Honderd bruggen en viaducten in slechte staat
Vrijdag 24 januari 2025
Ongeveer honderd bruggen en viaducten verkeren in slechte staat door het gebruik van een zogenaamde tand-nokconstructie zo werd deze week bekend. Doordat water met strooizout bij het gewapend beton kon komen is het sneller gaan roesten. Dit betekent dat deze bruggen en viaducten sneller zijn gesleten en er dus sneller onderhoud aan moet worden gepleegd. Dit zorgwekkende nieuws illustreert hoe groot de onderhoudsopgave in de infra is, en hoeveel gevolgen het kan hebben voor weggebruikers.
De zogenaamde tand-nokconstructie werd aangetroffen bij ruim honderd bruggen en viaducten. De vraag hoe deze constructies op deze manier tot stand zijn gekomen, moet worden uitgezocht. Rijkswaterstaat geeft nu prioriteit aan deze constructies, maar verkeershinder zal niet volledig kunnen worden vermeden.
Toename verkeer
Onze wegen, bruggen en viaducten werden massaal aangelegd in de jaren zestig en sindsdien is de hoeveelheid verkeer maar ook het gewicht van vrachtverkeer enorm toegenomen. Door de zwaardere belasting en het gebrek aan onderhoud hebben we nu een boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud. Volgens TNO zullen we twee à drie keer zoveel onderhoud aan onze infrastructuur moeten gaan uitvoeren dan we in de afgelopen jaren gewend waren. De onderhoudsopgave is zo groot dat de Koning hem benoemde in zijn troonrede op Prinsjesdag.
Problemen steeds nijpender
Alhoewel we het positief vinden dat het kabinet heeft aangegeven aan de slag te willen met die 'grootste instandhoudingsopgave ooit', is er nog onvoldoende geld vrijgemaakt om dat ook te kunnen uitvoeren. We zien de problemen steeds nijpender worden maar het tempo van Vervanging & Renovatie blijft achter.
Gerelateerd nieuws
Op 16 januari zijn de resultaten van de JBN Denktank gepresenteerd op de InfraTech vakbeurs in Rotterdam. Deze denktank, bestaande uit jonge professionals uit de bouw- en infrasector, richtte zich de afgelopen maanden op de dringende maatschappelijke opgave van vervanging en renovatie (V&R) van de infrastructuur. Het doel: oplossingen aandragen voor efficiëntere samenwerking en een duurzame toekomst van de sector.
Rijkswaterstaat en de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW) van Bouwend Nederland hebben in het project Grip op Asfalt praktijkonderzoek gedaan naar de grondstoffen en kwaliteit van bitumen. Het eindrapport laat zien dat bitumen vaak sporen van vreemde elementen bevat en dat dit invloed heeft op de prestaties van bitumen in asfalt.
In de eerste week van december kwamen 70 personen in het Provinciehuis Noord-Holland bijeen om deel uit te maken van de Marktdag Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV). Het was de eerste editie in zijn soort. Insteek: de groeiende opgave voor het onderhoud, de renovatie én vervanging van alle bruggen en viaducten in Noord-Holland.