1. Home
  2. Nieuws
  3. Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1 7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1,7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Dinsdag 20 juni 2023

De Logistieke Alliantie, een coalitie waar Bouwend Nederland onderdeel van is, liet Panteia becijferen hoe groot de financiële schade is door vertragingen op de Nederlandse infrastructuur. In 2022 bedroeg dit 1,7 miljard euro. Vertragingen op de A1, A2 en A15 hebben hierin het grootste aandeel. De coalitiepartners roepen te blijven investeren in noodzakelijke onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur. Bouwend Nederland onderstreept nogmaals de urgentie om snel stikstofruimte beschikbaar te krijgen voor nieuwe aanleg. Alleen zo voorkomen we dat we nog vaker stil komen te staan.

 

Dit onderzoek is gedaan binnen ons Meerjarenprogramma Mobiliteit. Met dit programma dragen we bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit. Ook zetten we ons in om bestaande infra veiliger, slimmer en groener te maken.

Deze wegen, sporen en sluizen zorgen voor grootste schade

Forenzen staan stil in files, treinen hebben onvoldoende spoorcapaciteit en binnenvaartschepen wachten voor sluizen vanwege onderhouds- en capaciteitsproblemen. In het rapport van Panteia is te lezen dat in 2022 de volgende wegen de grootste economische schade voor het wegvervoer veroorzaken. De A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug. Wat betreft de binnenvaart waren de sluizen bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen verantwoordelijk voor de grootste economische schade in 2022. Voor het spoorvervoer werd de meeste economische schade veroorzaakt op de trajecten van Essen (Be) naar Kaldenkirchen (bij Venlo), van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

Stikstofruimte essentieel

Bouwend Nederland staat achter de stap die minister Mark Harbers in maart zette om jaarlijks €5 miljard te investeren in het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Dit onderzoek laat echter zien dat naast investeringen in onderhoud, ook de noodzaak voor aanpassingen en nieuwe aanleg van infrastructuur onverminderd groot is. Actie in het stikstofdossier blijft hard nodig om ook nieuwe aanleg weer mogelijk te maken. Voor ons is essentieel dat de afname van stikstofdepositie in een landelijk register wordt bijgehouden. Hiermee kan vervolgens beschikbare stikstofruimte aantoonbaar worden ingezet voor zowel natuurherstel, PAS-melders als bouw- en infraprojecten.  

Blijvend investeren in alle modaliteiten

“Op de belangrijke goederencorridors zien we dat het knelt zowel op weg, spoor als vaarwegen. Daarom moeten we blijvend in alle modaliteiten investeren”, zegt Elisabeth Post, als voorzitter van de Logistieke Alliantie namens alle 16 partijen. “Niet investeren is geen optie omdat het de Nederlandse economie 1,7 miljard per jaar kost.” Post wil dat de overheid snel aan de slag gaat: “De spade moet zo snel mogelijk in de grond om de knelpunten aan te pakken. Dat is met een groeiende bevolking geen overbodige luxe maar pure noodzaak.”

Welke partijen zitten in de Logistieke Alliantie

De Logistieke Alliantie is een alliantie van 16 partijen die hun krachten hebben gebundeld om de handel en logistiek te versterken. De leden bestaan uit evofenedex, Port of Rotterdam, Air Cargo Netherlands (ACN), Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Schiphol Group, Ondernemend Amsterdam (ORAM), MKB Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Deltalinqs, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), ProRail, Bouwend Nederland en Port of Amsterdam.

Willemijn Visscher
Coördinator meerjarenprogramma's
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 29 april 2025
Zo bouwden we samen aan 2024 – bekijk ons e-zine

Bij Bouwend Nederland hebben we ons ook in 2024 maximaal ingezet om te zorgen dat jullie de ruimte krijgen om te doen waar jullie goed in zijn. Samen met jullie bouwden we aan oplossingen voor de grote opgaven in woningbouw, infrastructuur en de energietransitie.

Maandag 28 april 2025
Oplossing stikstofprobleem weer op lange baan geschoven

Nederland heeft een echte oplossing nodig voor het stikstofprobleem, helaas lijkt daarvoor nu nog steeds geen juridisch houdbaar plan te liggen. Doordat de stikstofuitstoot niet genoeg omlaag gaat, kan de natuur niet herstellen en komt de vergunningverlening voor bijvoorbeeld woningbouw en energietransitie niet op gang. Door het uitstellen van noodzakelijke politieke keuzes, wordt de rekening nu gelegd bij de natuur, woningzoekenden en ondernemers. Samen met VNO-NCW, Natuurmonumenten en Natuur & Milieu reageerden we op de gepresenteerde plannen van de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel.

Woensdag 23 april 2025
Tweede editie van ons ledenmagazine Bouwers nu online

We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen op de vernieuwde opzet van ons ledenmagazine. Met praktijkverhalen en herkenbare rubrieken hopen we je iedere editie weer te inspireren. In de tweede editie lees je over slimme aanpakken voor de omvangrijke V&R-opgave van civiele werken.