1. Home
  2. Nieuws
  3. Stikstofreductie snelste oplossing uit langjarige stikstofimpasse

Stikstofreductie snelste oplossing uit langjarige stikstofimpasse

Donderdag 29 augustus 2024

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige Nederlandse stikstofnormen voor schijnzekerheid zorgen en kunnen worden opgehoogd. Op verzoek van de twaalf provincies hebben wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en TNO gekeken naar de Nederlandse rekennormen, die uitgaan van heel kleine hoeveelheden stikstof.

Als een hogere grens wordt ingevoerd, kan er aan duizenden boeren, maar ook aan wegen- en woningbouwprojecten lucht worden geboden. Wij zien inzet op een flinke stikstofreductie als de snelste manier om uit de stikstofimpasse te komen en ruimte te creëren voor de bouw van woningen en aanleg van nieuwe infrastructuur.

Nauwelijks vooruitgang

We constateren dat er na ruim vijf jaar nauwelijks vooruitgang is geboekt in het oplossen van het stikstofprobleem. Aanleg van noodzakelijke infrastructuurprojecten staan on hold en ook een deel van de broodnodige woningbouw, die afhankelijk is van goede bereikbaarheid, kan hierdoor niet van start. Hoewel een rekenkundige ondergrens verlichting zou kunnen bieden voor bouw- en infraprojecten, zal het jaren duren voordat dit juridisch houdbaar kan worden ingesteld. Rechters zullen blijven toetsen op de daadwerkelijke vermindering van stikstofuitstoot bij de beoordeling van nieuwe plannen.

Versnelling noodzakelijk

We dringen als brancheorganisatie er daarom bij het kabinet op aan om reductie van stikstofuitstoot stevig te versnellen. Alleen dit schept ruimte voor economische ontwikkelingen en natuurherstel en biedt huizenzoekers en forenzen perspectief.

Lees hier het artikel van TNO.

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 26 maart 2024
Ploegam: “We creëren een laadplein in de buurt van onze projecten”

De afgelopen jaren investeerde Ploegam flink in schoon en emissieloos bouwen. Dat levert hen veel mooie opdrachten op van RWS, waterschappen en gemeenten. Dankzij slimme samenwerkingen met wind- en zonneparken creëren ze hun eigen laadpleinen, waarvan ook andere bedrijven gebruik kunnen maken. Het opladen van de megaboxen gebeurt volledig datagestuurd. Hun belangrijkste tip voor collega-aannemers: stap nu op die trein.

Woensdag 6 maart 2024
Raad van State vraagt betere onderbouwing extern salderen voor aanleg ViA15

Op 6 maart gaf de Raad van State, in wederom een tussenvonnis, nog geen groen licht voor de aanleg van de nieuwe wegverbinding van de A15 met de A12. Daarmee is na zeven jaar procederen nog steeds geen duidelijkheid gekomen, al is het tracébesluit bijna in orde. Gevolg van deze uitspraak is dat er binnen een half jaar nadere onderbouwing voor het extern salderen moet komen. Hierdoor is voor opdrachtgevers en bedrijfsleven nog geen definitieve duidelijkheid gekomen over hoe infrastructuurprojecten die op stikstof vastliepen weer opgestart kunnen worden.

Maandag 4 maart 2024
Stikstofprobleem nog steeds grote belemmering voor aanleg wegen en bouw woningen

Het aanhoudende stikstofprobleem is al jaren een groot struikelblok voor de aanleg van nieuwe wegen. In de periode tot 2030 krijgen weggebruikers te maken met extra files en €400 miljoen extra filekosten. Ook lopen woningzoekers een groot risico op vertraging van de bouw van 460.000 nieuwe huizen. Daarnaast zorgt dit voor een productieverlies voor wegenbouwers van €1,2 miljard. Deze cijfers komen uit een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van Bouwend Nederland. Woensdag 6 maart doet de Raad van State uitspraak in het wegenproject ViA15. We hopen dan perspectief te krijgen onder welke nieuwe juridische voorwaarden nieuwe aanleg weer mogelijk wordt.