1. Home
  2. Nieuws
  3. Knipscheer al aan de slag met schadelijke stoffen assistent

Knipscheer al aan de slag met Schadelijke Stoffen Assistent

Maandag 14 oktober 2024

Met de Schadelijke Stoffen Assistent kun je op een eenvoudige manier voldoen aan de registratie-eisen van gevaarlijke stoffen, zoals vereist door de Arbowet. Het instrument wordt nog verder ontwikkeld zodat het volledig voldoet aan het 4-stappenplan van de Zelfinspectie Gevaarlijke Stoffen van de Nederlandse Arbeidsinspectie. KAM-coördinator Iris Schuur van Knipscheer Infrastructuur was samen met haar collega nauw betrokken bij de totstandkoming van deze tool.

Blootstelling aan gevaarlijke stoffen is één van de grootste werkgerelateerde gezondheidsrisico’s en staat in de top 3 van oorzaken van werkgerelateerde ziekten. Toch zijn werkgevers en werknemers zich onvoldoende bewust van de blootstelling en de bijbehorende gevaren. Volandis en Wij Techniek hebben in samenwerking met Chemrade de Schadelijke Stoffen Assistent ontworpen om dit bewustzijn te vergroten en bedrijven te helpen de vereiste maatregelen te nemen. Iris Schuur is enthousiast over de nieuwe tool. “Het actueel houden van je registratie van schadelijke stoffen is lastig en tijdrovend. We hadden toevallig al een demo van Chemrade gehad toen ik tijdens de KAM infra-dag in gesprek raakte met arbeidshygiënist Johan Timmerman van Volandis. Hij gaf een workshop over diisocyanaten en vertelde over de Schadelijke Stoffen Assistent. Op dat moment zou de pilot bijna beginnen. Mijn collega Peter van der Linde van Knipscheer Rail-Infra en ik waren meteen enthousiast. Ook Heilijgers en Friso waren betrokken bij de pilot.” 

Al ruim 1500 stoffen geregistreerd

De eerste stap van het 4-stappenplan Zelfinspectie Gevaarlijke Stoffen is registratie. “Bij ons werken zo’n 150 medewerkers, verdeeld over 3 bedrijven vanuit 8 vestigingen en we hebben zo’n 60 busjes en auto’s rijden. Samen met Volandis hebben we voor alle plekken de producten met gevaarlijke stoffen in kaart gebracht en de producten weggedaan waar we niet meer mee werken. Voor alle gebruikte producten hebben we daarna actuele veiligheidsheidsinformatiebladen opgevraagd. Deze zijn per product toegevoegd aan de database van de nieuwe tool. Zo zie je snel de actuele informatie over de risico's van een product en aanbevelingen voor het veilig gebruik ervan”, legt Schuur uit. Inmiddels staan er al ruim 1500 producten in de database. “Je voert de naam van het product in en het informatieblad verschijnt. Staat het product er nog niet in, dan kun je het document zelf uploaden. Handig is ook dat je zelf het registratieniveau kiest, bijvoorbeeld locatie of project.”

Sluipmoordenaar

Schuur heeft gelukkig geen direct ongeval met gevaarlijke stoffen meegemaakt. Ze benadrukt dat het meestal om de effecten op langere termijn gaat. “De meeste gevaarlijke stoffen zijn een sluipmoordenaar. De effecten van inademing of contact met de huid doen zich pas veel later voor. Vaak als mensen al met pensioen zijn. Daardoor zijn medewerkers zich ook niet altijd bewust van de risico’s. In onze toolboxen en werkinstructies besteden we regelmatig aandacht aan stoffen die we veel gebruiken, denk aan Purschuim, of stoffen met extra risico, zoals bekistingsolie. Hopelijk wordt de nieuwe tool straks ook beschikbaar als app. Dan hebben onze medewerkers en onderaannemers buiten de informatie snel bij de hand. Dat zou enorm helpen.”

Nieuwe functionaliteiten in de maak

Met de schadelijke stoffen assistent voldoe je dus aan stap 1, registratie. Maar ook al deels aan stap 4, borging. De veiligheidsinformatiebladen worden periodiek bijgewerkt. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Chemrade. Verder is Volandis met werkgroepen bezig om veiligheidsinstructies van productgroepen te ontwikkelen. Hieruit volgen dan de werkinstructiekaarten die ook worden verwerkt in de tool. Schuur: “Ik kan de tool van harte aanbevelen. Hij is heel gebruiksvriendelijk, kosteloos voor bedrijven die onder de cao Bouw & Infra vallen en een grote hulp bij het in kaart brengen van risico’s en te nemen maatregelen. Hoe meer gebruikers, hoe completer het productoverzicht. Dus ga snel naar je Volandis-portaal en doe mee.”

Webinar over de Schadelijke Stoffen Assistent

Donderdag 24 oktober van 15 tot 16 uur organiseren we een webinar met extra informatie over de Schadelijke Stoffen Assistent. Meld je vooral aan: Webinar Schadelijke Stoffen Assistent (bouwendnederland.nl)

Verder lezen

Lees ook het interview met Jeroen Seldenrijk die in zijn jaren als schilder regelmatig last had van zijn luchtwegen en vaak misselijk was na een dag werken: "Voorkom dat je een van die slachtoffers wordt" - door Jeroen Seldenrijk | Veilig Werken met [ Gevaarlijke ] Stoffen | Arboportaal

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 14 januari 2025
Nieuwe CROW-aanbeveling om staalcorrosie te voorkomen

CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.

Maandag 6 januari 2025
De Arbeidsinspectie gaat extra inspecteren bij straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.

Maandag 30 december 2024
Leidraad voor veilig en gezond werken in tunnels

Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.