Infraplatform RRN ingewijd in duurzame modulaire onderstations
Vrijdag 6 december 2024
Donderdag 28 november was Infraplatform RRN te gast bij een bijzonder project van medelid K_Dekker bouw & infra . Het bedrijf uit Warmenhuizen werkt in Beverwijk aan een modulair onderstation voor ProRail.
Ze zijn altijd boeiend, de excursies van Infraplatform Regio Randstad Noord. En dat gold ook weer voor het laatste projectbezoek van 2024. Een kleine twintig leden van het Infraplatform waren 28 november naar Beverwijk gekomen om een kijkje te nemen bij de uitdagende opdracht waar medelid K_Dekker momenteel aan werkt. Ron Oudeman, algemeen directeur van K_Dekker en bestuurslid van het Infraplatform, verwelkomde de medeleden in gasterij Vuurland. Op de hartelijke ontvangst volgde een interessante presentatie over het project, waarin Frank Blom van K_Dekker uitgebreid inging op de opdracht.
Slimme oplossingen gevraagd
Als beheerder van het spoorwegnetwerk in Nederland, zorgt ProRail ook voor de elektriciteitsvoorziening die nodig is voor het treinverkeer. In de buurt van stations en het spoor staan honderden trafo-huisjes waarin hoogspanning naar laagspanning voor de bovenleidingen wordt omgezet. Omdat het netwerk steeds voller raakt, moet Prorail zo’n 130 van die zogeheten onderstations vervangen. Bij bouwen langs het spoor is snelheid van groot belang. Vanwege de veiligheid moet het treinverkeer immers tijdelijk worden stilgelegd. Om die hinder zoveel mogelijk te beperken, wil ProRail graag prefab modulaire gebouwtjes die in rap tempo op elke locatie kunnen worden geplaatst. K_ Dekker, dat zich op zowel infra als bouw richt, kreeg de opdracht om daar een prototype voor te ontwikkelen.
Behapbare omvang
Een uitdagende puzzel, omschreef Blom de opdracht, maar ook ontzettende leuk om te doen. Een van de uitdagingen was het formaat van de onderstations. Die kunnen best fors zijn, wel een meter of twintig lang. Qua afmeting en gewicht wordt transport dan wel een ding. Daarom ontwikkelde K_ Dekker samen met ProRail een grote en een kleine module die goed te vervoeren zijn en op locatie een samengesteld onderstation vormen. Voor Den Haag betreft het 2 kleine modules en 5 grote modules waar alle techniek en aansturing in is opgenomen.
Duurzaam en circulair
Naast de modulaire insteek moeten de onderstations ook duurzaam en circulair zijn. K_Dekker loste dat op door veel hout en zo min mogelijk beton te gebruiken. De vloeren van de modules zijn van CLT, de fundering bestaat uit stalen schroef palen die 80cm boven het maaiveld staan en die einde levensduur kunnen worden hergebruikt. Dat geldt ook voor het hout. Met het uiterlijk van de onderstations hoefde K_Dekker zich niet bezig te houden; dat werd bij drie verschillende architectenbureau’s neergelegd. Zij maakten in totaal vier ontwerpen voor de buitenkant van de gebouwtjes zodat de onderstations er niet overal hetzelfde komen uit te zien. Ook deze gevels zijn duurzaam en met de optie natuurinclusief.
Rondleiding, borrel en diner
Het was alles bij elkaar boeiende materie voor de leden, die dan ook een heleboel vragen hadden over de aanpak. En niet alleen tijdens de presentatie, maar ook bij de rondleiding in de nabijgelegen loods waar ze de modules met eigen ogen konden bekijken. De interessante excursie werd afgesloten in de gasterij met een borrel en maaltijd.
Gerelateerd nieuws
In één project ter plekke vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen in ruim een jaar in Zuid-Scharwoude. Bouw- en infrabedrijf K_Dekker doet er alles aan om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Met succes, blikt directeur Ron Oudeman met enige trots terug.
Bent u een bouwbedrijf dat mbo-4 Bouwkunde afgestudeerden of werkenden in de bouw wil ondersteunen bij het behalen van hun hbo-diploma? Kom dan naar de inspiratiebijeenkomst op donderdag 13 maart. Ontdek hoe medewerkers werk en leren kunnen combineren en krijg een voorproefje van onze 2 jarige HBO opleiding Bouwkunde.
Respectievelijk 232 en 226 jaar oud zijn de familiebedrijven van Charles Eldering uit Overveen en Jan Piet Leguijt uit Krommenie dit jaar. Hoewel hun werkgebieden dichtbij elkaar liggen, duurde het tot de zevende generatie eigenaars voordat de bedrijven elkaar tegenkwamen. "Toen we onze aannemerspapieren gingen halen, zaten we bij elkaar in de klas. Sindsdien zijn we collega’s, sparringpartners én vrienden. We zien elkaar ook bij de wedstrijden van Ajax." Een portret van twee eeuwenoude familiebedrijven uit Noord-Holland.