofprobleem. Legde uit waar onzekerheden in zitten of projecten kunnen worden uitgevoerd. Onder andere de keuze van Noord-Brabant om op basis van rechterlijke uitspraken, anders dan sommige andere provincies, niet extern te salderen. Ook kunnen er geen generieke vrijstellingen worden verleend voor bouwactiviteiten; er is maatwerk vereist.
Ideaalplaatje
Na een koffiepauze was samenwerking met de markt het thema. Met een droombeeld schetste Hanneke van Eijndhoven hoe opdrachtgevers en infrabouwers met elkaar kunnen zorgen voor een veiliger en toekomstbestendig Brabant. Krapte in de arbeidsmarkt wordt dan (gedeeltelijk) opgevangen door échte samenwerking tussen opdrachtgevers en infrabouwers; men maakt maximaal gebruik van marktconsultaties en er wordt zoveel mogelijk in bouwteams gewerkt. De kennis van de markt wordt ingezet en helpt een gemeente bij nieuwe uitdagingen. Er wordt uniform uitgevraagd op duurzaamheid door alle Brabantse gemeenten. En last but not least, alle opdracht gevende overheden werken met een projectenkalender, waardoor er meer continuïteit is en infrabouwers écht kunnen gaan investeren op elektrisch materieel.
Samen praten over samenwerking
In een tweegesprek onder leiding van dagvoorzitter Simone van Trier gingen Roelant Veldboer (voorzitter Infraplatform) en Bas Drijvers (strategisch adviseur inkoop bij gemeente Eindhoven) in op hoe je dat wensbeeld werkelijkheid zou kunnen maken. Daarbij kwam onder meer het belang van uniformiteit bij uitvragen ter sprake, en zeker op het gebied van zero emissie.
Gesprek
Het állerbelangrijkste van vandaag was met elkaar het gesprek voeren en ervaringen uitwisselen. Goede voorbeelden werden uitgewisseld en de noodzaak werd gevoeld om anders te kijken naar infraopgaven. Tijdens de lunch konden de aanwezigen terugkijken op een bijeenkomst waarin ze door de prettige sfeer en de zeer open onderlinge communicatie veel van en over elkaar hebben geleerd.
Gerelateerd nieuws
In één project ter plekke vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen in ruim een jaar in Zuid-Scharwoude. Bouw- en infrabedrijf K_Dekker doet er alles aan om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Met succes, blikt directeur Ron Oudeman met enige trots terug.
Ongeveer honderd bruggen en viaducten verkeren in slechte staat door het gebruik van een zogenaamde tand-nokconstructie zo werd deze week bekend. Doordat water met strooizout bij het gewapend beton kon komen is het sneller gaan roesten. Dit betekent dat deze bruggen en viaducten sneller zijn gesleten en er dus sneller onderhoud aan moet worden gepleegd. Dit zorgwekkende nieuws illustreert hoe groot de onderhoudsopgave in de infra is, en hoeveel gevolgen het kan hebben voor weggebruikers.
Op 16 januari zijn de resultaten van de JBN Denktank gepresenteerd op de InfraTech vakbeurs in Rotterdam. Deze denktank, bestaande uit jonge professionals uit de bouw- en infrasector, richtte zich de afgelopen maanden op de dringende maatschappelijke opgave van vervanging en renovatie (V&R) van de infrastructuur. Het doel: oplossingen aandragen voor efficiëntere samenwerking en een duurzame toekomst van de sector.