Thema’s Programma Veiligheid in de Bouw belegd bij partijen uit de stuurgroep
Woensdag 14 februari 2024
Begin vorig jaar heeft het programma Veiligheid in de Bouw verbetervoorstellen opgeleverd voor drie thema’s: regie op veiligheid, borgen van constructieve veiligheid en het versterken van lerend vermogen. De verbetervoorstellen hebben de vorm van concrete handreikingen en zijn bedoeld voor de hele bouwsector. Uit een verkenning blijkt dat het niet lukt om deze thema’s elders te beleggen. Daarom hebben de organisaties in de stuurgroep besloten om zelf het ontwikkelde gedachtegoed te beheren en breder te verspreiden.
In de jaren tot begin 2023 heeft het programma Veiligheid in de Bouw gewerkt met een kerncoalitie van actief betrokken opdrachtgevers, bedrijven en kennisinstellingen. Geïnitieerd en aangestuurd door een stuurgroep van Bouwend Nederland, het Opdrachtgeversforum in de bouw, de Governance Code Veiligheid in de Bouw, VNconstructeurs en NLingenieurs.
Voor het ontwikkelen van de verbetervoorstellen heeft de tijdelijke programmastructuur van samenwerkende organisaties goed gewerkt. Voor het beheren en implementeren is volgens de stuurgroep een meer structurele organisatie nodig. Daarom is bij diverse bestaande partijen in de sector – actief op het vlak van verbeteren van veiligheid – verkend of zij het beheer van een of meerdere van de thema’s van het programma kunnen overnemen.
Uit die verkenning, uitgevoerd door een onafhankelijke adviseur, blijkt dat het op dit moment nog niet mogelijk is om het gedachtegoed structureel te beleggen. Belangrijkste redenen zijn dat het gedachtegoed op onderdelen nog inhoudelijke uitwerking vraagt en/of dat partijen geen passende business case zien in het toevoegen van dit werk aan hun huidige activiteiten.
De drie thema’s belegd bij organisaties uit de stuurgroep
Daarom hebben de partijen in de stuurgroep besloten om zelf het ontwikkelde gedachtegoed te beheren en breder te verspreiden. De thema’s zijn als volgt ondergebracht:
De stuurgroep bewaakt de samenhang
De Stuurgroep Veiligheid in de Bouw komt in 2024 periodiek bijeen om de acties en voortgang op de drie thema’s te bespreken en op elkaar af te stemmen. Ook blijven de partijen in de stuurgroep samenwerken om het gedachtegoed verder te verspreiden en implementeren.
Gerelateerd nieuws
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.
Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.
We horen steeds vaker over incidenten waarbij verkeersregelaars agressief worden benaderd of zelfs worden aangereden. Verkeersregelaars hebben recht op een veilige en prettige werkplek. De eerste stap is om al bij de opdracht te bekijken of verkeersregelaars echt noodzakelijk zijn. Laat het ontwerp daarvoor altijd op veiligheid toetsen. De tweede stap is alle opties verkennen, zoals het volledig afsluiten van de weg of een fietspad verleggen. Is er echt geen andere optie, zorg dan voor een veilige inzet volgens de richtlijnen van het CROW.