1. Home
  2. Nieuws
  3. Onze inzet voor het debat over zero emissiezones

Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones

Dinsdag 3 december 2024

Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.

In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).

Gelijk speelveld 

De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.

We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren. 

Daphne Warnar
Senior communicatieadviseur/woordvoerder
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 14 april 2025
Alleen samen kunnen we succesvol bouwen aan de wateropgave van morgen

Marktdag Waterschap De Dommel brengt markt en overheid samen Met ruim 130 aanwezigen, waaronder infrabouwers, ingenieursbureaus en vertegenwoordigers van de gemeente en het waterschap, was de marktdag die Bouwend Nederland in samenwerking met Waterschap de Dommel op 9 april organiseerde in Boxtel een waardevolle bijeenkomst. “De opgaven voor de komende jaren zijn zo groot, dat maakt slimme en goede samenwerking belangrijker dan ooit”, aldus Beatrice Dormans, Regiomanager Zuid van Bouwend Nederland. “Daarom hebben wij de handen in elkaar geslagen met het waterschap om op deze dag met markt en overheid in gesprek te gaan over de toekomst.”

Vrijdag 11 april 2025
Webinar SSEB Innovatie: project experimentele ontwikkeling

De subsidieregeling SSEB voorziet in een tegemoetkoming bij de aanschaf van, of ombouw naar, emissieloos materieel. Daarnaast is er subsidie mogelijk voor vernieuwende ideeën om de emissieloze machines en de laadinfrastructuur te verbeteren. Hoe die aanvraag precies werkt, hoor je op 22 mei in een webinar van RVO.

Donderdag 10 april 2025
Elektrische graafmachine en cursusaanbod emissieloos bouwen bij SOMA

Emissieloos bouwen en vervoeren wordt steeds meer de norm. Maar hoe bereid je je medewerkers voor op deze transitie? SOMA Bedrijfsopleidingen en SOMA College voorzien in deze vraag met een nieuwe elektrische graafmachine en een uitgebreid cursusaanbod rondom emissieloos werken.