Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones
Dinsdag 3 december 2024
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
In veertien gemeenten gaan zero-emissiezones al over een maand in, per januari 2025. Veel ondernemers in de bouw- en infrasector hebben flink geïnvesteerd in een emissieloos wagenpark bereiden zich al jaren voor op de nieuwe wetgeving. Het gesprek over de invoering van de zero-emissiezones loopt al bijna tien jaar. Zero-emissiezones stimuleren schoner en stiller werken, leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van de CO2-uitstoot. Dit vormt op termijn geen luxe, maar pure noodzaak. Daarom hebben we ons gecommitteerd aan het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Gelijk speelveld
De versoepeling en tijdelijke uitzondering die wordt voorgesteld door staatssecretaris Jansen zorgt ervoor dat ondernemers die voortvarend aan de slag waren gegaan met verduurzaming, benadeelt worden. Zij hebben immers al geïnvesteerd om te voldoen aan de wetgeving die was aangekondigd. Bovendien wordt het speelveld voor ondernemers almaar oneerlijker naarmate gemeenten hun eigen uitzonderingen en regels kunnen bepalen. Op die manier zijn verduurzamende ondernemers dubbel de klos.
We roepen op tot betrouwbaar en berekenbaar beleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Op het laatste moment de regels aanpassen terwijl er al jaren naar een doel wordt toegewerkt, zou een voorbeeld bij uitstek zijn van onberekenbaar beleid. Daarom is het van belang dat wordt vastgehouden aan het genomen besluit om per 1 januari 2025 in veel gemeenten vervuilende bussen en vrachtwagens te weren.
Gerelateerd nieuws
Op dinsdag 26 november vond bij Tjaarda in Oranjewoud een inspirerende bijeenkomst plaats over het thema “Vleermuizen en zwaluwen: de (on)mogelijkheden voor bouw en natuur”. De bijeenkomst werd georganiseerd door Bouwend Nederland en bood de leden praktische handvatten om op een verantwoorde manier met natuurbehoud om te gaan tijdens bouw- en infraprojecten.
Met het oog op een klimaatneutraal Europa in 2050 is Nederland bezig om het gebruik van windenergie op zee uit te breiden. Het doel is om tegen 2030 30 gigawatt aan windenergie te genereren. De energie die wordt opgewekt door windparken in de Noordzee speelt hierin een cruciale rol. NRG Group is een van de partners die ervoor zorgt dat de duurzaam opgewekte elektriciteit naar het vasteland wordt getransporteerd. Ze voeren het project 2GW Cable Civil Works emissieloos uit.
Het Nederlandse elektriciteitsnet is zwaar belast. Nieuwe aansluitingen zijn daardoor niet altijd beschikbaar. Ook als aannemer word je hiermee geconfronteerd. Welke problemen doen zich voor en welke oplossingen zijn dan mogelijk? We hebben het in deze nieuwe publicatie voor je op een rij gezet.