1. Home
  2. Nieuws
  3. Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Stappenplan handhavingsbeleid dieselmotorenemissies

Zondag 7 juli 2024

Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.

Eerder dit jaar informeerden we je over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies. In de 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies' van januari lees je welke eisen de Arbeidsinspectie stelt.

Gesprekken met de Arbeidsinspectie

Wij, en met ons een groot aantal andere branches, voelden ons overvallen door de aanscherping van het handhavingsbeleid. We kregen heel veel vragen en reacties binnen. Hierover hebben we met de Arbeidsinspectie gesproken. De uitkomst is dat de inspectie een website met uitgebreide toelichting en een vraag- en antwoordlijst ontwikkelt. De website zal deze zomer online komen.

Hier lees je het verslag van ons gesprek met de arbeidsinspectie. Mail je vragen graag naar ons, zodat wij ze gebundeld met de Arbeidsinspectie kunnen bespreken.

Ga aan de slag volgens de STOP-strategie

In afwachting van de nieuwe website, geven we je een stappenplan mee. In feite komt dit neer op het maken van een RI&E DME met plan van aanpak (risico-inventarisatie en evaluatie).

De uitgangspunten van de Arbeidsinspectie zijn:

  • Voor kankerverwekkende stoffen geldt de STOP-strategie: Substitutie (bijv. vervangen door ZE), Technische maatregelen (bijv. Toepassing van roetfilters), Organisatorische maatregelen (zo min mogelijk werknemers blootstellen), Persoonlijke beschermingsmiddelen (adembescherming).
  • Arbobesluit: als het technisch mogelijk is dan moet je vervangen, ongeacht financiële consequenties.

Ga dus vooral aan de slag in lijn met deze uitgangspunten:

  1. Inventariseer welke machines je hebt, wat hun dieseluitstoot is en in welke situaties de hoogste blootstelling plaatsvindt.
  2. Kan je vervangen door zero-emissie? Zo ja, doen. Begin met het vervangen van oude machines en situaties met hoogste blootstelling.
  3. Is vervangen niet mogelijk, dan onderbouwen waarom niet en een roetfilter toepassen. Is een roetfilter niet mogelijk, ga dan naar de volgende stap van de STOP-strategie.
  4. Als iets niet haalbaar is, dan moet je dat onderbouwen.

Ondersteuning met ledenvoordeel

Dit jaar kun je kosteloos deelnemen aan de RI&E training van de Bouwend Nederland Academy: Een RI&E: een must voor ieder bedrijf | Bouwend Nederland

Heb je behoefte aan advies voor jouw situatie, dan kan je terecht bij onze ledenvoordeelpartner Aboma. Aboma Consultancy (bouwendnederland.nl)

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 7 maart 2025
'Nacht- en weekendwerk moet worden ingeperkt'

Veiligheid heeft topprioriteit in de bouw- en infrasector. Ondanks dat risico's inzichtelijk worden gemaakt en maatregelen worden ontwikkeld om ongelukken zoveel mogelijk te vermijden, meent Willy van Mensvoort, directeur van het gelijknamige bedrijf uit Veghel, dat veiligheid begint bij bewustwording aan de voorkant van een project. "We moeten opdrachtgevers ervan bewust maken dat ze de veiligheid moeten waarborgen zodat wij ons werk goed kunnen uitvoeren. Een straat moet niet half afgesloten worden, maar gewoon helemaal." Lees in dit artikel Willy's visie op veilig werken.

Donderdag 6 maart 2025
Samen werken aan veiligheid, Gebr. De Koning nodigt ketenpartners uit voor de Bewust Veilig-dag

“De Bewust Veilig-dag is ondertussen een traditie bij ons in het bedrijf”, vertelt Dirk-Jan Teeuw, algemeen directeur van aannemersbedrijf Gebr. De Koning uit Papendrecht. “We doen al sinds 2018 mee aan deze dag en ook dit jaar staan we extra stil bij veiligheid op 26 maart aanstaande. Dat doen we overigens niet alleen met onze werknemers, we nodigen opdrachtgevers en onderaannemers uit om gezamenlijk een veiligheidsronde te lopen. Veiligheid is een onderwerp dat breed gedragen moet worden.”

Woensdag 5 maart 2025
Webinar tijdens lunchtijd: Veiligheid bij een tunnelrenovatie

Het Kennisplatform Tunnelveiligheid (KTV) organiseert op 27 maart tijdens lunchtijd een webinar over veiligheid bij tunnelrenovatie. Aannemerscombinatie Savera vertelt over hun praktijkervaringen.