Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies
Zondag 7 juli 2024
Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.
Eerder dit jaar informeerden we je over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies. In de 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies' van januari lees je welke eisen de Arbeidsinspectie stelt.
Gesprekken met de Arbeidsinspectie
Wij, en met ons een groot aantal andere branches, voelden ons overvallen door de aanscherping van het handhavingsbeleid. We kregen heel veel vragen en reacties binnen. Hierover hebben we met de Arbeidsinspectie gesproken. De uitkomst is dat de inspectie een website met uitgebreide toelichting en een vraag- en antwoordlijst ontwikkelt. De website zal deze zomer online komen.
Hier lees je het verslag van ons gesprek met de arbeidsinspectie. Mail je vragen graag naar ons, zodat wij ze gebundeld met de Arbeidsinspectie kunnen bespreken.
Ga aan de slag volgens de STOP-strategie
In afwachting van de nieuwe website, geven we je een stappenplan mee. In feite komt dit neer op het maken van een RI&E DME met plan van aanpak (risico-inventarisatie en evaluatie).
De uitgangspunten van de Arbeidsinspectie zijn:
Ga dus vooral aan de slag in lijn met deze uitgangspunten:
- Inventariseer welke machines je hebt, wat hun dieseluitstoot is en in welke situaties de hoogste blootstelling plaatsvindt.
- Kan je vervangen door zero-emissie? Zo ja, doen. Begin met het vervangen van oude machines en situaties met hoogste blootstelling.
- Is vervangen niet mogelijk, dan onderbouwen waarom niet en een roetfilter toepassen. Is een roetfilter niet mogelijk, ga dan naar de volgende stap van de STOP-strategie.
- Als iets niet haalbaar is, dan moet je dat onderbouwen.
Ondersteuning met ledenvoordeel
Dit jaar kun je kosteloos deelnemen aan de RI&E training van de Bouwend Nederland Academy: Een RI&E: een must voor ieder bedrijf | Bouwend Nederland
Heb je behoefte aan advies voor jouw situatie, dan kan je terecht bij onze ledenvoordeelpartner Aboma. Aboma Consultancy (bouwendnederland.nl)
Gerelateerd nieuws
Zoals al eerder vermeld, inspecteert de Nederlandse Arbeidsinspectie dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Dit heeft tot een groot aantal stilleggingen geleid omdat er niet machinaal/mechanisch werd bestraat waar dat wel mogelijk was. We hebben met de arbeidsinspectie gesproken om meer duidelijkheid te krijgen wanneer een project stilgelegd zal worden. We blijven hierover ook met hen in gesprek.
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.
Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.