Marktdag SSRV laat uitdaging in renovatie- en vervangingsopgave zien
Donderdag 9 januari 2025
In de eerste week van december kwamen 70 personen in het Provinciehuis Noord-Holland bijeen om deel uit te maken van de Marktdag Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV). Het was de eerste editie in zijn soort. Insteek: de groeiende opgave voor het onderhoud, de renovatie én vervanging van alle bruggen en viaducten in Noord-Holland.
Op deze Marktdag SSRV waren op uitnodiging van ons met Techniek Nederland, NLingenieurs en MKB INFRA verschillende partijen naar Haarlem gekomen. Daarnaast waren er ook vertegenwoordigers van gemeenten, Rijkswaterstaat en de Provincie Noord-Holland aanwezig.
14.500 bruggen
"De uitdaging is er een met hoofdletter U", stelt Sven Ammann, adviseur markt & overheid bij Bouwend Nederland. "In Noord-Holland zijn er ruwweg 14.500 bruggen die aan onderhoud, renovatie of aan vervanging toe zijn. Dit alles wordt veroorzaakt door onder meer veroudering, toenemend gebruik en zwaardere belasting. Een andere uitdaging is het ontbreken van vakmensen, zowel aan de kant van opdrachtgevers als marktpartijen. Stuk voor stuk issues die de relevantie van deze Marktdag benadrukken."
Op initiatief van de Provincie Noord-Holland zijn partijen als Rijkswaterstaat, ProRail en een aantal gemeenten aangehaakt. Het doel van deze verschillende opdrachtgevers is om te kijken welke bruggen er allemaal zijn en gezamenlijk te kijken wat onderhouden, gerenoveerd of vervangen moet worden. "In oktober werd er voor deze opdrachtgevers een succesvolle bijeenkomst in Alkmaar gehouden. Met deze Marktdag SSRV van december wilden we nu ook marktpartijen hun stem laten horen."
Verbonden dorp
De aanwezigen werden verwelkomd door Harry Michels, transitiemanager SSRV, die het samenwerkingsinitiatief toelichtte. Hij gebruikte de metafoor van 'een verbonden dorp'. Dit benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen 'huizen' (beheerorganisaties) binnen het dorp. Het doel: van afzonderlijke initiatieven naar een gemeenschap die op specifieke thema's kennis en oplossingen deelt via zogenoemde 'buurthuizen'.
Hierna was het aan Rinske van Schooneveld van de gemeente Amsterdam die de aanwezigen meenam in de areaalbenadering. Ze liet zien hoe deze benadering in Amsterdam en Noord-Holland nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Sven licht toe: "Zo vind je in de Bijlmer veel van dezelfde bruggen die rond 1970 zijn gebouwd, maar dit geldt bijvoorbeeld ook voor bruggen in Nieuw-West en eeuwenoude bruggen in het centrum van Amsterdam. Als je dit doortrekt naar de provincie zie je een vergelijkbaar beeld. Door dit alles in kaart te brengen en te categoriseren, kun je tot een gestandaardiseerde aanpak komen wat een efficiënte(re) werkwijze zal opleveren."
Na de twee presentaties werden alle aanwezigen uitgenodigd om bij de buurthuizen langs te gaan. Naast de areaalbenadering stonden ook thema's als vereenvoudigen van de opgave, samenwerking in de keten, datagedreven assetmanagement en levensduurverlenging/duurzaamheid centraal. "Door het informele karakter van de Marktdag konden deelnemers makkelijk bij de thema's aanhaken, met elkaar in gesprek gaan en kon je als marktpartij oplossingen aandragen. Hierbij werden alle ideeën op flipovers bijgehouden. Sommigen brachten bij meerdere thema's ideeën in; het wisselen van thema naar thema door de deelnemers bracht een aangename dynamiek teweeg."
Taskforce
Nu alle ideeën van de Marktdag zijn verzameld, is het aan de Taskforce - een groep afgevaardigden van de Provincie, Rijkswaterstaat, gemeenten en brancheorganisaties - om de volgende stap te zetten. Het zou volgens Sven natuurlijk fantastisch zijn om er meteen mee aan de gang te gaan. Sven: "De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit trajecten zijn die niet meteen van de band rollen. Wel is afgesproken om in maart 2025 vanuit marktperspectief een notitie op te stellen waarin technische innovaties, best practices een contractuele wensen aan de orde komen. Dit loopt parallel aan de beoogde ontwikkelingen in de Taskforce SSRV. De strekking van de Marktdag was hoe we van elkaar kunnen leren, hoe hierin samen op te trekken en hoe samen te werken. Bij Bouwend Nederland stimuleren wij dit soort bijeenkomsten waarin opdrachtgevers worden aangemoedigd om samen op te trekken om de renovatie en vervanging van de duizenden bruggen in Noord-Holland in de markt te zetten."
Gerelateerd nieuws
Infrastructuur is overal in Nederland, maar het tekort aan vakmensen groeit. Hoe komt dat? René Moerland ziet de nodige uitdagingen bij werving en behoud van personeel en denkt dat dit deels komt door de onbekendheid met het werk. "Jongeren herkennen een beroep als metselaar, maar niet die in de infrasector. Wij maken de buitenruimte een stuk mooier." Welke kansen en ontwikkelingen ziet René om meer vakmensen aan te trekken?
Een aantal incidenten met wegwerkers maakte pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk werken op de vluchtstrook kan zijn. Samen met Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland vonden we het tijd voor extra actie. Gezamenlijk pakten deze partijen in 2022 samen met Rijkswaterstaat de handschoen op. Tijdens een recente bijeenkomst bespraken alle betrokkenen de uitdagingen en de vooruitgang. Ook ambities voor actuele richtlijnen, nieuwe werkmethodieken en innovatie kwamen aan bod.
In één project ter plekke vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen in ruim een jaar in Zuid-Scharwoude. Bouw- en infrabedrijf K_Dekker doet er alles aan om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Met succes, blikt directeur Ron Oudeman met enige trots terug.