Asfaltdag 2024: terugblik op inspirerende dag
Vrijdag 13 december 2024
Dinsdag 10 december 2024 was het weer zover: de Asfaltdag. Jaarlijks op de tweede dinsdag van december komt asfalt Nederland samen in Theater Flint in Amersfoort. Dit jaar hebben ruim 500 mensen deelgenomen aan het interactieve programma en de bijbehorende beurs bezocht, want bij de Asfaltdag zijn betekent dat je weer op de hoogte bent als het over asfalt gaat. Met als bijkomend voordeel dat je kunt zeggen: "Ik was er ook bij”. Het centrale thema was verduurzaming van de sector.
De dag begon met een aantal Mentimeter vragen van dagvoorzitter Nathan de Groot. Hierin is gepeild wie er in de zaal zaten en welke onderwerpen de gedurende de dag aan de orde moeten komen. Na een woord van welkom en een reactie hier op de Mentimeter vragen door VBW-voorzitter Stefan de Munck is Thessa Luijendijk van de provincie Zuid-Holland en winnares van de Cobouw Young Talent Award ingegaan op de CROW Richtlijn Warm Mix Asfalt. In 2022 heeft de Vakgroep Bitumineuze Werken van Bouwend Nederland (VBW) tijdens de Asfaltdag editie 2022 de ambitie uitgesproken om vanaf 2025 hotmix asfalt uit te willen faseren en over te willen gaan naar warm mix asfalt (WMA). De CROW-richtlijn WMA is na een intensief traject met deskundigen van zowel opdrachtgevers als -nemers to stand gekomen. Thessa legt uit dat de WMA 10 tot 30% CO2 bespaart ten opzichte van hotmix asfalt en dat de kwaliteit van WMA hetzelfde is. Oftewel een quick win. De richtlijn moet de implementatie hiervan bespoedigen.
Gevolgen voor weer
Vervolgens betrad Bart Verheggen, klimaatwetenschapper bij het KMNI, het podium. In zijn bevlogen presentatie heeft Bart uitgelegd hoe broeikasgassen zoals CO2 ervoor zorgen dat zonnewarmte teveel wordt vastgehouden met temperatuurstijging als gevolg. Vervolgens heeft Bart heel feitelijk laten zien dat er echt sprake is van temperatuurstijging en dat de 1,50C stijging uit het klimaatakkoord al bijna een feit is. Dit maakte indruk op de aanwezigen. Na zijn presentatie waren er dan ook genoeg vragen te beantwoorden uit de zaal. Het is voor iedereen weer duidelijk waarom de sector bezig is met het nemen van maatregelen om duurzamer te werken.
Nationale Milieu Database
Na een uitgebreide lunch waarin de deelnemers niet alleen met elkaar in gesprek gingen, maar ook de stands bezocht hebben is het middagprogramma van start gegaan met een presentatie van Jan Willem Groot van de Nationale Milieu Database (NMD) over de achtergronden van de NMD. Vervolgens is de PCR asfalt 2025 gepresenteerd door Jeroen Heesbeen (van Gelder) en Jörgen de Wijs (AsfaltNu). Deze PCR gebaseerd op de rekenregels van de NMD maakt het mogelijk om nog nauwkeuriger de milieukosten van een bepaald asfaltmengsel te berekenen. Dit blok is afgesloten met een presentatie over Asfalt-Impuls spin-off project Grip op Asfalt. Milliyon Woldekidan (Boskalis), Radjan Khedoe (Dibec) en Robbert Naus (Dura Vermeer) hebben verteld over de testen die zij hebben ontwikkeld/geselecteerd om de eigenschappen van bitumen te beoordelen. Deze testen gaan verder dan nu de standaard is en zullen ertoe leiden dat er beter beoordeeld kan worden of bitumen geschikt zijn voor bepaalde asfaltmengsels.
Bio-based bindmiddelen
In het laatste blok was het de eer aan Dineke van der Burg (Rijkswaterstaat) en Hans Hendrikse (Latexfalt) om te openen met een presentatie van CIRCUROAD waarin zij ingingen op de ontwikkelingen met betrekking tot bio-based bindmiddelen. Bio-based bindmiddelen moeten het alternatief voor bitumen worden CIRCUROAD ontwikkeld dit duurzame alternatief. Vervolgens is het project van Nacht naar Dagwerk toegelicht door Nienke Bagchus (Rijkswaterstaat), David Vermeire (Boskalis) en Chris van Veldhuizen (HZC). Dit project heeft tot doel het nachtwerk in de sector te verminderen om hiermee het werk veiliger en aantrekkelijker te maken. Arjan Walinga (Bouwend Nederland) sloot het programma af met een inspirerende sessie over AI (Artificial Intelligence).
Traditiegetrouw is de dag afgesloten met een uitgebreide netwerkwerkborrel op de beursvloer.
Gerelateerd nieuws
Steeds meer bruggen en viaducten hebben onderhoud nodig. Deze opgave is veel groter én kostbaarder dan gedacht. Daarom zoeken we naar een innovatieve aanpak waarmee we meer objecten per jaar kunnen onderhouden en renoveren. Tijdens de bijeenkomst Innoveren door te renoveren lieten bestuurders van de openbare ruimte, managers, beleidsmakers, projectleiders, vakspecialisten en beheerders zich graag inspireren.
Sinds twee uitspraken van de Raad van State is er onduidelijkheid ontstaan over het met aandacht voor de natuur isoleren van gevels of daken. Zo moet je bij na-isoleren rekening houden met vleermuizen, mussen en gierzwaluwen in de spouwmuren. Maar hoe doe je dat precies?
De Tweede Kamer heeft drie belangrijke moties aangenomen om te komen tot een betere uitvoering in de bouw- en infrasector. De Minister van Infrastructuur & Waterstaat krijgt hiermee de opdracht om te komen tot een beter aanbestedingsproces. Met dit resultaat staan de uitdagingen rondom infrastructuur geagendeerd op de politieke agenda.