'Mijlpaal in de lobby: bouwsector en Tweede Kamer in gesprek over uitdagingen infra'
Donderdag 7 november 2024
Het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer op donderdag 7 november markeerde een cruciale stap in het onder de aandacht brengen van de uitdagingen van infrastructuurprojecten. We hebben samen met Heijmans, Dura Vermeer en TBI de politiek meegenomen in de uitdagingen die spelen in de markt. Ook opdrachtgevers en aanbestedingsexperts waren aanwezig, zodat het gesprek vanuit verschillende perspectieven kon worden gevoerd.
Onze voorzitter Arno Visser spreekt van "een uniek moment voor de sector om de politiek duidelijk te maken welke uitdagingen wij ervaren en welke stappen er nodig zijn om tot een goede uitvoering te komen. We moeten nu gezamenlijk doorpakken".
Hoger op de politieke agenda
Begin dit jaar zijn we een lobbytraject gestart om infrastructuur als onderwerp te agenderen op de politieke agenda. De relaties met de politieke partijen zijn de afgelopen maanden (opnieuw) opgebouwd, waarbij ook leden zijn betrokken. Op deze manier hebben we een Rondetafelgesprek in de Tweede Kamer kunnen agenderen in de aanloop naar het Notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), voor de sector het belangrijkste debat van het jaar. Hierin willen we politieke acties verbinden aan de boodschap die we op 7 november hebben neergelegd.
Onderhouden om door te bouwen
Het kabinet geeft in het Regeerprogramma aan te willen werken aan "de grootste instandhoudingsopgave ooit". Die ambitie is goed, maar we maken ons ernstig zorgen over de uitvoering. We hebben onder meer aandacht gevraagd voor de budgettekorten gezien er twee á drie keer zoveel budget nodig is dan beschikbaar wordt gesteld (TNO). Ook hebben we stilgestaan bij de sleutelpositie van gemeenten, het dreigende ravijnjaar en de aanbevelingen uit het Kohsiek-rapport 'Instandhouding Voorop'.
Complexe aanbestedingen
De traditionele aanpak bij de renovatie van de van Brienenoordbrug is exemplarisch voor wat er momenteel misgaat in de bouwsector bij complexe aanbestedingen. We hebben onder andere een oproep gedaan voor een betere risicoverdeling, meer zekerheid en het organiseren van een dealflow en een robuust meerjarenprogramma met landelijke regie.
Klik hier voor onze hele inzet en klik hier om het rondetafelgesprek terug te kijken.
Gerelateerd nieuws
Ook benieuwd hoe je zero-emissie met waterstof werkt in de GWW? Op 5 november stellen Hoogheemraadschap van Rijnland en Verboon Maasland hun project open om in de praktijk te laten zien hoe je met waterstof aan de slag kunt zijn.
Het is positief dat het kabinet erkent dat onze infrastructuur voor de ‘grootste instandhoudingsopgave ooit’ staat. De problematiek wordt nu eindelijk erkent. Maar bij de grootste opgave ooit hoort een bijbehorend budget. Helaas wordt er niet extra geïnvesteerd in infrastructuur. Bouwend Nederland roept de Tweede Kamer op om boter bij de vis te doen in aanloop naar het begrotingsdebat van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Hoe kunnen we meer aandacht geven aan onderlinge samenwerking in de Assetmanagement-keten? Dat was de vraag die gesteld werd door de Klankbordgroep Markt en Assetmanagement (KGMAM). Aanleiding was de noodzaak van een betere samenwerking tussen markt en Rijkswaterstaat (RWS) rondom de nieuwe basisonderhoudscontracten (BOC’s). Het antwoord op die vraag is samengevat in het ‘Visiedocument Gelijkwaardig Samenwerken’ die in een intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat en markt tot stand is gekomen.