Robotarm ingezet bij ingewikkelde renovatieklus NDSM-pier
Donderdag 20 maart 2025
De 260 meter lange pier in het IJ is gezichtsbepalend voor het hippe, creatieve NDSM-terrein in Amsterdam. Mobilis werkt komende maanden aan een grondige opknapbeurt om de pier met 560 palen nog voor Sail 2025 in oude glorie te herstellen. ‘Elektrische robotarmen doen vanaf onbemande emissievrije boten het lastige werk.’
Geen alledaagse betonklus. Vooral de speciale aanpak en locatie spreekt projectcoördinator Falko Smits van Mobilis aan: ‘Je bouwplaats ligt letterlijk direct in het woelige water van het IJ. Zowel onder als boven op de pier gaan we uitgebreid aan de slag. Het ingenieursbureau van Gemeente Amsterdam heeft een werkomschrijving gemaakt die we in de voorfase samen hebben geoptimaliseerd om veilig aan het werk te kunnen. In het verleden kozen we vaak voor damwanden bij dit soort klussen om het waterpeil te verlagen. Dit keer kiezen we voor drijvend materieel dat op afstand wordt aangestuurd. Dat is best bijzonder. De hydrojetmachine spuit tot 2500 bar het te verwijderen beton kapot en de wapening schoon. Daar komt geen mensenhand te pas en dat is wel zo veilig. Uiteraard zit het reparatieteam wel aan de knoppen bij afstandsbediening en wordt het proces door camera’s vanuit vier hoeken nauwlettend in de gaten gehouden. Het laatste stukje saneerwerk en de controle doen we met de ‘hand’, want aansluitend gaan we de wapening inpakken met corrosiewerende mortel. Ook dat gebeurt vanaf relatief kleine boten – zogenoemde belly-boten - die onder de pier passen.’
De pier wordt zowel esthetisch, technisch- als constructief hersteld. De robotarmen worden vervolgens ingezet om met spuitmachines de nieuwe laag beton aan de palen en de onderkant van de pier aan te brengen. De onbemande robots zijn een hulpmiddel, want tegelijk is een team van gemiddeld tien vakmensen aan de slag met bijwerken en afwerken van het beton. ‘De bovenzijde van de rand van de pier gaan we de toplaag herstellen met een gietmortel. De zijkant van de pier wordt meegenomen in het constructieve herstel van de onderzijde.
Onder water zijn de palen prima op orde, maar op de waterlijn hebben lucht- en vochtdeeltjes in de afgelopen decennia het beton aangetast. De stalen wapening zet door corrosie zo’n 6 x uit en moet weer worden beschermd tegen de elementen. ‘Met betonreparatie kan je de levensduur met tientallen jaren verlengen. Vervanging & Renovatie is in de basis al een hele duurzame én budgetvriendelijke aanpak. De emissievrije bouwplaats maakt deze klus nog duurzamer. Aan de wal zijn twee stroompunten die normaal voor de aangemeerde schepen worden gebruikt. Daarnaast zetten we de e-Co2tainer in voor extra capaciteit voor al het elektrisch materieel. Ja, dat is nog wel een stuk duurder dan een aggregaat, maar we vinden het belangrijk om duurzaam te werken.’ Het is de bedoeling dat de pier bereikbaar is tijdens de tiende editie van Sail 2025. Ooit was de pier onderdeel van de werf van de Nederlandse Dok Maatschappij, nu transformeert het gebied tot nieuwe hippe woonlocatie. De pier blijft nog steeds markant herkenningspunt waar boten kunnen aanleggen.
Kenmerken renovatie NDSM pier:
Fotografie: Paul Poels
Mobilis is lid van de Vakgroep gecertificeerde BetonReparatiebedrijven (VBR). Iedere maand belicht één van de lidbedrijven van de Vakgroep een project waarbij het bedrijf betrokken is.
Gerelateerd nieuws
Door goed en regelmatig onderhoud blijft iconisch gebouw ook in de toekomst in goede conditie.
Op donderdagmiddag 27 maart 2025 organiseert het BetonOnderhoudsPlatform (BOP) een inspirerend event over een zeer actueel thema: hoe kan Artificiële Intelligentie bijdragen aan de levensduurverlenging van betononderhoud?
Voor het zusterbedrijf van Gebr. Van Kessel, Van Hattum Blankevoort afdeling in Amsterdam, zijn de onderhoudswerkzaamheden van project 'Groot onderhoud brug BRU 439 (Utrechtsebrug)' afgelopen periode uitgevoerd.