Veiligheidscampagne: nog meer guzen!
Maandag 13 maart 2023
In aanloop naar de Bewust Veilig-dag schrijven we veel over de ‘guzen’ in de bouw. Oftewel: over de excuses die we – vaak onbewust – gebruiken om onveilige keuzes goed te praten. Op onze speciale landingspagina hebben we maandag vijf themaposters met negentien nieuwe guzen toegevoegd. Herken jij ze?
Op www.heingesprekje.nl vind je volop inspiratie voor de Bewust Veilig-dag (29 maart). Je kunt er bijvoorbeeld posters met hein-gesprekjes downloaden. Die gesprekjes zijn stuk voor stuk gebaseerd op de dagelijkse praktijk in de bouw, en de ‘guzen’ vliegen je zo’n beetje om de oren. Superherkenbaar dus, en daarmee ideaal voor een bijvoorbeeld een toolbox. Zéker tijdens de Bewust Veilig-dag.
Er staan nu elf posters op de pagina. Hieronder zie je de vijf nieuwste thema’s, met onder elk thema een ‘excuus-guus’ uit de betreffende poster. Herkenbaar?
- Donkere werkplek Wennen-duurt-even-ja
- LMRA bij spanning Ga-je-echt-niet-dood-aan-hoor
- Ontbrekende leuning Ze-weten-wel-wat-ze-doen
- Struikelgevaar Ruim-ik-later-wel-op
- Te korte ladder Ik-hoef-maar-een-paar-keer-naar-boven
Posters zijn gratis te downloaden
Benieuwd naar alle guzen? En de posters? Je kunt ze gratis downloaden vanaf de campagnewebsite.
Gerelateerd nieuws
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.
Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.
We horen steeds vaker over incidenten waarbij verkeersregelaars agressief worden benaderd of zelfs worden aangereden. Verkeersregelaars hebben recht op een veilige en prettige werkplek. De eerste stap is om al bij de opdracht te bekijken of verkeersregelaars echt noodzakelijk zijn. Laat het ontwerp daarvoor altijd op veiligheid toetsen. De tweede stap is alle opties verkennen, zoals het volledig afsluiten van de weg of een fietspad verleggen. Is er echt geen andere optie, zorg dan voor een veilige inzet volgens de richtlijnen van het CROW.