Grip op Asfalt: zorgelijke aanwezigheid van vreemde elementen in bitumen
Woensdag 15 januari 2025
Rijkswaterstaat en de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW) van Bouwend Nederland hebben in het project Grip op Asfalt praktijkonderzoek gedaan naar de grondstoffen en kwaliteit van bitumen. Het eindrapport laat zien dat bitumen vaak sporen van vreemde elementen bevat en dat dit invloed heeft op de prestaties van bitumen in asfalt.
Bitumen is de lijm die de steenslag in asfalt bij elkaar houdt en zodoende een belangrijke bouwsteen van onze asfaltwegen. In het Grip op Asfalt-project is er praktijkonderzoek gedaan naar de kwaliteit en prestaties van bitumen in asfalt. Doel was een testprotocol te ontwikkelen waarmee de unieke eigenschappen van bitumen in asfalt in beeld worden gebracht, om zo het risico op slechte asfaltkwaliteit te verkleinen.
Onderzoeksresultaten
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er regelmatig sporen van bitumenvreemde elementen aanwezig zijn in bitumen. Van de twintig bemonsterde penetratiebitumen bevatte ongeveer de helft sporen van zulke elementen. Bij een kwart van de bemonsterde bindmiddelen (zowel penetratie als PmB) overschrijden deze spoorelementen de grenswaarden zoals opgesteld in de kwaliteitsrichtlijnen (REOB; Refined Engine Oil Bottom) voor brandstoffen voor zeeschepen.
Het onderzoek toont verder aan dat de gevonden bitumenvreemde toevoegingen de bitumenkwaliteit negatief beïnvloeden. Hogere concentraties bitumenvreemde hebben invloed op de verouderingseigenschappen van bitumen. Een verhoogde verouderingsgevoeligheid leidt tot een verhoogd risico op schade bij lage temperaturen. Daarnaast verminderen de hogere concentraties bitumenvreemde toevoegingen de waterbestendigheid van een mengsel, wat de levensduur van het asfalt nadelig beïnvloedt.
Beter screenen
Een constante, beheersbare en aantoonbare kwaliteit van bitumen is van groot belang voor de kwaliteit van onze wegen. De rapportschrijvers bevelen daarom aan bitumenleveringen bij asfaltcentrales beter te screenen. Het rapport beschrijft proeven waarmee de aanwezigheid van bitumenvreemde elementen in bitumen op te sporen zijn.
In het Nationaal Platform Duurzame Wegverhardingen zullen de aanbevelingen van het Grip op Asfalt-project verder worden uitgewerkt.
Het rapport Grip op Asfalt:
• Bekijk hier het onderzoek.
• De aanbevelingen van de onderzoekers lees je hier.
Dit rapport wordt momenteel vertaald in het Engels en zal dan ook gepubliceerd worden op open.rws.nl.
Andere relevante documentatie:
• Historie Grip op Bitumen
• Bitumen Kennisdocument
• Programma Asfalt Impuls presenteert resultaten uit zeven projecten | Platform WOW
Gerelateerd nieuws
In de eerste week van december kwamen 70 personen in het Provinciehuis Noord-Holland bijeen om deel uit te maken van de Marktdag Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV). Het was de eerste editie in zijn soort. Insteek: de groeiende opgave voor het onderhoud, de renovatie én vervanging van alle bruggen en viaducten in Noord-Holland.
Om de grote opgaven in onze sector het hoofd te kunnen bieden, is goede samenwerking tussen RWS en markt belangrijk. In coronatijd is hebben om die reden RWS, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, Vereniging van Waterbouwers, MKB Infra, Cumela en NLingenieurs samen de Taskforce Infra opgericht. In eerste instantie om de gevolgen van de coronacrisis aan te kunnen en in het vervolg daarvan ook om gezamenlijk andere uitdagingen binnen onze sector op te pakken: 2-fasenaanpak, portfoliocontracten en assetmanagement. Het nieuwste initiatief is het Platform V&R waar samen gewerkt wordt aan het snel en slim vormgeven van de aanpak in de V&R-opgave.
Op 27 november organiseerde het Infraplatform Regio Randstad Zuid en RWS West Nederland Zuid een eerste marktmiddag. Centraal stond het thema capaciteit, specifiek het effectievere inzetten van de productie van de GWW. Waardevolle oplossingsrichtingen werden gedeeld door leden en RWS-ers, met een belangrijke centrale boodschap; overdag door de week werken moet weer normaal worden in de GWW.