Nette aanpak piekbelasters in uitvoering: eindelijk zicht op ruimte voor bouw- en infraprojecten
Maandag 12 juni 2023
Maandag 12 juni maakte het kabinet bekend hoe het veehouderijen die veel stikstofdepositie veroorzaken wil verleiden te stoppen, te innoveren, te extensiveren of te verplaatsen. Deze aanpak moet leiden tot een forse stikstofreductie om zo Natura 2000 gebieden te herstellen en te versterken, PAS-melders te legaliseren én vergunningsruimte te creëren voor die bouw- en infraprojecten waar stikstof een probleem vormt. We zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is over de stoppersregeling die in juli 2023 open gaat en loopt tot april 2024.
"Dit is een ongekend nette regeling voor boeren die vrijwillig stoppen", benadrukt voorzitter Arno Visser. "Wij hebben hier samen met Natuurmonumenten, Natuur & Milieu, LTO Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland twee jaar geleden al om gevraagd, want we moeten als land uit de stikstofimpasse komen. Het kabinet moet nu de uitvoering de eerstkomende jaren zo snel als mogelijk uitvoeren. Wat voorkomen moet worden is blijven hangen in een discussie over jaartallen in de verre toekomst."
Landelijk register
Hoewel nog niet alles duidelijk is, zoals de regelingen voor innoveren, extensiveren en verplaatsen, staat dit de start van deze stoppersregeling niet in de weg. Bouwend Nederland vertrouwt erop dat deze aanvullende regelingen later dit jaar ingevuld worden. Voor ons is essentieel dat de afname van stikstofdepositie in een landelijk register wordt bijgehouden. Hiermee kan vervolgens beschikbare stikstofruimte aantoonbaar worden ingezet voor zowel natuurherstel, PAS-melders als bouw- en infraprojecten.
"Deze regeling is een stap in de goede richting voor zowel de woningzoeker als de forens. Maar ook voor de verduurzaming en de energietransitie", concludeert Visser. "De versnelling in uitvoering komt hiermee hopelijk weer in beeld. De regelingen sluiten in ieder geval goed aan op verduurzaming die de bouwsector momenteel zelf al maakt."
Duidelijke stappen richting uitstootarme bouw- en infrasector
Op 9 mei was ook de tweede tranche van de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB) binnen een dag overtekend, met 1000 aanvragen voor aanschaf van emissieloos materieel. Er is totaal voor €67 miljoen aan subsidie aangevraagd, terwijl er voor dit jaar €34 miljoen in de subsidiepot zat. Dit toont aan dat de sector graag sneller wil en duidelijke stappen aan het zetten is richting een uitstootarme sector.
Gerelateerd nieuws
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Er liggen een paar grote uitdagingen voor de bouw en infra. Stikstof vormt een van de grootste uitdagingen voor de sector. Om de bouw van grote woonwijken en het aanleggen van nieuwe infrastructuur mogelijk te maken, is immers stikstofruimte nodig. Sinds minister Wiersma in september het Nationaal Programma Landelijk Gebied stopte, is het onduidelijk hoe Nederland de uitstoot van stikstof gaat verminderen en de natuur zal verbeteren. Stevige vermindering van stikstofuitstoot is geen luxe maar pure noodzaak om ruimte te maken voor woningbouw en infrastructuur.
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.
Na jaren van juridische procedures gaf de Raad van State op 2 oktober goedkeuring voor de aanleg van de ViA15. De Raad van State acht hiermee aangetoond dat de aanleg van de weg niet leidt tot aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Met dit besluit bevestigt de Raad van State dat extern salderen een werkbare oplossing is om cruciale infrastructuurprojecten, zoals zeventien MIRT-projecten, te realiseren.