EIB Kostenindex Ondergrondse Infra 2023-2024 gepubliceerd
Donderdag 14 december 2023
Op 3 november heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) zijn berekeningen van de kostenindexering voor 2023 (realisatie) en 2024 (raming) opgeleverd. Het EIB doet dit jaarlijks in opdracht van Bouwend Nederland en op basis van een kostenindexeringsmodel dat eind 2021 door Bouwend Nederland, Stedin, Evides en EIB is ontwikkeld en specifiek is toegesneden op contracten op het gebied van distributieleidingen en netwerkaansluitingen. Dit model houdt rekening met een aantal unieke kenmerken van de werken in deze sector en kijkt steeds een kalenderjaar terug (realisatie) en een kalenderjaar vooruit (raming).
Terugkijkend op 2023 berekent het EIB een kostenstijging van 4,5%. Eind 2022 was deze kostenstijging in 2023 geraamd op 3,5%. Het verschil van 0,9% zal worden verrekend in de raming voor 2024. Het EIB raamt de kostenstijging in 2024 op 5,4%. Inclusief de verrekening van de 0,9% over 2023 komt het ophogingspercentage voor de indexering voor 2024 op 6,4% uit. Deze gaat in per 1 januari 2024.
Zie bijgaande notitie voor de onderbouwing.
Gerelateerd nieuws
Op 15 oktober kwamen bouwers, netbeheerders en combi-organisaties uit Friesland en Flevoland samen in Heerenveen voor de bijeenkomst "Samen beter aansluiten’’. Want soepeler aangesloten worden willen we allemaal. Toch lukt dat nog niet altijd. Vandaar dat de stichting MijnAansluiting, Combi SION en Bouwend Nederland de handen nogmaals de handen ineen hebben geslagen om een ketenbrede bijeenkomst te organiseren. De bijeenkomst volgt de eerdere bijeenkomst in maart op, waarbij we een soortgelijke bijeenkomst organiseerden Groningen, Drenthe en Overijssel.
De inschrijving voor de Machinistenscholingsdagen 2025 is geopend! De slogan van dit jaar is: 'Vakmanschap en veiligheid, samen vooruit in 2025!'
Tienduizenden monteurs en graafploegen in Nederland werken hard aan de energietransitie. Zij leggen tot en met 2025 bijvoorbeeld meer dan 1 miljoen kilometer elektrakabel per jaar. Vanwege de toegenomen werkzaamheden, zoals energietransitie, connectiviteit, mobiliteit en vervangingsopgaven, neemt de irritatie onder omwonenden en passanten toe. Straten moeten bijvoorbeeld vaker open met de daarbij horende beperkingen op snelheid en toegankelijkheid. Soms leidt deze irritatie tot agressie en zelfs fysiek geweld of bedreigingen. Monteurs vinden het vaak moeilijk om hiermee om te gaan. Logisch, want ze zijn er niet voor opgeleid en normaal met hele andere dingen bezig!