Een traditie mag je het inmiddels wel noemen, de meerdaagse excursie van JBN Regio Oost. Het was immers al zo’n beetje de twintigste keer dat de afdeling het jaarlijkse tripje maakte. Donderdag 21 november vertrokken de circa 15 leden met eigen vervoer richting Düsseldorf. Aan het eind van de middag, dan hadden ze in ieder geval nog een flink stuk van de dag kunnen werken. De donderdagmiddag en -avond in de Duitse stad stonden in het teken van gezelligheid. Er viel een hoop bij te praten. “En het is eigenlijk ook de belangrijkste reden voor deze excursie; dat je elkaar weer ziet, spreekt en plezier hebt met elkaar”, zegt voorzitter Marco Bouwmeester.
Maar voor bouwers blijft techniek natuurlijk ook trekken, dus werd er vrijdag een bouwplaats bezocht. Beter gezegd een sloopplaats, want het bouwproject stond nog aan het begin. Het Nederlandse bedrijf Laarakkers is bezig om in hartje Dusseldorf, aan de Königsallee, een kantoortoren van 70 meter hoog met kelder te slopen.
Ander land, andere manieren
Het bedrijf ontving de JBN’ers op het werk en legde in een presentatie uit hoe de circulaire sloop wordt aangepakt. Omdat er weinig ruimte is voor een uitgebreide bouwplaats, wordt er naast het gebouw een torenkraan neergezet zodat het gebouw van bovenaf verdieping voor verdieping kan worden afgebroken. De insteek is een circulaire sloop, maar de presentatie maakte duidelijk dat er wel wat verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Duitse benadering. Nederland loopt op dit gebied qua gedachtegang 5 tot 7 jaar voor op onze oosterburen. Waar wij inmiddels gewend zijn aan het hergebruik van complete bouwdelen, wordt het materiaal van deze toren nog grotendeels gedowncycled. Beton bijvoorbeeld wordt gebroken zodat het granulaat in nieuw beton of onder wegen kan worden gebruikt.
Net als bij ons
Ook op het gebied van elektrificatie van materieel zijn er wel verschillen, zo leerden de JBN’ers. Subsidies voor elektrisch materieel zijn in Duitsland wat hoger dan bij ons, en ook sommige regels lijken wat soepeler. Door de accu’s zijn elektrische vrachtwagens zwaarder dan traditionele, maar dat gaat bij onze Oosterburen niet ten koste van het maximaal toegestane laadvermogen. Uiteraard kregen de bouwers ook een rondleiding door het gebouw, met de nodige uitleg over het werk. Onder meer omgevingsmanagement kwam ter sprake. De toren staat immers midden in de stad dus er is een hoop overleg nodig met de buren (hotels, bedrijven, bewoners) over de werkzaamheden en de overlast die er mee gepaard gaat.
Rondje Düsseldorf
Na de boeiende ochtend en een lekkere lunch stapten de JBN’ers op Segways om onder begeleiding van een gids de stad te verkennen. Helaas zijn er in Düsseldorf, zoals in veel Duitse steden, door de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog niet zo heel veel eeuwenoude gebouwen meer. Maar de stad bood nog genoeg bezienswaardigheden en de gids kon voldoende vertellen om er interessant toertje van te maken. In de namiddag en avond was er weer volop gelegenheid om te netwerken, en na een goede nacht reed iedereen op zaterdagochtend weer naar huis.
Lid worden?
Het Jong Bouwend Nederland lidmaatschap is voor jonge (tot 40 jaar) ambitieuze mannen en vrouwen die op managementniveau in de bouw en infra (gaan) werken. Zin om aan te sluiten bij Jong Bouwend Nederland regio Oost? Neem een kijkje op de website.
Gerelateerd nieuws
"Ter ere van het 125-jarig bestaan van Welling dit jaar, hebben we een boek laten maken", vertelt Bart Welling, vierde generatie directeur van het familiebedrijf uit Wijchen en Didam dat al sinds 1899 bouwt, schildert en onderhoudt. "Voor dat boek zijn (oud-)werknemers en familieleden geïnterviewd, die allemaal spreken over de drie kernwaarden van het bedrijf: loyaliteit, werkplezier en veiligheid, zowel fysiek als mentaal. Die waarden dragen het bedrijf al meer dan een eeuw. Het is mooi om dat terug te horen."
In een wonderschoon winters landschap vertrok de Afdeling Zwolle/Genemuiden op 22 november richting het noorden om in Heerenveen de woningfabriek 'Fijn Wonen' van Van Wijnen aan het werk te zien. Voordat we werden meegenomen op tour in de fabriek zelf, werden we meegenomen in het zeer interessante verhaal achter de fabriek.
De locatie, de dagvoorzitter, de sprekers en hun verhalen; alles straalde trots uit tijdens de regiodag van de afdeling Twente. Trots op Twente was donderdag 21 november dan ook hét thema van de feestelijke afdelingsbijeenkomst.