Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones
Dinsdag 3 december 2024
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Gelijk speelveld
De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.
We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren.
Gerelateerd nieuws
Op uitnodiging van De Groene Koers ging staatssecretaris Chris Jansen, Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, afgelopen maandag in gesprek over het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) met brancheorganisaties, opdrachtgevers en opdrachtnemers. De Groene Koers (DGK), waar wij deel van uitmaken, nam het initiatief omdat er zorgen zijn over beschikbaarheid en betaalbaarheid van emissieloos materieel en laadinfrastructuur én omdat animo van (vooral gemeentelijke) opdrachtgevers van uitvraag naar schoon en emissieloos materieel achterblijft. Staatssecretaris Jansen onderschreef de noodzaak tot verduurzaming en besprak het belang van aansluiting bij het convenant.
Met 1,7 miljoen laadpunten nodig in 2030 staan we voor een enorme uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat we deze doelstellingen halen? Wat hebben we geleerd van eerdere successen en welke concrete stappen moeten we nú zetten? In dit webinar hoor je er meer over. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen.
Het Lente-akkoord Congres is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét kennisevenement voor professionals die bezig zijn met circulaire woningbouw. Op 4 juni organiseren we deze inspirerende bijeenkomst op een unieke locatie: CIRCA Amsterdam.