Honderd bruggen en viaducten in slechte staat
Vrijdag 24 januari 2025
Ongeveer honderd bruggen en viaducten verkeren in slechte staat door het gebruik van een zogenaamde tand-nokconstructie zo werd deze week bekend. Doordat water met strooizout bij het gewapend beton kon komen is het sneller gaan roesten. Dit betekent dat deze bruggen en viaducten sneller zijn gesleten en er dus sneller onderhoud aan moet worden gepleegd. Dit zorgwekkende nieuws illustreert hoe groot de onderhoudsopgave in de infra is, en hoeveel gevolgen het kan hebben voor weggebruikers.
De zogenaamde tand-nokconstructie werd aangetroffen bij ruim honderd bruggen en viaducten. De vraag hoe deze constructies op deze manier tot stand zijn gekomen, moet worden uitgezocht. Rijkswaterstaat geeft nu prioriteit aan deze constructies, maar verkeershinder zal niet volledig kunnen worden vermeden.
Toename verkeer
Onze wegen, bruggen en viaducten werden massaal aangelegd in de jaren zestig en sindsdien is de hoeveelheid verkeer maar ook het gewicht van vrachtverkeer enorm toegenomen. Door de zwaardere belasting en het gebrek aan onderhoud hebben we nu een boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud. Volgens TNO zullen we twee à drie keer zoveel onderhoud aan onze infrastructuur moeten gaan uitvoeren dan we in de afgelopen jaren gewend waren. De onderhoudsopgave is zo groot dat de Koning hem benoemde in zijn troonrede op Prinsjesdag.
Problemen steeds nijpender
Alhoewel we het positief vinden dat het kabinet heeft aangegeven aan de slag te willen met die 'grootste instandhoudingsopgave ooit', is er nog onvoldoende geld vrijgemaakt om dat ook te kunnen uitvoeren. We zien de problemen steeds nijpender worden maar het tempo van Vervanging & Renovatie blijft achter.
Gerelateerd nieuws
Veiligheid heeft topprioriteit in de bouw- en infrasector. Ondanks dat risico's inzichtelijk worden gemaakt en maatregelen worden ontwikkeld om ongelukken zoveel mogelijk te vermijden, meent Willy van Mensvoort, directeur van het gelijknamige bedrijf uit Veghel, dat veiligheid begint bij bewustwording aan de voorkant van een project. "We moeten opdrachtgevers ervan bewust maken dat ze de veiligheid moeten waarborgen zodat wij ons werk goed kunnen uitvoeren. Een straat moet niet half afgesloten worden, maar gewoon helemaal." Lees in dit artikel Willy's visie op veilig werken.
Op 20 februari jongstleden organiseerde Regio Zuid voor het tweede jaar op rij de Infra Relatiedag. Dat deden ze samen met de provincie Noord-Brabant en INDUSA, een samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Brabant, Bouwend Nederland en de vijf grootste Brabantse steden. De samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer stond tijdens de Relatiedag dan ook centraal.
Infrastructuur is overal in Nederland, maar het tekort aan vakmensen groeit. Hoe komt dat? René Moerland ziet de nodige uitdagingen bij werving en behoud van personeel en denkt dat dit deels komt door de onbekendheid met het werk. "Jongeren herkennen een beroep als metselaar, maar niet die in de infrasector. Wij maken de buitenruimte een stuk mooier." Welke kansen en ontwikkelingen ziet René om meer vakmensen aan te trekken?