1. Home
  2. Kennis
  3. Mobiliteit
  4. Emissieloos bouwen en vervoeren

Emissieloos bouwen en vervoeren

Het is onvermijdelijk dat we in de toekomst in Nederland 100% emissieloos bouwen. Het is de grootste transitie die de sector doormaakt, vergelijkbaar met alle woningen van het gas af. De bouw- en infrabedrijven gaan deze transitie realiseren en hebben daar ondersteuning bij nodig. Bouwend Nederland neemt hierin het voortouw en zoekt daarbij naar de juiste balans tussen ambitie en realisme, want het mag niet te langzaam, maar het kan niet te snel.

Zo bereid jij je voor op emissieloos bouwen

In de toekomst gaan we in Nederland 100% emissieloos bouwen. Een groot aantal van onze opdrachtgevers heeft namelijk het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen getekend. Hierbij hoort een tijdspad waarbinnen zij vaker emissieloos werken zullen uitvragen. Daarnaast hebben grotere gemeentes zich verbonden aan het convenant Zero Emissie Stadslogistiek. Dat betekent dat bestelauto's en vrachtauto’s in de binnenstad van die gemeenten vanaf 2025 geen emissies meer mogen hebben. Beide ontwikkelingen zorgen voor uitdagingen maar zijn ook een kans voor jou als ondernemer. Daarom geven we je in deze animatie graag praktische tips. Ook vertellen we wat wij doen om knelpunten op te lossen.

De route naar schoon en emissieloos bouwen

In oktober 2023 sloegen overheden, marktpartijen en brancheorganisaties - waaronder Bouwend Nederland - de handen ineen en ondertekenden we het convenant SEB. De afspraken in het convenant gaan over de route naar schoon en emissieloos bouwen. Om je meer inzicht te geven in belangrijke data, hebben we alvast een handreiking voor je gemaakt. In onze routekaart (zie hieronder op de pagina) vind je ook links naar handige websites.

Welke stappen zet je vanaf nu?

Houd vooral de routekaart SEB voor ogen. Elektrisch gereedschap en materieel tot 56 kW is beschikbaar en betaalbaar, zeker als je natuurlijke vervangingsmomenten benut. Ga ook in gesprek met je opdrachtgever over wat mogelijk is. 

Houd er verder rekening mee dat de Nederlandse Arbeidsinspectie strenger gaat handhaven op blootstelling aan dieselmotorenemissie. Het standpunt van de arbeidsinspectie is: als het technisch kan, dan moet je je dieselmachines vervangen. Kun je niet vervangen, onderbouw dit dan en pas een roetfilter toe. Bekijk het stappenplan

De meest actuele informatie over SEB is te vinden op de website Op weg naar SEB. Voor de aanschaf of ombouw van materieel is er de SEB Subsidieregeling .   

Richtlijn veilige inzet elektrisch materieel

Elektrisch materieel is schoner en gezonder, maar kan ook tot veiligheidsrisico’s leiden. Het materieel is natuurlijk relatief nieuw voor degenen die ermee werken. Ook wordt de bouwplaats veel complexer, zodat extra opleiding en instructie nodig zijn. Daarom hebben we de richtlijn veilige inzet elektrisch materieel opgesteld. 

Deze richtlijn kent vier belangrijke hoofdstukken: werking en gebruik van elektrisch materieel, aankoop en onderhoud, veiligheidsinstructies en training, en rollen en verantwoordelijkheden.

Laadvoorzieningen op de bouwplaats

De elektrificatie van de bouw geeft extra uitdagingen ten opzichte van andere sectoren. Het gaat om zwaar materieel dat relatief veel vermogen en dus stroom nodig heeft, vaak op plekken waar het stroomnet nog onvoldoende of niet is gerealiseerd. De hoge stroomvraag is bovendien slechts tijdelijk van aard. Daardoor is het creëren van een laadvoorziening duur. En we kennen in de bouw veel lijnprojecten, zoals de aanleg van een weg of een dijkverzwaring. Dan is er over langere afstanden stroom nodig, wat extra aandacht en capaciteit vraagt. Tot slot is er óók stroom nodig voor transport naar de bouwplaats toe, met bestelbusjes en e-trucks. 

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen en bouwmaterieel. In hun recente Outlook-rapport lees je er meer over, met keuzehulp voor laden voor elektrisch bouwen.

Geen kant en klare oplossingen

Schoon en emissieloos bouwen is nog volop in ontwikkeling. Dat betekent dat we je (nog) geen kant-en-klare oplossingen kunnen bieden. Ons advies is om je tijdig te verdiepen in elektrisch materieel – bijvoorbeeld via je leverancier of collega-ondernemers – en randvoorwaarden zoals de beschikbaarheid van nutsaansluitingen. Maak het onderwerp vooral ook bespreekbaar met je opdrachtgever om samen te kijken wat haalbaar is.

Download de routekaart

Praktijkverhalen

Laat je inspireren door deze praktijkverhalen.

Meerjarenprogramma Mobiliteit

De routekaart en inspirerende praktijkverhalen komen voort uit ons meerjarenprogramma Mobiliteit. Dit programma draagt bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit in de brede zin.

Bekijk ook eens

Bagage voor het gesprek met je opdrachtgever

Om jou te ondersteunen bij je gesprekken met (decentrale) opdrachtgevers – gemeenten, provincies, waterschappen – hebben we een lobby-koffer gemaakt.

Stand van zaken: zero emissie-zones

Vanaf 2025 komen er zero-emissiezones voor stadslogistiek in grote gemeenten. We onderzoeken wat bouwbedrijven moeten doen om aan deze regels te voldoen.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)

De WPM is de rapportageverplichting over het zakelijke verkeer en woon- werkverkeer, per 1 juli 2024 verplicht voor elke organisatie met meer dan 100 medewerkers.