Honderd bruggen en viaducten in slechte staat
Vrijdag 24 januari 2025
Ongeveer honderd bruggen en viaducten verkeren in slechte staat door het gebruik van een zogenaamde tand-nokconstructie zo werd deze week bekend. Doordat water met strooizout bij het gewapend beton kon komen is het sneller gaan roesten. Dit betekent dat deze bruggen en viaducten sneller zijn gesleten en er dus sneller onderhoud aan moet worden gepleegd. Dit zorgwekkende nieuws illustreert hoe groot de onderhoudsopgave in de infra is, en hoeveel gevolgen het kan hebben voor weggebruikers.
De zogenaamde tand-nokconstructie werd aangetroffen bij ruim honderd bruggen en viaducten. De vraag hoe deze constructies op deze manier tot stand zijn gekomen, moet worden uitgezocht. Rijkswaterstaat geeft nu prioriteit aan deze constructies, maar verkeershinder zal niet volledig kunnen worden vermeden.
Toename verkeer
Onze wegen, bruggen en viaducten werden massaal aangelegd in de jaren zestig en sindsdien is de hoeveelheid verkeer maar ook het gewicht van vrachtverkeer enorm toegenomen. Door de zwaardere belasting en het gebrek aan onderhoud hebben we nu een boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud. Volgens TNO zullen we twee à drie keer zoveel onderhoud aan onze infrastructuur moeten gaan uitvoeren dan we in de afgelopen jaren gewend waren. De onderhoudsopgave is zo groot dat de Koning hem benoemde in zijn troonrede op Prinsjesdag.
Problemen steeds nijpender
Alhoewel we het positief vinden dat het kabinet heeft aangegeven aan de slag te willen met die 'grootste instandhoudingsopgave ooit', is er nog onvoldoende geld vrijgemaakt om dat ook te kunnen uitvoeren. We zien de problemen steeds nijpender worden maar het tempo van Vervanging & Renovatie blijft achter.
Gerelateerd nieuws
We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen op de vernieuwde opzet van ons ledenmagazine. Met praktijkverhalen en herkenbare rubrieken hopen we je iedere editie weer te inspireren. In de tweede editie lees je over slimme aanpakken voor de omvangrijke V&R-opgave van civiele werken.
Duurzaam werken is al jaren de rode draad bij Gebr. van der Veekens uit Zaandam. Sinds 1951 is het familiebedrijf actief in de grond-, weg- en waterbouw in Noord-Holland, met een duidelijke focus op zorgvuldigheid in materiaalgebruik, samenwerking en uitvoering. Die visie sijpelt door tot in gesprekken met opdrachtgevers. Toen de provincie besloot anders naar aanbestedingen te kijken, sloot dat naadloos aan bij hun werkwijze. Hoe zorg je er samen voor dat de juiste aannemer op de juiste plek terechtkomt?
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.