1. Home
  2. Nieuws
  3. Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Zondag 7 juli 2024

Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.

Eerder dit jaar informeerden we je over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies. In de 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies' van januari lees je welke eisen de Arbeidsinspectie stelt.

Gesprekken met de Arbeidsinspectie

Wij, en met ons een groot aantal andere branches, voelden ons overvallen door de aanscherping van het handhavingsbeleid. We kregen heel veel vragen en reacties binnen. Hierover hebben we met de Arbeidsinspectie gesproken. De uitkomst is dat de inspectie een website met uitgebreide toelichting en een vraag- en antwoordlijst ontwikkelt. De website zal deze zomer online komen.

Hier lees je het verslag van ons gesprek met de arbeidsinspectie. Mail je vragen graag naar ons, zodat wij ze gebundeld met de Arbeidsinspectie kunnen bespreken.

Ga aan de slag volgens de STOP-strategie

In afwachting van de nieuwe website, geven we je een stappenplan mee. In feite komt dit neer op het maken van een RI&E DME met plan van aanpak (risico-inventarisatie en evaluatie).

De uitgangspunten van de Arbeidsinspectie zijn:

  • Voor kankerverwekkende stoffen geldt de STOP-strategie: Substitutie (bijv. vervangen door ZE), Technische maatregelen (bijv. Toepassing van roetfilters), Organisatorische maatregelen (zo min mogelijk werknemers blootstellen), Persoonlijke beschermingsmiddelen (adembescherming).
  • Arbobesluit: als het technisch mogelijk is dan moet je vervangen, ongeacht financiële consequenties.

Ga dus vooral aan de slag in lijn met deze uitgangspunten:

  1. Inventariseer welke machines je hebt, wat hun dieseluitstoot is en in welke situaties de hoogste blootstelling plaatsvindt.
  2. Kan je vervangen door zero-emissie? Zo ja, doen. Begin met het vervangen van oude machines en situaties met hoogste blootstelling.
  3. Is vervangen niet mogelijk, dan onderbouwen waarom niet en een roetfilter toepassen. Is een roetfilter niet mogelijk, ga dan naar de volgende stap van de STOP-strategie.
  4. Als iets niet haalbaar is, dan moet je dat onderbouwen.

Ondersteuning met ledenvoordeel

Dit jaar kun je kosteloos deelnemen aan de RI&E training van de Bouwend Nederland Academy: Een RI&E: een must voor ieder bedrijf | Bouwend Nederland

Heb je behoefte aan advies voor jouw situatie, dan kan je terecht bij onze ledenvoordeelpartner Aboma. Aboma Consultancy (bouwendnederland.nl)

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 14 januari 2025
Nieuwe CROW-aanbeveling om staalcorrosie te voorkomen

CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.

Maandag 6 januari 2025
De Arbeidsinspectie gaat extra inspecteren bij straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.

Maandag 30 december 2024
Leidraad voor veilig en gezond werken in tunnels

Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.