Cruciale informatie raakt niet meer verloren in de stroom van dagelijkse communicatie
Donderdag 16 januari 2025
Met drie generaties ervaring en een team van 40 vaste en 40 flexibele medewerkers is Fuhler Wegenbouw een betrouwbare speler in de infrastructuursector in Groningen en Drenthe. Het bedrijf stond jarenlang voor de uitdaging van verspreide en ongestructureerde communicatie: papieren dossiers, mappen, e-mail en WhatsApp zorgden voor verlies van cruciale informatie, misverstanden en verhoogde faalkosten.
De overstap naar Woub bracht orde en overzicht in hun werkwijze. Met één digitaal platform voor alle projectcommunicatie kan het team van Fuhler Wegenbouw nu alle informatie overzichtelijk vastleggen en direct toegankelijk maken voor iedereen. Zo is er weer ruimte om de focus volledig te leggen op het bouwen aan de toekomst van de infrastructuur in het noorden.
Organisatie: totaal 80 man, waarvan 40 flexibele krachten.
Projecten: Infrastructuur
Innovatie als sleutel tot succes
De keuze voor Woub was een logische stap. Als lid van Bouwend Nederland weten ze bij Fuhler Wegenbouw dat innovatie essentieel is. In een sector waarin fouten en miscommunicatie grote financiële gevolgen kunnen hebben, wilde het bedrijf een stap zetten in de ontwikkeling van de projectcommunicatie. De huidige werkwijze was niet overzichtelijk genoeg en informatie was op meerdere plekken te vinden. Projectleider Gert-Jan vertelt: ‘’Voorheen werkten we met fysieke mappen vol tekeningen en notities. Je kan je voorstellen dat navigeren door een berg van papieren en eindeloze berichten om relevante informatie te vinden, niet efficiënt werkt.’’
Efficiëntie in de keten
Sinds de overstap is die inefficiëntie verleden tijd. Met slechts een paar klikken heeft het team toegang tot alle actuele informatie. Het heeft niet alleen de workflow gestroomlijnd, maar het voorkomt ook fouten en gemiste informatie, die eerder tot extra werk en gemiste inkomsten leidden. Gert-Jan merkt op: ‘’Miscommunicatie kostte ons veel, vooral bij het vastleggen van meerwerk en afspraken met toezichthouders. Nu zijn de faalkosten door miscommunicatie en onvolledige gegevens aanzienlijk gedaald.’’
Met deze nieuwe werkwijze is er overzicht en structuur in de keten. Gert-Jan benadrukt: ‘’We besparen tijd en voorkomen dat cruciale informatie verloren gaat in de stroom van dagelijkse communicatie. Geen gedoe meer met oude e-mails of verloren appjes. Iedereen weet precies wat er van hen verwacht wordt.’’ Deze efficiëntieslag zorgt ervoor dat de medewerkers zich kunnen richten op hun werk zonder afgeleid te worden door administratieve rompslomp. Het resultaat? Meer tijd en focus voor het werk dat er écht toe doet.
Betrouwbare communicatie, lagere faalkosten
Fuhler Wegenbouw zocht naar een eenvoudige oplossing voor de uitdagingen van versnipperde communicatie. ‘’Het moest simpel zijn, een laagdrempelige stap van papier naar digitaal,’’ legt Gert-Jan uit. ‘’Of het nu gaat om het aanmaken van een taak, het toevoegen van foto’s of het vastleggen van afspraken voor meerwerk, de kans op fouten of gemiste details moest klein zijn.’’ Daarnaast overhandigen ze definitieve documenten nu eenvoudig aan de uitvoerder. Gert-Jan: ‘’Dit bespaart ons enorm veel werk. We zorgen ervoor dat onze uitvoerders goed voorbereid zijn en niet overweldigd worden door informatie. Hierdoor werken we efficiënter en verbeteren we de samenwerking.’’ Bij oplevering werken de uitvoerders van Fuhler Wegenbouw samen met de toezichthouder of directievoerder van de gemeente om een opname te maken. Ter plekke leggen ze bevindingen vast met tekst en foto’s, waarna met één druk op de knop een pdf wordt gegenereerd met alle besproken punten en meerwerk. ‘’Zo hebben we de mogelijkheid om de PDF door te sturen, maar ook voor intern gebruik, zodat iedereen volledig op de hoogte is.’’
Eén overzichtelijke plek voor alle projectcommunicatie
Met de overstap naar Woub heeft Fuhler Wegenbouw nu één digitaal platform waarin alle projectcommunicatie centraal wordt vastgelegd en gedeeld. In plaats van verspreide documenten, e-mails en berichten, is er nu een overzichtelijke plek waar taken, documenten, foto’s en afspraken eenvoudig geraadpleegd en bijgewerkt kunnen worden. Dit maakt de samenwerking een stuk efficiënter.
Waar voorheen cruciale informatie verloren kon gaan door versnipperde communicatie, is alles nu op één plek verzameld. Dit voorkomt fouten, versterkt het vertrouwen en bespaart geld dat eerder verloren ging aan foutieve administratie.
De volgende generatie stapt in een modern bedrijf!
Met de digitalisering heeft Fuhler Wegenbouw een stevig fundament gelegd voor de toekomst. Het bedrijf investeert actief in jong talent door samen te werken met Bouwend Nederland en onderwijsinstellingen. ‘’Dankzij beroepen- en meeloopdagen kunnen jongeren zelf ervaren hoe modern en uitdagend het werk in de infra kan zijn. We hopen hen te inspireren om voor dit vak te kiezen en de zichtbaarheid van de sector te vergroten. De digitaliseringsslag met Woub speelt hier ook een belangrijke rol.’’, Aldus Gert-Jan.
Fuhler Wegenbouw laat zien dat ze niet alleen bouwen aan de infrastructuur, maar ook aan de toekomst van hun team – zonder verloren informatie, zonder faalkosten en met een hoop rust.
Gerelateerd nieuws
Het BIM Collaboration Format (BCF) is een internationale open standaard waarmee je de communicatie rond issues tussen verschillende BIM-softwarepakketten stroomlijnt. De BCF-kaart zet het gebruik van de standaard op een toegankelijke manier uiteen. Tijdens de praktijkdag leer je door BCF in de praktijk te gebruiken, maak je kennis met verschillende software en verplaats je je in verschillende rollen.
Sociale Partners samen voor Duurzame Inzetbaarheid, het samenwerkingsverband van werkgeversorganisatie AWVN, vakbonden CNV en FNV, heeft samen met ons onderzocht hoe bouwbedrijven nieuwe technologie effectief kunnen invoeren. Samen met medewerkers is verkend wat de impact van BIM op kwaliteit van taken en motivatie is. De resultaten worden op 11 maart toegelicht tijdens de conferentie Mensgerichte innovatie: de sleutel tot effectieve technologie. Je kan je nu aanmelden.
We merken dat leden onderschatten hoe groot de kans op een cyberaanval is én hoeveel impact dat heeft. De financiële gevolgen kunnen echt heel groot zijn. Terwijl je jouw bedrijf met een paar eenvoudige maatregelen al beter kan beschermen. Om te onderzoeken of de basismaatregelen in onze sector in orde zijn, hebben we in maart een eerste meting gedaan en in november een vervolgmeting.