Europees Parlement zet belangrijke stap voor nieuwe rijbewijsregels elektrische bussen
Maandag 11 maart 2024
Het Europees Parlement stemde onlangs in met een nieuwe rijbewijsrichtlijn waarin is opgenomen dat elektrische bussen tot 4.250 kilo met een B-rijbewijs bestuurd mogen blijven worden. Dit zet de deur open voor nieuwe rijbewijsregels in Nederland.
Nu het Europees Parlement heeft ingestemd met de nieuwe rijbewijsrichtlijn wordt de huidige gedoogregeling voor elektrische bussen verlengd. Deze vallen namelijk, gezien hun gewicht, niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie. Het Europees Parlement is echter van mening dat elektrische bussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.
Het doortrekken van de gedoogregeling vormde het uitgangspunt in onze lobby in samenwerking met andere ondernemers- en mobiliteitsorganisaties. De lobby was ingezet na de aankondiging van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de gedoogregeling voor zwaardere elektrische bussen per 1 juli 2024 te beëindigen. Met dit besluit dreigden ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd.
Goed nieuws voor ondernemers
De beslissing van het Europees Parlement betekent goed nieuws voor ondernemers die geïnvesteerd hebben in zware Zero Emission bussen. De onderhandelingen over dit dossier vinden na de Europese verkiezingen plaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nu aan zet om de huidige gedoogregeling te verlengen.
Gerelateerd nieuws
De Open Hofkerk is een beeldbepalend gebouw in Wolfheze. Ontwikkelaar Schipper Bosch en bouwbedrijf Karbouw gebruikten deze bijzondere locatie voor een experimenteel project. Naast vier woningen in de kerk zijn vier grondgebonden, duurzame houtbouwwoningen neergezet. En omdat het toch al een bijzonder project is, gebruikt het slimme energiesysteem waterstof als energiedrager. Pieter Pfeiffer, projectleider bij Schipper Bosch en Patrice Soffers, commercieel directeur bij Karbouw, vertellen enthousiast over deze proeftuin met technologie die nog volop in ontwikkeling is.
Nederland heeft zich gecommitteerd aan afspraken om klimaatneutraal te zijn in 2050. Daarvoor moeten we overstappen van fossiele bronnen, zoals aardgas, naar hernieuwbare bronnen. Warmtenetten, of stadsverwarming, zijn belangrijk in deze energietransitie. Omdat de realisatie van warmtenetten sterk gedaald is, steunen we samen met een Warmte Alliantie van vele organisaties en bedrijven een plan om de realisatie van warmtenetten weer vlot te trekken. Bouwend Nederland schreef mee aan dit Warmtebod. Vele organisaties en bedrijven geven aan wat zij zélf kunnen doen en wat ze nodig hebben om voortgang te maken bij de uitrol van warmtenetten. Het Warmtebod werd 14 januari aangeboden aan minister Hermans van Klimaat en Groene Groei.
In maart opent er weer een nieuwe ronde voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Je goed voorbereiden doe je onder meer door het webinar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) te volgen. Het webinar is op dinsdag 4 februari tussen 10 en 11 uur.