Infraplatform RRN ingewijd in duurzame modulaire onderstations
Vrijdag 6 december 2024
Donderdag 28 november was Infraplatform RRN te gast bij een bijzonder project van medelid K_Dekker bouw & infra . Het bedrijf uit Warmenhuizen werkt in Beverwijk aan een modulair onderstation voor ProRail.
Ze zijn altijd boeiend, de excursies van Infraplatform Regio Randstad Noord. En dat gold ook weer voor het laatste projectbezoek van 2024. Een kleine twintig leden van het Infraplatform waren 28 november naar Beverwijk gekomen om een kijkje te nemen bij de uitdagende opdracht waar medelid K_Dekker momenteel aan werkt. Ron Oudeman, algemeen directeur van K_Dekker en bestuurslid van het Infraplatform, verwelkomde de medeleden in gasterij Vuurland. Op de hartelijke ontvangst volgde een interessante presentatie over het project, waarin Frank Blom van K_Dekker uitgebreid inging op de opdracht.
Slimme oplossingen gevraagd
Als beheerder van het spoorwegnetwerk in Nederland, zorgt ProRail ook voor de elektriciteitsvoorziening die nodig is voor het treinverkeer. In de buurt van stations en het spoor staan honderden trafo-huisjes waarin hoogspanning naar laagspanning voor de bovenleidingen wordt omgezet. Omdat het netwerk steeds voller raakt, moet Prorail zo’n 130 van die zogeheten onderstations vervangen. Bij bouwen langs het spoor is snelheid van groot belang. Vanwege de veiligheid moet het treinverkeer immers tijdelijk worden stilgelegd. Om die hinder zoveel mogelijk te beperken, wil ProRail graag prefab modulaire gebouwtjes die in rap tempo op elke locatie kunnen worden geplaatst. K_ Dekker, dat zich op zowel infra als bouw richt, kreeg de opdracht om daar een prototype voor te ontwikkelen.
Behapbare omvang
Een uitdagende puzzel, omschreef Blom de opdracht, maar ook ontzettende leuk om te doen. Een van de uitdagingen was het formaat van de onderstations. Die kunnen best fors zijn, wel een meter of twintig lang. Qua afmeting en gewicht wordt transport dan wel een ding. Daarom ontwikkelde K_ Dekker samen met ProRail een grote en een kleine module die goed te vervoeren zijn en op locatie een samengesteld onderstation vormen. Voor Den Haag betreft het 2 kleine modules en 5 grote modules waar alle techniek en aansturing in is opgenomen.
Duurzaam en circulair
Naast de modulaire insteek moeten de onderstations ook duurzaam en circulair zijn. K_Dekker loste dat op door veel hout en zo min mogelijk beton te gebruiken. De vloeren van de modules zijn van CLT, de fundering bestaat uit stalen schroef palen die 80cm boven het maaiveld staan en die einde levensduur kunnen worden hergebruikt. Dat geldt ook voor het hout. Met het uiterlijk van de onderstations hoefde K_Dekker zich niet bezig te houden; dat werd bij drie verschillende architectenbureau’s neergelegd. Zij maakten in totaal vier ontwerpen voor de buitenkant van de gebouwtjes zodat de onderstations er niet overal hetzelfde komen uit te zien. Ook deze gevels zijn duurzaam en met de optie natuurinclusief.
Rondleiding, borrel en diner
Het was alles bij elkaar boeiende materie voor de leden, die dan ook een heleboel vragen hadden over de aanpak. En niet alleen tijdens de presentatie, maar ook bij de rondleiding in de nabijgelegen loods waar ze de modules met eigen ogen konden bekijken. De interessante excursie werd afgesloten in de gasterij met een borrel en maaltijd.
Gerelateerd nieuws
Op dinsdag 18 maart stond de ledenvergadering Infraplatform Randstad-Noord op de kalender. Op deze jaarlijks verplichte bijeenkomst waarvoor alle infrabedrijven uit Noord-Holland en Utrecht worden uitgenodigd, waren uiteindelijk 30 leden afgekomen.
Tervoort Egmond is een traditioneel familiebedrijf. Al meer dan 115 jaar ontwikkelt én bouwt het bedrijf uit Egmond aan den Hoef voor zakelijke opdrachtgevers, gemeentes, woningcorporaties en ontwikkelaars. Van woonwijken en appartementencomplexen tot kantoren en restaurants: Tervoort Egmond is van alle markten thuis.
Voor sommigen moet de wekker op vrijdag 14 maart jongstleden rond 05.30 uur zijn afgegaan, maar ook voor deze groep vroege vogels was de JBN-excursie naar Duitsland er eentje om niet snel te vergeten. In een bus met 52 personen, een busquiz en zelfs een onverwacht bezoek van een heuse Schlagerzanger: alle ingrediënten waren aanwezig voor twee gezellige dagen met de jongerentak van de regio Randstad Noord.