Alleen samen kunnen we succesvol bouwen aan de wateropgave van morgen
Maandag 14 april 2025
Marktdag Waterschap De Dommel brengt markt en overheid samen Met ruim 130 aanwezigen, waaronder infrabouwers, ingenieursbureaus en vertegenwoordigers van de gemeente en het waterschap, was de marktdag die Bouwend Nederland in samenwerking met Waterschap de Dommel op 9 april organiseerde in Boxtel een waardevolle bijeenkomst. “De opgaven voor de komende jaren zijn zo groot, dat maakt slimme en goede samenwerking belangrijker dan ooit”, aldus Beatrice Dormans, Regiomanager Zuid van Bouwend Nederland. “Daarom hebben wij de handen in elkaar geslagen met het waterschap om op deze dag met markt en overheid in gesprek te gaan over de toekomst.”
De marktdag werd geopend door Bas Peeters, lid van het dagelijks bestuur van Waterschap de Dommel, waar hij de portefeuille Schoon Water beheert. Daarna volgde een plenaire sessie van Jan-Evert van Veldhoven en Stan Stapens van het waterschap met een toelichting op het investeringsportfolio van de komende jaren. Hierbij ligt de focus op waterzuivering, rioolzuivering, gebiedsgerichte herinrichting en het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater met het oog op de Europese kaderrichtlijn water die in 2027 gehaald moet worden. Ook zij benadrukten dat samenwerking tussen markt en overheid hierin de sleutel is, vanwege de grote opgave maar ook vanwege de geringe capaciteit aan mensen. Hierop haakte Jurgen van Beers, lid van Jong Bouwend Nederland, aan in de volgende plenaire sessie. Hij lichtte toe hoe deze netwerkgroep in een denktank heeft gekeken naar hoe het werk met minder mensen gedaan kan worden. Omdat de capaciteit nu eenmaal beperkt is, moet er op een andere manier samengewerkt worden. JBNL pleit daarbij voor een fundamentele cultuurverandering in de infrasector, waarin samenwerking op basis van vertrouwen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers centraal staat. Hiervoor presenteren zij onder andere het Samenwerkingscanvas, een tool die partijen helpt om gezamenlijke waarden en doelen vast te stellen waardoor een open dialoog wordt bevorderd vanaf de tenderfase.
Duurzaamheid en circulariteit
Na dit gezamenlijke moment werd de groep opgesplitst voor twee kennissessies. Aan de hand van stellingen gingen het waterschap en de markt met elkaar in gesprek. “We realiseren ons dat we de markt in een vroeg stadium moeten betrekken omdat de opgave zo groot is”, aldus Vincent van Rijsewijk, Waterschap De Dommel. “Tijdens deze sessies konden we ideeën, ervaring en kennis uitwisselen met verschillende marktpartijen. Daarnaast leerden we elkaar op deze manier ook beter kennen en kregen we inzicht waar welke expertise zich bevindt. Als waterschap willen we de markt graag betrekken bij de aanbestedingen die eraan komen, zodat we de kennis van buiten naar binnen kunnen halen en we samen zorgen voor haalbare en slimme projecten.” De eerste sessie ging over duurzaamheid en circulariteit. De markt wil op deze onderwerpen graag stappen zetten, maar wordt regelmatig tegengehouden door wet- en regelgeving of door een opdracht waarin van te voren veel zaken zijn dichtgetimmerd. Waar zit hier de ruimte om toch met deze onderwerpen aan de slag te gaan?
Samenwerking & imago
Tijdens de tweede kennissessie was samenwerking en het imago van de infrasector het onderwerp van gesprek, waarvoor het waterschap en de markt een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen. “Het is goed om te zien dat het waterschap niet alleen denkt in opdrachtgever en opdrachtnemer, waardoor de afnemende capaciteit alleen een probleem is van de markt”, aldus William Verbruggen van Den Ouden. “Ze willen actief meedenken over het aantrekken van nieuwe mensen en het verbeteren van het imago van grond-, weg- en waterbouw. We moeten alle zeilen bijzetten om nieuw talent aan te trekken voor de infrabranche. Dat doen wij zelf, Bouwend Nederland draagt daaraan bij met diverse campagnes, maar ook het waterschap wil zich daarvoor inzetten.”
De marktdag werd afgesloten met een netwerkborrel, waar de deelnemers met de nieuwe kennis met elkaar in gesprek bleven over de nieuw op gedane kennis.
Gerelateerd nieuws
De subsidieregeling SSEB voorziet in een tegemoetkoming bij de aanschaf van, of ombouw naar, emissieloos materieel. Daarnaast is er subsidie mogelijk voor vernieuwende ideeën om de emissieloze machines en de laadinfrastructuur te verbeteren. Hoe die aanvraag precies werkt, hoor je op 22 mei in een webinar van RVO.
Emissieloos bouwen en vervoeren wordt steeds meer de norm. Maar hoe bereid je je medewerkers voor op deze transitie? SOMA Bedrijfsopleidingen en SOMA College voorzien in deze vraag met een nieuwe elektrische graafmachine en een uitgebreid cursusaanbod rondom emissieloos werken.
Op dit moment zijn er te veel conflicterende richtlijnen die de verduurzaming van de gebouwde omgeving vertragen en kostenverhogend werken. Wij pleiten bij het ministerie van VRO voor een versnelde hervorming van het MPG-stelsel tot één Europees afgestemd systeem met als uitgangspunt de CO2-uitstoot van materiaal tot en met gebruiksfase. Woensdag vindt het Kamerdebat over het klimaatakkoord en de verduurzaming van de gebouwde omgeving plaats.