Handelingskader bij prijsstijgingen en leveringsproblemen decentrale overheden verschenen
Dinsdag 13 december 2022
Deze week hebben vertegenwoordigers van opdrachtgevers en opdrachtnemers overeenstemming bereikt over een handelingsakkoord in het kader van de prijsstijgingen en leveringsproblemen voor infrastructurele werken voor decentrale overheden. Het handelingskader is van meet af aan inzet geweest van Bouwend Nederland en andere branchepartners. Doel is om de gevolgen van de prijsstijgingen door de Oekraïne-oorlog zoveel als mogelijk te beperken en om samen mét opdrachtgevers door te kunnen bouwen in onzekere tijden. Intussen werken we samen met andere partijen door aan handelingskaders voor nog andere deelmarkten in de sector.
Download hier het Handelingskader Infrastructurele projecten decentrale overheden
of kijk op de pagina van: Bouwberaad op Volkshuisvesting Nederland (een website van het Ministerie van BZK) en het nieuwsbericht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Het handelingskader is uitkomst van de intentieverklaring Samen Doorbouwen In Onzekere Tijden. Hierin hebben een groot aantal ketenpartners en de ministers De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en Harbers van Infrastructuur en Waterstaat uitgangspunten vastgelegd hoe om te gaan met de kostenstijgingen in de bouw en infra die het gevolg zijn van de extreme materiaalprijsstijgingen en de leveringsproblemen van materiaal. Het doel is om de risico's te verkleinen, de schade te beperken en bouwproductie op gang te houden. Dit op een manier die past voor zowel opdrachtnemer als opdrachtgever.
Gespreksagenda op projectniveau
Het handelingskader voorziet in een gespreksagenda op projectniveau. Het is belangrijk om het al bestaande instrumentarium voor het opvangen van de prijsstijgingen opnieuw onder de aandacht te brengen van opdrachtgevers en opdrachtnemers. Aan de hand daarvan kan dan op specifiek opdracht- of contractniveau constructief het gesprek gestart worden.
Zorgpunten
Tijdens de gesprekken tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers zijn ook twee zorgen geuit. In de eerste plaats is essentieel dat decentrale overheden over voldoende financiële middelen beschikken om opvolgende crises met bijbehorende prijsstijgingen en aanhoudende onzekerheden het hoofd te kunnen bieden. In de tweede plaats is er een zorg over het doorbelasten van risico’s rond leveranties na inkoop. Deze zorgpunten vragen om een sectorbrede aanpak.
Gerelateerd nieuws
Voorzitter Arno Visser besprak afgelopen zondag het woningtekort bij WNL Op Zondag met Kamerlid Merlien Welzijn van NSC. Hij benadrukte dat niet het gebrek aan wetgeving ertoe heeft geleidt dat het woningtekort de 400.000 is gepasseerd, maar het gebrek aan afgegeven vergunningen. Op minister Keijzers voorgenomen Woontop moeten afdwingbare afspraken worden gemaakt die ervoor zorgen dat er jaarlijks 100.000 bouwvergunningen worden afgegeven. Kamerlid Welzijn kon zich vinden in deze oproep.
Om aan de grote vraag naar woningen te voldoen moeten er in de komende jaren honderdduizenden woningen bij worden gebouwd. Daarmee staan gemeenten en provincies voor een enorme opgave. In Breda werkten de gemeente en bouwpartners Maas-Jacobs Groep en Nederlandse Bouw Unie (NBU) intensief samen tijdens de voorbereidingen van Blossem. In 100 dagen stelden zij samen een gebiedsperspectief op, na nog eens 6 maanden lag er een ontwikkelvisie voor 615 nieuwe woningen.
Voor het verrekenen van prijswijzigingen tijdens de uitvoering van een project is in 1991 de Risicoregeling Woning- en Utiliteitsbouw 1991 (RWU 1991) opgesteld. De Commissie Risicoregeling Woning- en Utiliteitsbouw heeft besloten om per 2025 te stoppen met de RWU-index 1991.