1. Home
  2. Nieuws
  3. De vraag naar vakmensen is de roep om disruptie

De vraag naar vakmensen is de roep om disruptie

Maandag 19 februari 2024

De roep om vakmensen is groot en wordt alleen maar groter met alle opgaven als woningopgaaf, energietransitie en watertransitie. Er moet veel, er moet veel tegelijk en er moet veel tegelijk op dezelfde plek is de stelling van Arno Visser (voorzitter van Koninklijke Bouwend Nederland). Dit geeft uitdagingen, ook op het gebied van voldoende en voldoende geschoold personeel.

Op dit moment begeven we ons in een zero-sum-game volgens Bart Götte (hoofddocent transities aan de Universiteit van Amsterdam en Business Futurist bij FutureFlock); elke sector kijkt naar een andere sector om arbeidskrachten én binnen de keten verplaatsen vakmensen van opdrachtgever naar opdrachtnemer en andersom. Echt samenwerken is nodig om de vele grote (technische) opgaven te volbrengen, maar net zo hard, misschien wel harder een culturele opgave om voldoende en voldoende geschoolde vakmensen te krijgen en behouden is de ervaring van Marc Redegeld (eigenaar Redegeld Organisatieontwikkeling en Manager HR a.i. bij Baas BV). We zijn in een tijdperk beland waar de vraag naar diversiteit, deeltijd, zorg, vrije tijd en vakmensen groot is. Dit zorgt voor vraagstukken waar we het antwoord nog niet op hebben. De beweging naar het nieuwe normaal als deeltijd voor iedereen, job-hoppen elke drie jaar, of zelfs het afdwingen van maatschappelijke inzetbaarheid (vanwege militaire of maatschappelijke dienstplicht) vraagt om creativiteit en andere flexibiliteit bij werkgevers en maatschappij. Vanuit professionalisatie hebben we de afgelopen jaren met elkaar drempels verhoogt, ingewikkeld is complex geworden waardoor de arbeidsproductiviteit omlaag gaat. Dit is alleen te keren door te stoppen met zinloze activiteiten. Dit zal niemand over zijn eigen werk zelf aangeven, dat moet je met elkaar doen. Er is werk genoeg én de roep naar vakmensen is groot, dus niemand hoeft buiten de boot te vallen. De tijdens de netwerkbijeenkomst geopperde disruptie voorstellen zijn verzameld en zullen we met elkaar verder moeten onderzoeken en uitwerken zodat daadwerkelijk er meer capaciteit ter beschikking komt om de opgaven te realiseren. Veel aanwezigen gaven aan dat het belangrijk is dat we als sector en keten snel een vervolg aan dit actuele thema geven. Als vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer gaan we de komende tijd nadenken hoe we aan deze bijeenkomst een vervolg kunnen geven. Hou dus de vakgroep site in de gaten!

 

De presentatie van Bart Götte is hier terug te kijken.

Yvonne de Rijck
Adviseur techniek vakgroep ondergrondse netwerken en grondwaterbeheer
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 23 oktober 2024
Samen Beter Aansluiten: Terugblik op de bijeenkomst in Heerenveen

Op 15 oktober kwamen bouwers, netbeheerders en combi-organisaties uit Friesland en Flevoland samen in Heerenveen voor de bijeenkomst "Samen beter aansluiten’’. Want soepeler aangesloten worden willen we allemaal. Toch lukt dat nog niet altijd. Vandaar dat de stichting MijnAansluiting, Combi SION en Bouwend Nederland de handen nogmaals de handen ineen hebben geslagen om een ketenbrede bijeenkomst te organiseren. De bijeenkomst volgt de eerdere bijeenkomst in maart op, waarbij we een soortgelijke bijeenkomst organiseerden Groningen, Drenthe en Overijssel.

Woensdag 16 oktober 2024
Inschrijving Machinistenscholingsdagen 2025 geopend

De inschrijving voor de Machinistenscholingsdagen 2025 is geopend! De slogan van dit jaar is: 'Vakmanschap en veiligheid, samen vooruit in 2025!'

Maandag 14 oktober 2024
Medewerkers buiten ervaren steeds meer irritatie en agressie van omwonenden en omgeving

Tienduizenden monteurs en graafploegen in Nederland werken hard aan de energietransitie. Zij leggen tot en met 2025 bijvoorbeeld meer dan 1 miljoen kilometer elektrakabel per jaar. Vanwege de toegenomen werkzaamheden, zoals energietransitie, connectiviteit, mobiliteit en vervangingsopgaven, neemt de irritatie onder omwonenden en passanten toe. Straten moeten bijvoorbeeld vaker open met de daarbij horende beperkingen op snelheid en toegankelijkheid. Soms leidt deze irritatie tot agressie en zelfs fysiek geweld of bedreigingen. Monteurs vinden het vaak moeilijk om hiermee om te gaan. Logisch, want ze zijn er niet voor opgeleid en normaal met hele andere dingen bezig!