1. Home
  2. Nieuws
  3. Opdrachtgevers besteed consistent emissieloos aan

'Opdrachtgevers: besteed consistent emissieloos aan'

Maandag 27 november 2023

Het hoogwaterbeschermingsprogramma is bezig met een enorme opgave: de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. In 2050 moeten alle dijken voldoen aan de waterveiligheidsnormen. De dijkversterkingsprojecten worden aanbesteed met een ingroeimodel voor schoon en emissieloos bouwen. Adviseur duurzaamheid Jan Baltissen roept andere opdrachtgevers op om vooral consistent duurzaam aan te besteden, zodat de markt duidelijkheid heeft.

Schoon en emissieloos bouwen is in het belang van onze gezondheid, de natuur en het klimaat.  Bouw- en infrabedrijven zijn al volop bezig om de stap te zetten, maar hebben daarvoor ook opdrachtgevers nodig die duurzaam aanbesteden en daarvoor willen betalen. Het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is zo'n stimulerende opdrachtgever. Jan Baltissen, duurzaamheidsadviseur Dijkversterkingen, heeft binnen het HWBP de opdracht om de projecten zo duurzaam mogelijk uit te voeren. "We willen de nieuwe dijken zoveel mogelijk inpassen in het landschap en scoren bij de aanbesteding op drie duurzaamheidscriteria: circulariteit, klimaat & energie en ruimtelijke kwaliteit. De beste dijkversterking is een project dat goed past in het landschap en wordt uitgevoerd met emissieloos materieel en zo min mogelijk primaire grondstoffen."

Toetsingskader is een ingroeimodel

Het huidige hoogwaterbeschermingsprogramma begon vijf jaar geleden. Op dat moment was emissieloos bouwen nog geen criterium bij de gunning. Dat werd het wel, toen het HWBP in 2021 een toetsingskader emissieloos bouwen introduceerde. Het kader is bewust een ingroeimodel, legt Baltissen uit. "We stimuleren bouwbedrijven om over te gaan naar emissieloos materieel door de extra kosten te subsidiëren. Nu subsidiëren we de extra kosten als 30% van het materieel emissieloos is, wat groeit naar 100% in 2030. Als bedrijven investeren, kunnen ze erop rekenen dat ze het materieel bij ons kunnen inzetten. Maar we willen de markt niet overvragen en de prijzen opdrijven. Want groot emissieloos materieel is nog relatief schaars. Door de inzet van emissieloos materieel stijgen de totale kosten per project gemiddeld zo'n 5%. Op een groot dijkversterkingsproject van 200 tot 300 miljoen euro is dat volgens mij een redelijke subsidie."  

Netcongestie is een serieus knelpunt   

Emissieloos materieel is belangrijk om CO2-uitstoot te beperken, maar wat daaraan voorafgaat is een slimme bouwlogistiek. Baltissen: "Elke kuub grond die je niet hoeft te verplaatsen, is winst. We zien dan ook dat bedrijven steeds beter nadenken over hun ontwerp en de logistiek." Hij wordt regelmatig verrast door bedrijven die inschrijven op een project. De kleinere projecten zoals het vernieuwen van de Rijnkade bij Arnhem of de waterkering bij Hasselt worden inmiddels al volledig emissieloos uitgevoerd. Er zijn ook serieuze knelpunten zoals de overbelasting van het elektriciteitsnet, vertelt Baltissen. "Ik heb waardering voor de ondernemers die ook op dit vlak creatieve oplossingen vinden. Zo heeft het consortium dat de dijk bij Tiel-Waardenburg versterkt een laadplein langs de A15 gebouwd, waar stroom van het nabijgelegen windmolenpark wordt opgeslagen in accu's. Ook zijn er experimenten met waterstofaggregaten." 

Geef bedrijven de zekerheid om te durven investeren

Baltissen hoort van bedrijven dat ze meebetalen aan de ontwikkeling van elektrisch materieel, omdat fabrikanten nog een afwachtende houding aannemen. "De markt voor emissieloos materieel is nu vooral een ombouwmarkt; de brandstofmotor wordt uit de machine gehaald en vervangen door een elektrische aandrijving. Dat is niet doelmatig. Als we een grote stap willen maken in de transitie naar emissieloos, dan hebben we seriematige productie van groot materieel als dumpers en draadkranen nodig." Over de inzet van bouwbedrijven die meedingen naar projecten van het HWBP is hij heel positief. "Hun innovatiemotor draait op volle toeren. Ik houd bij andere opdrachtgevers dan ook graag een pleidooi voor een consistente duurzame ambitie, al dan niet via een ingroeimodel. Formuleer je gunningscriteria voor emissieloos bouwen niet per project, maar geef bedrijven langjarig de zekerheid die ze nodig hebben om te durven investeren."

Fotobijschrift: Dijkversterking bij Wolferen-Sprok van Waterschap Rivierenland

Het komende jaar zullen we telkens een ander aspect van de route naar schoon en emissieloos bouwen belichten. Lees ook het eerdere artikel over de kosten van emissieloos bouwen: Misverstanden over de kosten van emissieloos bouwen

Pascal Kregting
Adviseur vakgroep bitumineuze werken en secretaris adviesgroep KOMAT
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 26 november 2024
‘Laat de overheid eerst voor de infrastructuur zorgen’ (4)

Directeur René Vanhommerig van GRAUSBOUW doet niet meer mee aan wat hij de grote klimaatshow noemt. Hij investeert alleen nog in het milieu op manieren die er echt toe doen. Dat hij zijn vergevorderde voorbereiding voor een nieuw duurzaam bedrijfspand moest staken, want pas over vijf tot tien jaar aan de beurt voor de stroomaansluiting, was een enorme domper. ‘Laat de overheid eerst reële plannen maken en voor de infrastructuur zorgen, voordat ze ondernemers verplichtingen opleggen.’

Maandag 25 november 2024
Webinar over Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB)

Vanaf 14 januari 2025 kunnen gemeenten, provincies en waterschappen weer de Regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB) aanvragen. In dit webinar deelt een medeoverheid praktijkervaringen met deze regeling. De informatie is mogelijk ook voor jou relevant als je regelmatig voor deze opdrachtgevers werkt.

Dinsdag 19 november 2024
Leap to Zero: internationale samenwerking in de zero-emissie transitie

Op donderdag 7 november was de tweede Leap to Zero conferentie. Rijkswaterstaat heeft dit samen met ons georganiseerd met als doel om internationale samenwerking op zero-emissie te versterken en om de internationale keten samen te brengen op het onderwerp zero-emissie bouwen en vervoeren. Van over de hele wereld was de gehele keten hier aanwezig; opdrachtgevers, aannemers, fabrikanten en leveranciers uit Amerika, Japan, Europa, Singapore tot aan Australië.