Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones
Dinsdag 3 december 2024
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Gelijk speelveld
De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.
We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren.
Gerelateerd nieuws
Op 20 maart organiseerde regio Oost, samen met stichting Mijn Aansluiting en Combi-SION de bijeenkomst 'Samen Beter Aansluiten – Gelderland'. Een bijeenkomst speciaal voor bouw- en infrabedrijven, netbeheerders en andere betrokken partijen die dagelijks te maken hebben met de aansluiting van nutsvoorzieningen in de provincie. Van ontwerp en aanleg tot planning en uitvoering. de hele keten was vertegenwoordigd in het Go Ahead Eagles stadion in Deventer.
"Wij zijn een beetje een vreemde eend in de bijt in de Klankbordgroep Leden Infra Klein", vertelt Taco Bresser, van het gelijknamige bedrijf uit 's Gravendeel. Bresser biedt innovatieve oplossingen voor het (her)funderen, aardbevingsbestendig maken, vijzelen en verplaatsen van (monumentale) objecten. Hoe doen ze dat en hoe kijkt Taco naar circulariteit en modulair bouwen?
Met een eenvoudige nieuwe scan kan je zien wat de status en mogelijkheden binnen je bestaande aansluiting en gecontracteerd vermogen zijn, gebaseerd op je energieverbruik in de afgelopen maanden. Het rapport geeft je goede handvatten om zelf, of samen met een energieadviseur, acties te nemen. Bedrijven die verduurzamingsprojecten uitvoeren, kunnen hun klanten wijzen op de scan.