Uitspraak ViA15 biedt extra route uit het stikstofmoeras
Woensdag 2 oktober 2024
Na jaren van juridische procedures gaf de Raad van State op 2 oktober goedkeuring voor de aanleg van de ViA15. De Raad van State acht hiermee aangetoond dat de aanleg van de weg niet leidt tot aantasting van nabijgelegen kwetsbare natuurgebieden. Met dit besluit bevestigt de Raad van State dat extern salderen een werkbare oplossing is om cruciale infrastructuurprojecten, zoals zeventien MIRT-projecten, te realiseren.
"Het is goed nieuws dat de Raad van State oordeelt dat extern salderen onder strikte voorwaarden mogelijk is", benadrukt Arno Visser, onze voorzitter. "Dit biedt extra kansen om vastgelopen infraprojecten op te starten. Alleen door nieuwe infrastructuur aan te leggen kunnen grote woonwijken worden ontwikkeld. Voor de lange termijn blijft het ook belangrijk te werken aan vermindering van stikstofuitstoot."
Gerelateerd nieuws
De Raad van State heeft op 18 december 2024 geoordeeld dat er voortaan andere regels gelden voor intern salderen. Dat betekent dat bij bouw- en infrastructurele projecten intern salderen minder vaak gebruikt kan worden. Deze uitspraak is een even onverwachte als harde klap. Bedrijven die nieuwe woningbouw of infraprojecten mogelijk moeten maken, zitten nu in grote onzekerheid over welke projecten door kunnen gaan.
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Er liggen een paar grote uitdagingen voor de bouw en infra. Stikstof vormt een van de grootste uitdagingen voor de sector. Om de bouw van grote woonwijken en het aanleggen van nieuwe infrastructuur mogelijk te maken, is immers stikstofruimte nodig. Sinds minister Wiersma in september het Nationaal Programma Landelijk Gebied stopte, is het onduidelijk hoe Nederland de uitstoot van stikstof gaat verminderen en de natuur zal verbeteren. Stevige vermindering van stikstofuitstoot is geen luxe maar pure noodzaak om ruimte te maken voor woningbouw en infrastructuur.
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.