1. Home
  2. Nieuws
  3. Kom bewoners tegemoet bij aanleg warmtenetten

“Kom bewoners tegemoet bij aanleg warmtenetten”

Maandag 20 mei 2024

Warmtenetten zijn in dichtbebouwde gebieden 30% goedkoper dan individuele warmtepompen als je naar de maatschappelijke kosten kijkt. Bovendien wordt het elektriciteitsnet met een warmtenet significant minder zwaar belast. Alleen komt het financiële voordeel momenteel niet bij huishoudens terecht. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot naar de situatie in Den Haag. NVDE, Stedin, Energiebeheer Nederland en Bouwend Nederland pleiten ervoor dat bewoners meer worden ondersteund.

Waarom is dit onderzoek gedaan

De gemeente Den Haag concludeerde eind 2023 dat de aanleg van collectieve warmtenetten financieel niet haalbaar was. Hoewel juist deze binnenstedelijke situatie, met 111.000 woningen, 15.000 utiliteitsgebouwen én beschikbaarheid van duurzame warmtebronnen, daar uitermate voor geschikt leek. Het onderzoek van Berenschot heeft de scope van de financiële afweging verbreed naar maatschappelijke kosten. Op basis van kengetallen komt Berenschot tot een andere eindconclusie dan de gemeente Den Haag: warmtenetten zijn juist goedkoper.

Weeffout in het systeem

NVDE-voorzitter Olof van der Gaag, namens de betrokken partijen: "We zitten met een weeffout in het systeem. Maatschappelijk gezien zijn warmtenetten goedkoper, gemakkelijker realiseerbaar en je voorkomt extra netcongestie. Maar het stroomnet betalen we als samenleving, terwijl warmtenetten grotendeels door de gebruikers worden betaald. Help burgers dus met de kosten voor de aansluiting en bekijk of je de WIS-gelden voor infrastructuur uit de Voorjaarsnota ook kan inzetten om vastgelopen warmtenetprojecten vlot te trekken."

Conclusies van het onderzoek door Berenschot

  • All-electric-warmtepompen zijn vaak lastig te realiseren, doordat ze ruimte in beslag nemen in de woning en buitenshuis. Leidingen van een warmtenet liggen daarentegen ondergronds.
  • De kosten voor de eindverbruiker zijn bij all-electric-warmtepompen veel onvoorspelbaarder, te wijten aan fluctuerende energieprijzen.
  • Hoe langer het duurt voor warmtenetten grootschalig toegepast worden, des te slechter wordt de businesscase, omdat potentiële klanten in de tussentijd voor individuele oplossingen kiezen.
  • Het Europese Emissiehandelssysteem (ETS) gaat ook gelden voor de gebouwde omgeving. Dat maakt élke duurzame warmteoplossing goedkoper dan een CV-ketel op aardgas.
  • Het opschalen van de uitvoeringscapaciteit van warmtenetten vraagt extra aandacht. Momenteel worden slechts zo'n 15.000 woningen per jaar op warmtenetten aangesloten. Er is een strategisch plan nodig om de realisatie van warmtenetten vlot, duurzaam en betaalbaar op te schalen. Bouwend Nederland zal zich hiervoor blijven inzetten.

Download het rapport

Hein-Bert Schurink
Adviseur Warmte- en Watertransitie - Vakgroep ONG
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 17 december 2024
Arno Visser wenst leden fijne feestdagen: ‘Jullie hebben je maximaal ingezet’

2024 was een bewogen jaar, waarin jullie, onze leden, keihard hebben gewerkt aan de toekomst van Nederland.

Maandag 16 december 2024
Geef je reactie op de consultatie van het informatiemodel Kabels en Leidingen

Over de manier waarop informatie in de KLIC-registratie worden vastgelegd en gepresenteerd zijn afspraken gemaakt. Deze zijn vastgelegd in de KLIC-standaarden: Informatiemodel Kabels en Leidingen (IMKL) en het Visualisatiemodel (PMKL). Het huidige IMKL 2.0 heeft in 2024 een update gekregen naar versie IMKL 3.0, die nu ter consultatie wordt voorgelegd. Lees verder voor meer informatie over de consultatie en hoe te reageren.

Maandag 16 december 2024
Consultatie Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap (Wibon)

Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de artikel, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet van zorgvuldig opdrachtgeverschap informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken. Met de voorgestelde maatregelen wordt een zo goed mogelijke aansluiting gecreëerd met de sectornorm (CROW 500), maar bieden ze de toezichthouder ook de nodige basis om beter toezicht uit te kunnen voeren op goed opdrachtgeverschap.