Tweede Kamer pakt door met vernieuwingsopgave
Maandag 9 december 2024
De Tweede Kamer heeft drie belangrijke moties aangenomen om te komen tot een betere uitvoering in de bouw- en infrasector. De Minister van Infrastructuur & Waterstaat krijgt hiermee de opdracht om te komen tot een beter aanbestedingsproces. Met dit resultaat staan de uitdagingen rondom infrastructuur geagendeerd op de politieke agenda.
Foto hierboven: onder meer Theo Winter (Dura Vermeer), Remco Hoeboer (Mobilis TBI), Bart Smolders (Heijmans) en Arno Visser (Bouwend Nederland) in gesprek met de Tweede Kamer
De traditionele aanpak bij de renovatie van de van Brienenoordbrug is exemplarisch voor wat er momenteel misgaat in de sector. Het aanbesteden van infrastructurele werken is een complexe aangelegenheid met vaak grote risico’s voor zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers. Met het oog op de enorme instandhoudingsopgave waarvoor we de komende jaren staan is politieke steun hard nodig om te komen tot meer flexibiliteit, meer zekerheid (in zowel dealflow als risico's) en meer samenwerking in de uitvoerig. Op deze manier maken we de aanbestedingspraktijk toekomstbestendig, zodat we kunnen doorbouwen aan een bereikbaar, veilig en leefbaar land.
Infrastructuur op de agenda
Begin dit jaar zijn we een lobbytraject gestart om infrastructuur als onderwerp te agenderen op de politieke agenda. De relaties met de politieke partijen zijn de afgelopen maanden (opnieuw) opgebouwd, waarbij ook leden zijn betrokken. Op deze manier hebben we het rondetafelgesprek 'aanbestedingen infrastructuurprojecten' kunnen agenderen om politieke acties te verbinden aan onze boodschap.
Rondetafelgesprek aanbestedingen
In het drie uur durende Rondetafelgesprek hebben we de politiek meegenomen in de uitdagingen die spelen in de markt. Ook opdrachtgevers en aanbestedingsexperts waren aanwezig, zodat het gesprek vanuit verschillende perspectieven kon worden gevoerd. We hebben onder meer aandacht gevraagd voor de budgettekorten, de sleutelpositie van gemeenten en het dreigende ravijnjaar, het thema veiligheid en de aanbevelingen uit het Kohsiek-rapport 'Instandhouding Voorop'. Ook hebben we oplossingsrichtingen aangedragen om te komen tot een evenwichtigere risicoverdeling, versnelling in de instandhoudingsopgave en landelijke regie op beheer en onderhoud. Onze inzet is hier te vinden en het gesprek is hier terug te kijken.
Aangenomen moties
Op 25 november debatteerde de Tweede Kamer in het Notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de voortgang van alle infrastructuurprojecten. Het MIRT geldt voor onze sector als het belangrijkste (infra)debat van het jaar. Tijdens het MIRT zijn drie moties ingediend, welke de Minister de opdracht geven om te komen tot een beter aanbestedingsproces. Deze moties zijn onlangs in stemming gebracht en door een grote meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen:
Foto hierboven: Samen met Gerard Hoiting (Roelofs) en Sophia van Bakel (Vermeulen) op bezoek bij VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp
Gerelateerd nieuws
Dinsdag 10 december 2024 was het weer zover: de Asfaltdag. Jaarlijks op de tweede dinsdag van december komt asfalt Nederland samen in Theater Flint in Amersfoort. Dit jaar hebben ruim 500 mensen deelgenomen aan het interactieve programma en de bijbehorende beurs bezocht, want bij de Asfaltdag zijn betekent dat je weer op de hoogte bent als het over asfalt gaat. Met als bijkomend voordeel dat je kunt zeggen: "Ik was er ook bij”. Het centrale thema was verduurzaming van de sector.
Steeds meer bruggen en viaducten hebben onderhoud nodig. Deze opgave is veel groter én kostbaarder dan gedacht. Daarom zoeken we naar een innovatieve aanpak waarmee we meer objecten per jaar kunnen onderhouden en renoveren. Tijdens de bijeenkomst Innoveren door te renoveren lieten bestuurders van de openbare ruimte, managers, beleidsmakers, projectleiders, vakspecialisten en beheerders zich graag inspireren.
Op woensdag 13 november vond de 'Ontmoetingsdag Infrastructuur Limburg' plaats. De organisatie, die we samen met de Provincie Limburg deden, mocht in totaal zo'n 130 deelnemers verwelkomen uit de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Denk daarbij aan overheden (ministerie, provincie en gemeenten), kennisinstellingen en marktpartijen (aannemersbedrijven, ingenieursbureaus en leveranciers). "Het was een Limburgs samenkomen gericht op de gezamenlijke toekomst."