Campagne 'Ik ga voor infra' 1,4 miljoen keer gezien
Dinsdag 18 maart 2025
Sinds de lancering in 2024 zagen maar liefst 1.400.000 mensen de campagne 'Ik ga voor infra'. De speciale website werd meer dan 14.000 keer bezocht. Een indrukwekkend resultaat, maar hoe zag de route daarnaartoe eruit?
Infrabedrijven weten als geen ander hoe lastig het is om nieuwe vakmensen te vinden. Dat het tekort flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van Nederland, hoeven we ook niet te vertellen. Het doel van deze campagne was dan ook snel duidelijk: nog meer bekendheid voor de infra genereren en de instroom verbeteren.
Samen sterk
Daarom kozen we voor een mix van bewezen tactieken en frisse ideeën en sloegen we de handen stevig ineen met de verschillende Nederlandse infra-opleidingsbedrijven.
Samen bepaalden we eerst wie we wilden bereiken, met welke insteek en vooral hoe. Jongeren van 20 tot 27 jaar, werd al snel duidelijk. De boodschap moest krachtig en simpel zijn: werken in de infra is een diploma, goed salaris en vrijheid.
Met naar buiten kijken kom je ergens
De volgende stap? Die boodschap mooi verpakken. Daarvoor maakten we drie opvallende campagnevideo's waarbij het lijkt alsof je het werk zelf uitvoert. Handig, want die gaven de doelgroep gelijk een goed beeld van het werk, in een vorm die hen aanspreekt.
Dat was visueel gezien wel even anders dan eerdere campagnes, erkent Jakob de Jonge, verenigingsmanager van de vakgroep Opleidingsbedrijven. "Toch is het goed dat we nieuwe dingen proberen om echt in de interessewereld van jongeren te komen."
Zeker van onze zaak
Om de jongeren vervolgens ook echt te bereiken, kozen we voor een gerichte mix van online en offline op lokaal niveau. Bijvoorbeeld door advertenties te verspreiden via populaire socialmediakanalen, zoals TikTok. Of door de verschillende infra-opleidingsbedrijven hun netwerk in te laten zetten.
Minimaal even belangrijk: voordat we de campagne lanceerden, toetsten we al onze ideeën en aannames eerst nog uitgebreid bij een panel uit de doelgroep. Zo waren we 100% zeker van onze zaak voordat we live gingen.
Verdiepende vervolgcampagne
"De campagne is een mooie volgende stap naast al langer lopende initiatieven", aldus Peter Postma, directeur van Inframensen Zuid en kartrekker namens de infra-opleidingsbedrijven. "Nu is het zaak om onze schouders eronder te blijven zetten en de boodschap te blijven herhalen."
Omdat we niet geloven dat eenmalige campagnes echt het verschil maken, gaan we dat ook zeker doen. Sterker nog: voor de zomer van 2025 lanceren we samen met een nog groter netwerk aan partners een verdiepende vervolgcampagne. Daarmee zetten we vol in op een nog sterkere sector.
Meer weten over deze campagne? Bezoek deze speciale website. Meer over onze andere campagnes vind je op deze pagina.
Gerelateerd nieuws
Op woensdag 26 maart 2025 is het weer tijd voor de Bewust Veilig-dag, een dag waarop bedrijven in de bouw- en infrasector extra aandacht besteden aan veiligheid op de werkvloer. Dit jaar staat de dag in het teken van 'Samen sterk voor veilig werk'. Ook EVS Infrabouw uit Terneuzen doet mee en benadrukt het belang van veilig werken, niet alleen op deze dag, maar het hele jaar door. Kirsten Poppe, KAM-coördinator bij EVS Infrabouw, vertelt hoe het bedrijf veiligheid aandacht geeft in de organisatie en hoe zij haar collega's en onderaannemers stimuleert om altijd veilig te werken.
Veiligheid heeft topprioriteit in de bouw- en infrasector. Ondanks dat risico's inzichtelijk worden gemaakt en maatregelen worden ontwikkeld om ongelukken zoveel mogelijk te vermijden, meent Willy van Mensvoort, directeur van het gelijknamige bedrijf uit Veghel, dat veiligheid begint bij bewustwording aan de voorkant van een project. "We moeten opdrachtgevers ervan bewust maken dat ze de veiligheid moeten waarborgen zodat wij ons werk goed kunnen uitvoeren. Een straat moet niet half afgesloten worden, maar gewoon helemaal." Lees in dit artikel Willy's visie op veilig werken.
Op 20 februari jongstleden organiseerde Regio Zuid voor het tweede jaar op rij de Infra Relatiedag. Dat deden ze samen met de provincie Noord-Brabant en INDUSA, een samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Brabant, Bouwend Nederland en de vijf grootste Brabantse steden. De samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer stond tijdens de Relatiedag dan ook centraal.