1. Home
  2. Nieuws
  3. Met rgs zijn we verzekerd van een vaste werkstroom

"Met RGS zijn we verzekerd van een vaste werkstroom"

Donderdag 20 april 2023

Knaapen, het oudste familiebedrijf van Brabant, werkt volgens de RGS-methodiek voor renovatieprojecten. Het grootste voordeel volgens directeur Mark van Logten is de continuïteit en voorspelbaarheid. Had het bedrijf voorheen een piek in de periode april-oktober, nu zijn werkzaamheden goed te spreiden over het hele jaar. Zijn wensen voor de toekomst zijn een uniforme uitwisseling van kwaliteitsdata en het borgen van duurzaamheid in de scenario-ontwikkeling.

Sinds de oprichting in 1652 is Knaapen gegroeid van een schildersbedrijf naar een multidisciplinair onderhoud- en renovatiebedrijf met alleen woningcorporaties als opdrachtgever. De afgelopen twee jaar nam het volume flink toe. Er werken nu ongeveer 145 medewerkers bij Knaapen; dat waren er twee jaar geleden nog 80. Directeur Markt & Ontwikkeling Mark van Logten kwam als uitvoerder bij Knaapen binnen. Hij groeide mee met de ontwikkelingen van het bedrijf en nam het initiatief om volgens de RGS-methodiek te werken. "We werkten al langer nauw samen met onze opdrachtgevers. Bijvoorbeeld in bouwteams en ketensamenwerkingen. Maar de procesmatige aanpak van RGS hadden we ons nog niet eigen gemaakt."

Van aanbesteding naar beheerfase

Van Logten zag in eerste instantie vooral dat RGS de samenwerking en overdrachtsmomenten tussen de verschillende bedrijfsonderdelen zou verbeteren. "Daar was voor ons nog winst te behalen. Het RGS-proces gaat over alle stappen heen: van tenderfase naar planontwikkeling, van realisatie naar beheerfase. Dat proces is heel strak gedefinieerd en bevordert de interne samenwerking. Toen het VGO-keur werd gevraagd bij een aanbesteding, ben ik me er verder in gaan verdiepen." Van Logten volgde een training via OnderhoudNL en zag zijn beeld bevestigd. Collega’s binnen de diverse bedrijfsonderdelen volgden daarna ook de benodigde opleidingen. In 2020 behaalde Knaapen het VGO-keur.

Continuïteit met stip als grootste voordeel

Door het samenwerken op de lange termijn, creëert RGS bij zowel opdrachtnemer als opdrachtgever meer rust. Van Logten: "Met RGS zijn we voor een lange periode verzekerd van een vaste werkstroom. Voorheen lag de piek in het voorjaar en de zomer. Nu heb je langjarig zicht op wat er bij welk complex moet gebeuren. Je kan de werkzaamheden dus veel meer spreiden. We hebben onze planning voor 2024 al rond, en deels ook voor 2025. Continuïteit en voorspelbaarheid zijn voor mij de grootste voordelen van RGS." Andere voordelen zijn volgens hem meer kennis van het bezit – techniek én leefbaarheid - en het feit dat medewerkers hun vakmanschap kunnen inbrengen.

Gelijkwaardigere samenwerkingen

RGS zorgt bovendien voor een gelijkwaardigere relatie met de opdrachtgever. En met collega-aannemers die voor dezelfde corporatie werken. Van Logten: "In plaats van elkaar te beconcurreren, kom je bij elkaar over de vloer en breng je gezamenlijk expertise in. Dit is noodzakelijk voor de enorme (verduurzamings)opgave waar onze sector voor staat. Ook met onze onderaannemers werken we veel gelijkwaardiger en langduriger samen. Je kan immers verder vooruit plannen. Zo borgen we de capaciteit van mensen en de beschikbaarheid van materialen." Kritisch is van Logten op de administratieve lasten van het RGS-proces. "Voor kleinere complexen met een korte termijn instandhoudingsstrategie, loont het niet. In dat geval proberen we complexen te clusteren."   

Wensen voor de toekomst

Van Logten ziet een aantal kansen voor de toekomst. "Voor KleurrijkWonen Voeren we alle onderhoudsdisciplines uit. Ik zou die data graag combineren en analyseren. Denk aan de trendlijn reparatieverzoeken als informatie voor het planmatig onderhoud. Ook kijk ik uit naar een uniform platform voor de uitwisseling van kwaliteitsdata. Nu heeft iedereen zijn eigen systeem, dat is niet efficiënt." Een derde wens is het borgen van duurzaamheid in de RGS-aanpak, naast financiën en kwaliteit. "Ik vind namelijk dat de keuze voor het optimale onderhoudsscenario gemaakt wordt over die drie assen. Zo houden we de wereld leefbaar voor volgende generaties, daar staan wij voor als Knaapen."

Joppe Duindam
Manager Brancheontwikkeling & Verenigingszaken
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 27 november 2024
Webinar: huur jij tijdelijk buitenlands personeel in? Dit moet je weten!

Op donderdag 21 november hebben we een webinar georganiseerd om onze leden te informeren over wetgeving die geldt bij het inhuren van personeel van buitenlandse bedrijven en buitenlandse zelfstandigen zonder personeel. Heb je het webinar gemist? In dit artikel is een link opgenomen om het webinar terug te kijken.

Donderdag 26 september 2024
Jouw werknemers gezond en veilig aan het werk! ArboDuo staat voor je klaar

Als ondernemer in de bouw en infra ben jij ervoor verantwoordelijk dat je werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Wil je hierbij voldoen aan de eisen die de Arbowet stelt rond het uitvoeren van jouw wettelijke arbotaken? Dan sluit je het wettelijk verplichte basiscontract af met een arbodienst, zoals ArboDuo. Wist je dat je jaarlijks tot 1 oktober jouw keuze voor een (nieuwe) arbodienst kenbaar kunt maken?

Dinsdag 27 augustus 2024
Voor zwaarwerkregeling tellen per 2025 ook gewerkte jaren als uitzendkracht mee

De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.