1. Home
  2. Nieuws
  3. Groot onderhoud brug 439 utrechtsebrug in amsterdam

Groot onderhoud brug 439, Utrechtsebrug in Amsterdam

Dinsdag 4 februari 2025

Voor het zusterbedrijf van Gebr. Van Kessel, Van Hattum Blankevoort afdeling in Amsterdam, zijn de onderhoudswerkzaamheden van project 'Groot onderhoud brug BRU 439 (Utrechtsebrug)' afgelopen periode uitgevoerd.

Dit project is gelegen aan het begin/einde van de Rijksweg A2 in de gemeente Amsterdam. Dit werk is qua bereikbaarheid een uitdaging omdat de gehele onderzijde vanaf dekschuiten en pontons uitgevoerd dient te worden, boven het water van de Amstel. 
Om doorvaart mogelijk te houden, wordt in meerdere fasen gewerkt en dus de voorzieningen per fase omgelegd.

Wat houdt het werk in

De betonoppervlakken worden egaal gereinigd d.m.v. hogedruk (heet water) stralen met een maximale druk van 100 bar. De oppervlakken zijn dan vrij van (rest)materiaal, begroeiingen, mos, schimmels, aanslag, graffiti, verontreinigingen (vet, slib, zand, vuil e.d.). 
Na het reinigen zal het te repareren oppervlak wordt afgeklopt om gescheurde dekking, losse en holle delen, blootliggende wapening, scheuren en gebrekkige conusvullingen op te sporen. De te repareren schades en scheuren worden hierna gemarkeerd op de constructie en gedocumenteerd d.m.v. foto’s en tekeningen met vermelding van afmetingen. 
De betonreparatie werkzaamheden en het injecteren van scheuren worden uitgevoerd conform de CUR-aanbevelingen 118 en 119, onder procescertificaat BRL 3201.
Alle nieuwe (kale) ondergronden van beton worden geprimerd met een watergedragen primer waarna er een 2-laags muurverf aangebracht wordt. 
 
Stalen leuningwerk, bolders en opleggingen worden ontroest zodat een goede duurzame hechting verkregen wordt (St2). De intacte verflagen worden opgeruwd door middel van schuren. De kaal gekomen delen voorzien van 2 bijwerklagen, het geheel voorzien van 1 volle afwerklaag in de gewenste kleur.
 
Het voegwerk van het metselwerk in wanden en trapopgangen is ook aan een opknapbeurt toe. De beschadigde en loszittende voegdelen worden verwijderd middels hand / hakgereedschap (met stofafzuiging). Het vrijgekomen oppervlak wordt gereinigd en geborsteld. Voor het voegen wordt de juiste voegmortel gebruikt en zodanig verdicht dat de juiste voeghardheidsklasse wordt bereikt, vlak en strak afwerken, gelijk aan huidige afwerkingsvorm.  
Borstwering en landhoofden worden voorzien van een semi permanent Anti-graffiti systeem.
 

Een tevreden opdrachtgever

Van al deze betonherstel-, en conserveringswerkzaamheden zijn kwaliteitsregistraties bijgehouden, in de vorm van ingevulde checklisten via Assetcheck, zodat in de toekomst nog steeds is te herleiden wat er is uitgevoerd. Een zeer mooie prestatie door de diverse onderaannemers en natuurlijk onze eigen gecertificeerde betonreparateurs.
Dit werk is een mooi referentieproject voor STEP en Gebr. Van Kessel hoopt in de toekomst dan ook meer van dit soort werken aan te mogen nemen van de zustermaatschappij. 

Kengetallen

➢ 12.000m2 Reinigen onderzijde, zijkant, langs- en dwarsliggers, fundering en oplegbalken
➢ 10000m2 Afkloppen onderzijde dek, zijkant rijdek, steunpunten 
➢ 540m2 Uitvoeren betonreparaties onderzijde, zijkant rijdek en steunpunten + injecteren
➢ 2500m2 Aanbrengen coating steunpunten, zijkant rijdek, langs- en dwarsliggers, oplegbalken
➢ 150m1 Conserveren opleggingen tussensteunpunten en bolders
➢ 122m2 Aanbrengen Anti-Graffiti
➢ 125m2 Vervangen voegen metselwerk
➢ 400m1 Conserveren pendeloplegging
➢ 600m1 Conserveren leuningen (Chr6 regime)
Toepassen, verplaatsen pontons, opvang-/afschermvoorzieningen, steigers.
Gebr. van Kessel is lid van de Vakgroep gecertificeerde BetonReparatiebedrijven (VBR). Iedere maand belicht één van de lidbedrijven van de Vakgroep een project waarbij het bedrijf betrokken is.

 

Charles Verheyen
Verenigingsmanager
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 20 maart 2025
Robotarm ingezet bij ingewikkelde renovatieklus NDSM-pier

De 260 meter lange pier in het IJ is gezichtsbepalend voor het hippe, creatieve NDSM-terrein in Amsterdam. Mobilis werkt komende maanden aan een grondige opknapbeurt om de pier met 560 palen nog voor Sail 2025 in oude glorie te herstellen. ‘Elektrische robotarmen doen vanaf onbemande emissievrije boten het lastige werk.’

Maandag 17 februari 2025
Olympisch Stadion spreekt tot de verbeelding

Door goed en regelmatig onderhoud blijft iconisch gebouw ook in de toekomst in goede conditie.

Dinsdag 4 februari 2025
Kom naar de Zuidelijke Beton Reparatie Middag

Op donderdagmiddag 27 maart 2025 organiseert het BetonOnderhoudsPlatform (BOP) een inspirerend event over een zeer actueel thema: hoe kan Artificiële Intelligentie bijdragen aan de levensduurverlenging van betononderhoud?