Cao Railinfra
Voor bedrijven die actief zijn in de aanleg en het onderhoud van het Nederlands spoorwegnet is een aparte Cao van kracht, de Cao Railinfrastructuur (RIS). De onderhandelingen voor deze Cao worden vanuit Bouwend Nederland gevoerd door de leden van de vakgroep Railinfra (VRI). Naast de VRI maakt ook Strukton Rail B.V. als zelfstandige partij deel uit van de werkgeversdelegatie. Van vakbondszijde nemen FNV, CNV Vakmensen en Vakorganisatie HZC deel aan de onderhandelingen.
Nieuwe cao Railinfrastructuur
De Cao RIS dient te passen bij de huidige (markt)omstandigheden, waardoor meer flexibiliteit en verhoging van de productiviteit wordt gerealiseerd.
Op 4 december 2023 hebben Cao-partijen een Onderhandelingsresultaat (OHR) bereikt voor een nieuwe Cao RIS met een looptijd van periode 1-2024 t/m periode 7-2025. Zowel werkgevers als vakbonden hebben zich inmiddels akkoord verklaard met het OHR.
Momenteel zijn partijen bezig het OHR te ‘vertalen’ naar een nieuwe Cao-tekst: zodra deze gereed is zal deze worden gepubliceerd.
Downloads
Hieronder vind je de tekst van het Onderhandelingsresultaat en de lopende cao RIS (periode 1- 2023 t/m periode 13-2023).
Nieuws over de cao Railinfra
Op 26 juli 2024 is het besluit tot algemeenverbindendverklaring (AVV) van de cao Railinfrastructuur (RIS) gepubliceerd in de Staatscourant.
Op 23 december lieten de vakbonden weten dat hun achterban, na raadpleging, heeft ingestemd met het door cao-partijen op 4 december bereikte onderhandelingsakkoord voor een nieuwe cao Railinfrastructuur (cao RIS). Het algemeen bestuur van Bouwend Nederland had tijdens een vergadering van 6 december het akkoord al ondersteund. De nieuwe cao RIS loopt van periode 1/2024 tot en met periode 7/2025.
Op 28 augustus 2023 is het besluit tot algemeenverbindendverklaring van de cao Railinfrastructuur 2023-2024 gepubliceerd in de Staatscourant. Dat betekent iedereen vanaf 31 augustus 2023 de cao moet naleven.