Richtlijn veilige inzet elektrisch materieel nu beschikbaar
Maandag 3 juni 2024
Het is onvermijdelijk dat we in de toekomst in Nederland 100% emissieloos bouwen. Bouw- en infrabedrijven zijn dan ook volop bezig om hun materieel te elektrificeren. Omdat duidelijke regelgeving nog ontbreekt, heeft Bouwend Nederland de richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel opgesteld. Met deze richtlijn kunnen bedrijven en opdrachtgevers onnodige risico’s uitsluiten en goede afspraken maken over de beheersmaatregelen.
We staan in Nederland voor een grote klimaatopgave. Het overheidsdoel is: in 2030 60% minder stikstof en 0,4 Megaton CO2-reductie. Deze ambitieuze doelstelling vraagt onder meer om een grootschalige verduurzaming van de bouw- en infrasector. Veel ondernemers zijn dus bezig met het vervangen van hun wagenpark en materieel door elektrische alternatieven. De overheid stimuleert deze transitie met subsidies en wetgeving.
Elektrisch materieel is schoner en gezonder, maar kan ook tot veiligheidsrisico’s leiden. Het materieel is natuurlijk relatief nieuw voor degenen die ermee werken. Ook wordt de bouwplaats veel complexer, zodat extra opleiding en instructie nodig zijn. De nieuwe richtlijn kent vier belangrijke hoofdstukken: werking en gebruik van elektrisch materieel, aankoop en onderhoud, veiligheidsinstructies en training, en rollen en verantwoordelijkheden.
Voorzitter Harry Hertsenberg van de KOMAT: "Ik ben ontzettend trots dat we samen met Green Fellows en betrokken stakeholders de sector nu een heldere richtlijn geven om elektrisch materieel veilig in te zetten. We staan aan het begin van de transitie naar emissieloos werken. Dat betekent dat we deze richtlijn zullen actualiseren aan de hand van nieuwe ervaringen en inzichten."
Richtlijn downloaden
Gerelateerd nieuws
Op uitnodiging van De Groene Koers ging staatssecretaris Chris Jansen, Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, afgelopen maandag in gesprek over het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) met brancheorganisaties, opdrachtgevers en opdrachtnemers. De Groene Koers (DGK), waar wij deel van uitmaken, nam het initiatief omdat er zorgen zijn over beschikbaarheid en betaalbaarheid van emissieloos materieel en laadinfrastructuur én omdat animo van (vooral gemeentelijke) opdrachtgevers van uitvraag naar schoon en emissieloos materieel achterblijft. Staatssecretaris Jansen onderschreef de noodzaak tot verduurzaming en besprak het belang van aansluiting bij het convenant.
Met 1,7 miljoen laadpunten nodig in 2030 staan we voor een enorme uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat we deze doelstellingen halen? Wat hebben we geleerd van eerdere successen en welke concrete stappen moeten we nú zetten? In dit webinar hoor je er meer over. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen.
Het Lente-akkoord Congres is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét kennisevenement voor professionals die bezig zijn met circulaire woningbouw. Op 4 juni organiseren we deze inspirerende bijeenkomst op een unieke locatie: CIRCA Amsterdam.