1. Home
  2. Nieuws
  3. Onze inzet voor het debat over zero emissiezones

Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones

Dinsdag 3 december 2024

Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.

In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).

Gelijk speelveld 

De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.

We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren. 

Daphne Warnar
Senior communicatieadviseur/woordvoerder
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 14 januari 2025
Besteed eenvoudig werk onderhands uit

Veel werk in de infra wordt uitgevoerd door kleinere bedrijven. Deze mkb-bedrijven bieden samen een derde van de (veelal regionale) werkgelegenheid in de sector. Om hun vakmanschap en praktische innovatiekracht te behouden, is continuiteit van passend werk nodig. Bouwend Nederland, MKB INFRA, Vereniging van Waterbouwers, Cumela en VHG vragen opdrachtgevers om de mkb-bedrijven in te zetten op hun uitvoeringskracht. Houd makkelijk wat makkelijk kan.

Maandag 13 januari 2025
Webinar subsidieregeling emissieloos bouwmaterieel 2025

In maart opent er weer een nieuwe ronde voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Je goed voorbereiden doe je onder meer door het webinar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) te volgen. Het webinar is op dinsdag 4 februari tussen 10 en 11 uur.

Dinsdag 17 december 2024
Arno Visser wenst leden fijne feestdagen: ‘Jullie hebben je maximaal ingezet’

2024 was een bewogen jaar, waarin jullie, onze leden, keihard hebben gewerkt aan de toekomst van Nederland.