Leidraad voor veilig en gezond werken in tunnels
Maandag 30 december 2024
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.
Het idee voor de leidraad ontstond tijdens het werken aan de Corbulotunnel als onderdeel van de RijnlandRoute. Daar kwam zelfstandig veiligheidskundige Dennis Koene uitdagingen tegen die een verband leken te hebben met het omsloten karakter van de tunnel. Maar hij vond nergens goede praktijkvoorbeelden. Als manager integrale veiligheid bij de Blankenburgverbinding constateerde hij hetzelfde: de kennis ‘in het veld’ wordt niet vastgelegd en evenmin gedeeld. Dat was voor het COB aanleiding om hem te vragen informatie op te halen bij de markt en deze leidraad te ontwikkelen. Het doel is het vergroten en delen van kennis over veilig werken in tunnels, bij zowel nieuwbouw als renovatie. Een belangrijk bijkomend doel is om het gesprek over arbeidsveiligheid naar voren te halen, naar de voorbereidingsfase van het project, in plaats van kort voor of zelfs tijdens de uitvoering zoals nu nog vaak het geval is.
Handige voorzet voor het V&G-plan
De leidraad gaat over arbeidsrisico’s die specifieke activiteiten overstijgen en een direct verband hebben met het omsloten karakter van een tunnel. Denk aan onderwerpen als aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker. Bij de voorgestelde beheersmaatregelen is rekening gehouden met de arbeidshygiënische strategie. Kort gezegd: neem de bron van het gevaar weg en als dat niet kan, werk dan maatregel na maatregel af tot aan de laatste categorie van persoonlijke beschermingsmiddelen. In de leidraad staat heel praktisch het karakter van elk risico beschreven met een opsomming van de mogelijke beheersmaatregelen. De volgorde van de maatregelen heeft zoals gezegd een zekere hiërarchie, maar de leidraad hoeft niet punt voor punt te worden toegepast. Volgens Koene dienen de maatregelen in eerste instantie als voorzet voor het veiligheids- en gezondheidsplan dat de opdrachtgever verplicht is om op te stellen in de ontwerpfase, en dat daarna wordt aangevuld en bijgehouden door de uitvoerende partij.
Extra aandacht voor luchtkwaliteit en calamiteiten
Koene spoort partijen die in en aan tunnels werken aan om vooral de thema’s luchtkwaliteit en noodsituaties goed te bestuderen. Volgens hem is het beheersen van de luchtkwaliteit bij ondergronds bouwen absoluut het moeilijkste. Zo was er bij de aanleg van de Maasdeltatunnel langere tijd nog geen doorgaande verbinding van de tunnel, zodat er geen natuurlijke ventilatie plaatsvond. Dat hebben ze onder andere opgelost door met een luchtslang verse lucht van buiten tot achter in de tunnel te blazen, waarbij de mogelijk vervuilde lucht uit de tunnel werd geduwd. Rond het thema noodsituaties wijst hij erop dat het heel belangrijk is om in samenwerking met externe hulpdiensten een helder calamiteitenplan op te stellen met duidelijke vlucht- en alarmeringsmogelijkheden. Daarbij geldt ook de bewustwording dat alles wat je de tunnel in brengt, een mogelijk obstakel wordt bij een eventuele ontruiming.
Bekijk de leidraad
Leidraad arbeidsveiligheid bij tunnelbouw en -renovatie - COB
Het COB ontwikkelt ook diverse kennismodules rond veilig werken in tunnels, arbeidsveiligheid is een van de onderwerpen: Kennisbingo Leren renoveren - COB
Fotoverantwoording: Tijdelijke aanrijbeveiliging met stapelblokken in de Corbulotunnel van de Rijnlandroute, Fred Leeflang.
Gerelateerd nieuws
Een aantal incidenten met wegwerkers maakte pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk werken op de vluchtstrook kan zijn. Samen met Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland vonden we het tijd voor extra actie. Gezamenlijk pakten deze partijen in 2022 samen met Rijkswaterstaat de handschoen op. Tijdens een recente bijeenkomst bespraken alle betrokkenen de uitdagingen en de vooruitgang. Ook ambities voor actuele richtlijnen, nieuwe werkmethodieken en innovatie kwamen aan bod.
Door de nieuwe Europese asbestrichtlijn gaat er ook in Nederland een vergunningplicht gelden voor bedrijven die asbestsanering uitvoeren. Het ministerie van SZW is nu bezig met de uitwerking daarvan, in samenspraak met marktpartijen. Op dit moment ligt er een voorstel voor de invulling van de vergunningsplicht en een bewijs van naleving voor het verkrijgen van de vergunning. Waarschuwing: Er zijn partijen die nu al certificaten aanbieden waarmee je zou voldoen aan de nieuwe Europese richtlijn. Dat klopt niet, dus ga niet met ze in zee.
Ook alle 21 waterschappen hebben nu de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GVCB) onderschreven Hiermee beloven ze om zich nog nadrukkelijker in te spannen voor veilig en gezond werken. De zorg voor de veiligheid betreft de eigen medewerkers én alle medewerkers van samenwerkingspartners, zoals aannemers, adviesbureaus en kennisinstituten.