Stikstof
Onze bouwsector staat voor flinke uitdagingen, zoals het stikstofprobleem. Maar de oplossingen die het huidige kabinet biedt voor het stikstofprobleem helpen ons niet genoeg. We willen snel een drempelwaarde vaststellen, omdat de bouw, hoewel maar een klein deel van de stikstofuitstoot veroorzaakt, toch last heeft van vertragingen en beperkingen. Hierdoor kunnen we niet genoeg betaalbare woningen bouwen en Nederland veilig houden. Ontdek hoe we ons inzetten voor de totale bouw- en infrasector.
Stikstof: zo denken we erover en zetten we ons in voor jou
Wij zetten ons in voor stikstofruimte als belangrijk onderdeel van de nationale aanpak, zonder nieuwe beperkingen voor het ruilen van stikstofrechten. Ook willen we het AERIUS-model vereenvoudigen en bieden we onze leden hulp met een cursus 'rekenen met AERIUS'. Samen werken we aan een bouwsector die niet alleen maatschappelijke doelen behaalt, maar ook kan blijven groeien.
Vergunningverlening: wat kan nog wel?
We hebben de relevante uitspraken van de Raad van State over stikstof in kaart gebracht. Dit biedt mogelijkheden voor jouw vergunningverlening, zelfs zonder bouwvrijstelling. De belangrijkste punten zijn:
Benieuwd naar meer uitleg over deze punten en hoe deze van toepassing zijn op jouw bedrijf?
Bereken zo snel mogelijk de uitstoot met de emissietool
De emissietool is ontwikkeld door de Vereniging Verticaal Transport in samenwerking met Hammer IT en is gevalideerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia. Met de tool kun je snel een uitdraai maken van de totale uitstoot voor je complete wagenpark, project of plan.
Vergunningplicht of niet?
Door veranderingen vervalt de bouwvrijstelling en moeten we terug naar afzonderlijke stikstofberekeningen voor projecten. Dat kost tijd en expertise die momenteel schaars is. Gelukkig kan je met onze Beslisboom 'Toestemmingsverlening stikstofdepositie bij nieuwe activiteiten' aan de slag. Hiermee doorloop je in 5 stappen, zoals de AERIUS-berekening en intern salderen, om te bepalen of een vergunning nodig is.
Ga aan de slag met het stappenplan!
Handreikingen en tools
Sinds 2019 zijn er verschillende handreikingen beschikbaar gesteld voor opdrachtgevers en ondernemers. Het is echter belangrijk dat deze handleidingen opnieuw bekeken worden op hun praktische toepasbaarheid. Om je te helpen, zetten we een aantal van deze handreikingen voor je op een rij.
Vergroot je kennis
Wat zijn de gevolgen van de uitspraak in de Porthos zaak voor de bouw- en infrasector?
Vragen?
Heb je een vraag over dit kennisgebied? Onze beleidsadviseurs helpen je graag verder.
Bekijk ook eens
Alle belangrijke wetten en regels voor de bouw & infra gemakkelijk en praktisch omschreven.
Zorg dat je goed bent voorbereid op de Wet kwaliteitsboring voor het bouwen!
Gerelateerd nieuws
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Er liggen een paar grote uitdagingen voor de bouw en infra. Stikstof vormt een van de grootste uitdagingen voor de sector. Om de bouw van grote woonwijken en het aanleggen van nieuwe infrastructuur mogelijk te maken, is immers stikstofruimte nodig. Sinds minister Wiersma in september het Nationaal Programma Landelijk Gebied stopte, is het onduidelijk hoe Nederland de uitstoot van stikstof gaat verminderen en de natuur zal verbeteren. Stevige vermindering van stikstofuitstoot is geen luxe maar pure noodzaak om ruimte te maken voor woningbouw en infrastructuur.
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.
Na jaren van juridische procedures gaf de Raad van State op 2 oktober goedkeuring voor de aanleg van de ViA15. De Raad van State acht hiermee aangetoond dat de aanleg van de weg niet leidt tot aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Met dit besluit bevestigt de Raad van State dat extern salderen een werkbare oplossing is om cruciale infrastructuurprojecten, zoals zeventien MIRT-projecten, te realiseren.