NEN introduceert binnenkort nieuwe SCL light
Maandag 24 februari 2025
Vanaf volgend jaar juli wordt de ViA-eis verzwaard naar trede 3 van de Safety Culture Ladder. Dit betekent dat het approved self assessment niet meer volstaat als bewijsmiddel voor de ViA. NEN introduceert daarom binnenkort een nieuw instrument voor kleine bedrijven: de SCL light.
De Safety Culture Ladder is toepasbaar voor grote en kleine bedrijven in alle sectoren. Toch kreeg de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB), de organisatie achter ViA, de feedback dat kleine bedrijven soms moeite hebben met de norm. Sommige bedrijven vinden dat de gevraagde inspanningen (tijd en geld) niet in verhouding staan tot de omvang van hun organisatie. Of het staat niet in verhouding tot de omzet bij opdrachtgevers die de beoordeling van de SCL van hen verlangen.
Daarom heeft NEN op verzoek van de GGCVB een SCL light ontwikkeld. Dit instrument is bedoeld voor bedrijven tot 65 fte, de meting gaat tot en met trede 3. De handreiking ViA zal worden aangepast volgens deze nieuwe SCL light.
Uitgebreide communicatie via NEN
NEN zal (vanaf maart) zelf uitgebreid gaan communiceren over dit nieuwe product. Je kan je desgewenst aanmelden voor de NEN-nieuwsbrief.
Werkboek dat je op weg helpt
Speciaal voor mkb-bedrijf maakten we vorig jaar ook het werkboek Samen klimmen op de veiligheidsladder. We helpen je met allerlei opdrachten naar trede 3. Je vindt het werkboek op onze website.
Gerelateerd nieuws
Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.
Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.
We horen steeds vaker over incidenten waarbij verkeersregelaars agressief worden benaderd of zelfs worden aangereden. Verkeersregelaars hebben recht op een veilige en prettige werkplek. De eerste stap is om al bij de opdracht te bekijken of verkeersregelaars echt noodzakelijk zijn. Laat het ontwerp daarvoor altijd op veiligheid toetsen. De tweede stap is alle opties verkennen, zoals het volledig afsluiten van de weg of een fietspad verleggen. Is er echt geen andere optie, zorg dan voor een veilige inzet volgens de richtlijnen van het CROW.