Dit is onze inzet voor het begrotingsbehandeling klimaat
Woensdag 6 november 2024
Woensdag 6 november debatteert de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Klimaat en Groene Groei. Deze begroting is van belang voor de bouw en infra. Wat is onze inzet?
Uit recent onderzoek blijkt dat de klimaatdoelen nog niet binnen bereik zijn. Het PBL concludeert dat er minder dan 5% kans is dat we het wettelijke klimaatdoel van 55% minder CO2-uitstoot in 2030 gaan halen. Extra maatregelen lijken daarom onvermijdelijk. We roepen de politiek op om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over aanvullende maatregelen zodat de sector weet waar zij aan toe is.
Bouw- en infrabedrijven hebben baat bij voorspelbaar en continu beleid om invulling te geven aan het behalen van de klimaatdoelen. Om de juiste investeringen te kunnen doen, moet de sector duidelijkheid hebben. De politiek moet oog hebben voor de uitvoering en concrete voorstellen doen.
Lees hier onze uitgebreide reactie op de Klimaat- en Energieverkenning.
Knelpunten oplossen
De realisatie van grote projecten in de energietransitie duurt al snel acht à tien jaar. Dat moet en kan veel sneller. Europese regelgeving biedt mogelijkheden om ruimtelijke- en milieuprocedures te versnellen. We pleiten ervoor alle mogelijkheden tot versnelling aan te grijpen zodat de sector sneller kan bouwen. Ook roepen we Den Haag op om een ‘doorloopmonitor’ te starten, zodat zij beter kan zien waar projecten vertraging oplopen en met aanvullende maatregelen kan komen om knelpunten in het proces te op te lossen.
Versnelling verzwaren elektriciteitsnet
Er lopen veel initiatieven om het elektriciteitsnet te verzwaren. We constateren dat deze initiatieven versnipperd zijn en het ontbreekt aan centrale doorzettingsmacht om knopen door te hakken. We roepen de regering daarom op om bestaande versnellingsoperaties vanuit de Omgevingswet meer toe te passen op projecten die nodig zijn voor de energietransitie.
Behoud van kennis en uitvoeringscapaciteit van warmtenetten
Warmtenetten spelen een belangrijke rol in het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Maar onduidelijkheid over andere wet- en regelgeving, financiële risico’s voor warmtebedrijven en beperkt maatschappelijk draagvlak leiden tot vertraging. Ook zorgt het wetsvoorstel Wet collectieve warmte ervoor dat er minder animo is onder private warmtebedrijven om nieuwe aansluitingen te realiseren. De verwachting is dat zo lang de benodigde stappen in het proces, waaronder de financiële ondersteuning, niet zijn ondernomen, de omvang van het werk in warmtenetten zal afnemen. Dit kan ertoe leiden dat aannemers hun maakexpertise en capaciteit niet inzetten voor warmte, maar zich richten op ander werk. Investeringen in kennis en personeel zijn broodnodig om de energietransitie te realiseren. Daarom roepen we Den Haag op ervoor te zorgen dat kennis en uitvoeringscapaciteit behouden wordt.
Betrek bouw- en infrabedrijven eerder
Ten slotte doen we de oproep de Tweede Kamer om bouw- en infrabedrijven eerder te betrekken wanneer beleid wordt gemaakt. We merken dat bouw- en infrabedrijven pas laat worden betrokken wanneer het gaat om bijvoorbeeld kernenergie, waterstof en groen gas. Dit leidt tot vertraging doordat plannen technisch niet uitvoerbaar blijken, financieel onrendabel zijn, of er te weinig animo voor is vanuit de markt. Dat kan voorkomen worden.
Gerelateerd nieuws
Voor het zesde jaar op rij brengen we de ranglijst uit van aanbestedende diensten die aannemers in de bouw en infrastructuur uitdagen zo duurzaam mogelijk te werken. Door duurzaamheid een belangrijk criterium te maken in de gunning van projecten worden innovaties bevorderd die Nederland energieneutraal, circulair en klimaatbestendig maken. Wie wint er dit jaar?
Komende maandag 4 november 2024 maken we weer de top 25 duurzame opdrachtgevers in de bouw en infrastructuur bekend. Na vijf succesvolle edities was het tijd om de methode van scoren aan te passen om nieuwe ontwikkelingen te omarmen en gehoor te geven aan wensen van opdrachtgevers. We hebben een aantal mogelijkheden toegevoegd om een hoge(re) score te behalen. Hieronder leggen we uit welke nieuwe beoordelingen zijn toegevoegd en hoe tot de score in zijn geheel wordt gekomen.
Elk jaar analyseren we welke opdrachtgevers duurzaamheid een belangrijke rol laten spelen in het gunnen van projecten. Met onze Top 25 duurzame aanbesteders geven we een pluim aan de opdrachtgevers die aannemers in de bouw en infra aanmoedigen groene keuzes te maken. Komende maandag 4 november wordt de top 25 bekendgemaakt en in aanloop daarnaartoe doet het Aanbestedingsinstituut verslag van haar bevindingen over het aanbestedingsjaar 2023.