Bouwhub Den Bosch: een duurzaam knooppunt voor bouwlogistiek
Donderdag 19 september 2024
De weg naar emissieloos bouwen kent hobbels. Soms voel je een regelrecht 'au, maar we gaan het tóch doen, want emissieloos is de toekomst, zegt Hein van Boxtel, algemeen directeur van Van Boxtel Groep in Heeswijk. Hij realiseerde samen met partner SMART HUB Logistics een Bouwhub aan de rand van Den Bosch: een knooppunt van waaruit duurzame bouwlogistiek wordt georganiseerd.
Bij schoner bouwen gaat het al snel over elektrificering van materieel. Hein van Boxtel denkt liever breder, in de voetsporen van zijn opa. "Die begon in 1938 met paard en wagen. Hij had weinig te besteden en werkte dus zo efficiënt mogelijk. Dat zit ons als familiebedrijf in de genen. Waarom drie busjes de stad in laten rijden als alles ook in één past?"
Duurzaamheidsstrategie als drijfveer
Van Boxtel houdt zich bezig met grond-, weg- en waterbouw, sloopwerken en transport en logistiek. Het bedrijf heeft vijftig medewerkers. De Bossche Bouwhub is een spin-off van hun duurzaamheidsstrategie, vertelt Van Boxtel. Het logistiek knooppunt van 10.000 vierkante meter ligt aan de rand van de stad. "We delen onze kennis en de middelen met de logistieke expertise en de locatie van SMART HUB Logistics. Leveranciers kunnen materialen voor binnenstedelijke bouwprojecten met volle ladingen afleveren bij en opslaan in de Bouwhub. Van daaruit worden ze op afroep in de gewenste volgorde en hoeveelheden afgeleverd op de bouwlocaties. Bij het uitleveren proberen we zoveel mogelijk te combineren, om CO2 te besparen."
Overgang naar elektrische vrachtwagens
De materialen worden nu nog met dieselvrachtwagens naar de plaats van bestemming gebracht. "We gebruiken wel biodiesel, met 89 procent minder CO2-uitstoot dan gewone diesel. De eerste elektrische vrachtwagen is in bestelling. Die hopen we volgend jaar in gebruik te nemen."
Het moment van instappen in elektrificering is een lastige puzzel, zegt Van Boxtel. "Alleen al vanwege opa’s uitgangspunt: eerst opmaken wat je hebt. Wat doe je als je huidige materieel nog niet is afgeschreven? Daarnaast: je wilt voorloper zijn, maar te veel voorsprong kan remmend werken. We weten nu al dat die eerste elektrische truck per saldo geen rendement gaat opleveren. Wat we er wel mee gaan verdienen, is leergeld: kijken hoe het werkt met laden en draaiduur, chauffeurs ermee opleiden. Daar kunnen we bij de volgende truck ons voordeel mee doen."
Rol van opdrachtgevers in verduurzaming
Om vaart te maken met verduurzaming, is de medewerking van opdrachtgevers nodig. "Een opdrachtgever die ambitieuze doelen uitspreekt, maar vervolgens de laagste prijs als belangrijkste gunningscriterium heeft – dat is echt een ‘au’. Gelukkig hebben we heel goede ervaringen met woningcorporaties en hun gecontracteerde aannemers. Zij hebben een verduurzamingsopdracht en willen die ook nog eens heel duurzaam uitvoeren. Ze kijken dus niet alleen naar materiaal, maar ook naar vervoer. Zij zijn momenteel de kurken waarop de Bouwhub drijft, op weg naar een kostendekkende toekomst. De overheden zullen hopelijk volgen."
Duidelijkheid cruciaal voor investeringen
Waar Van Boxtel daarnaast behoefte aan heeft, is duidelijkheid. "We hebben wel een routekaart naar zero emissie in 2030, maar het lijkt alsof er nog best een escape kan komen. Alsof we een marathon aan het lopen zijn, waarbij we in 2029 in de verte misschien wel twee bewindslieden zien, die de finishvlag ineens 5 kilometer verderop zetten. Dat is funest voor de investeringsbereidheid van mkb’ers zoals wij. Wij kunnen ons geld maar één keer uitgeven."
Van uitstel geen afstel maken
Van Boxtel hoopt dat die duidelijkheid er snel komt. Over technologische en praktische hobbels zit hij niet in. "Dat is nu eenmaal transitie. Ik zou tegen collega-bedrijven willen zeggen: er is altijd wel een reden om iets níet te doen, kijk wat wél kan en doe dat."
Gerelateerd nieuws
2024 was een bewogen jaar, waarin jullie, onze leden, keihard hebben gewerkt aan de toekomst van Nederland.
Dinsdag 10 december 2024 was het weer zover: de Asfaltdag. Jaarlijks op de tweede dinsdag van december komt asfalt Nederland samen in Theater Flint in Amersfoort. Dit jaar hebben ruim 500 mensen deelgenomen aan het interactieve programma en de bijbehorende beurs bezocht, want bij de Asfaltdag zijn betekent dat je weer op de hoogte bent als het over asfalt gaat. Met als bijkomend voordeel dat je kunt zeggen: "Ik was er ook bij”. Het centrale thema was verduurzaming van de sector.
Sinds twee uitspraken van de Raad van State is er onduidelijkheid ontstaan over het met aandacht voor de natuur isoleren van gevels of daken. Zo moet je bij na-isoleren rekening houden met vleermuizen, mussen en gierzwaluwen in de spouwmuren. Maar hoe doe je dat precies?