Terugkijken: webinar over werkgebonden personenmobiliteit informeert leden
Maandag 17 juni 2024
Senior Adviseur Duurzame Mobiliteit, Maarten van Leeuwen van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), heeft tijdens een interactief webinar tekst en uitleg gegeven over de nieuwe regeling 'Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)'.
Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
De WPM is de rapportageverplichting over het zakelijke verkeer en woon- werkverkeer, per 1 juli 2024 verplicht voor elke organisatie met meer dan 100 medewerkers. Op 13 juni 2024 vond het webinar plaats speciaal georganiseerd voor onze leden en die van Techniek Nederland. De presentatie van RVO vind je hier.
Tijdens het webinar gaf Maarten van Leeuwen uitleg over wat de regeling precies inhoudt. Specifiek voor onze sector kwamen ook de volgende vragen aan bod. Hoe gaan we om met BBL'ers? Zijn grijze kentekens ook onderdeel van de rapportageverplichting? Wat wordt er verstaan onder woon-werkverkeer, en horen bouwprojecten op locatie daar ook bij?
Onze ledenvoordeelpartner GPS-Buddysysteem kan ontzorgen in het registreren van de rapportage. Download hier de presentatie van GPS-Buddysysteem voor meer informatie.
Handreiking beschikbaar
Welke gegevens je nodig hebt, staat in de handreiking 'Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit'. In die handreiking staan ook tips hoe je de gegevens verzamelt. Je hebt bijvoorbeeld deze gegevens nodig:
Gerelateerd nieuws
Veel werk in de infra wordt uitgevoerd door kleinere bedrijven. Deze mkb-bedrijven bieden samen een derde van de (veelal regionale) werkgelegenheid in de sector. Om hun vakmanschap en praktische innovatiekracht te behouden, is continuiteit van passend werk nodig. Bouwend Nederland, MKB INFRA, Vereniging van Waterbouwers, Cumela en VHG vragen opdrachtgevers om de mkb-bedrijven in te zetten op hun uitvoeringskracht. Houd makkelijk wat makkelijk kan.
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
Vanaf 14 januari 2025 kunnen gemeenten, provincies en waterschappen weer de Regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB) aanvragen. In dit webinar deelt een medeoverheid praktijkervaringen met deze regeling. De informatie is mogelijk ook voor jou relevant als je regelmatig voor deze opdrachtgevers werkt.