Industriecoalitie: Zorg dat instroom mbo-techniek snel toeneemt
Woensdag 11 december 2024
De groeiende tekorten aan technische vakmensen in techniek, bouw, mobiliteit en energie bedreigen de vooruitgang op het gebied van maatschappelijke transities zoals de energietransitie en verduurzaming. Veel te weinig jongeren kiezen voor vakmanschap en technische studies. De Industriecoalitie, waarin we samenwerken met FME, Techniek Nederland, Koninklijke Metaalunie, WenB en BOVAG doen in aanloop naar het Kamerdebat over het mbo op 11 december vijf voorstellen om de instroom van technici te verbeteren.
1. Financiële prikkel
Motiveer de mbo-instellingen met een financiële prikkel om meer opleidingen aan te bieden die aansluiten bij beroepen in de tekortsectoren. Verhoog daarom de prijsfactor voor alle technische opleidingen in het mbo naar 1.8 en daarmee het relatief beschikbare budget voor technische opleidingen binnen een ROC. Maak het ook voor de studenten aantrekkelijker om te kiezen voor een technische opleiding. Denk aan het verlagen of vrijstellen van het school- en collegegeld, extra studiefinanciering voor studenten die kiezen voor de techniek en een diplomabonus voor technische studies.
2. Meer inzet hybride techniekopleiders
In de technische sector is grote behoefte aan nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Stimuleer daarom de inzet van hybride techniekopleiders. Deze professionals combineren een baan in het onderwijs met een baan in de techniek. Hiervoor is het wel nodig om andere eisen aan hybride techniekopleiders te stellen, zoals op maat gemaakte bevoegdheden en financiële ondersteuning voor bedrijven via een Wet bevordering technisch onderwijs (WBTO) die salarisverschillen subsidieert.
3. Zet in op versterkte samenwerking mbo en bedrijfsvakscholen.
Versterk de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsvakscholen of opleidingsbedrijven. Door de combinatie van theoretische kennis vanuit het onderwijs en praktijkgerichte training bij bedrijfsvakscholen en opleidingsbedrijven, krijgen BOL-studenten essentiële praktijkervaring en worden BBL-studenten optimaal begeleid in een werk-leeromgeving. Voor zij-instromers biedt deze samenwerking flexibele en op maat gemaakte leertrajecten die hen snel voorbereiden op een carrière in de techniek.
4. Verbeter de overgang voor studenten die willen op- en doorstromen.
Om voortijdig schoolverlaters terug te dringen moet de aansluiting tussen mbo en hbo worden verbeterd. Dit kan door het afstemmen van curricula, meer duaal aanbod in het hbo, het aanbieden van doorstroomprogramma’s in de techniek, en het versterken van samenwerking tussen mbo- en hbo-instellingen en de technische bedrijfstakscholen.
5. Versterk praktijkgerichte trajecten en zet de beschikbare middelen effectiever in voor het BBL traject.
Regionale vakscholen/opleidingsbedrijven zijn dankzij hun kennis en praktijkervaring perfect uitgerust om een goed aanbod van opleidingen te bieden aan zowel werknemers als werkgevers in de technieksector. Deze vakscholen/opleidingsbedrijven willen graag een versterkte rol spelen in het aanbieden van leven lang ontwikkelen (LLO) programma's, in nauwe samenwerking met reguliere onderwijsinstellingen.
Gerelateerd nieuws
Twee bouwbedrijven, elf leerlingen. JINC, de landelijke non-profitorganisatie die streeft naar gelijke kansen op de arbeidsmarkt voor álle jongeren, bracht hen bij elkaar. Via een Bliksemstage liepen leerlingen van de sector Techniek van de Curio praktijkschool een ochtend mee bij twee bouwbedrijven in Etten-Leur en Breda.
Op dinsdag 19 november 2024 vond de vierde editie van Future Builders Day (FBD) plaats in de Fokker Terminal in Den Haag. Onder het thema Fit for the Future kwamen studenten, docenten en bedrijven uit de bouw- en infrasector samen om inspiratie op te doen, nieuwe technologieën te ontdekken en gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst te verkennen.
GRAUSBOUW uit Heerlen heeft samen met de inwoners van Magobbo een school gebouwd in één van de allerarmste gebieden van Zimbabwe. Dat was hard nodig omdat meer dan de helft van de 200 kinderen buiten les had, veelal in de brandende zon.