Ben jij klaar voor de overgang van 2G naar 4G?
Woensdag 30 augustus 2023
Veel bouw- en infrabedrijven monitoren en plannen voertuigen, zoals vrachtwagens, bestelbusjes of personenauto’s met een fleet managementoplossing, variërend van eenvoudige trackers tot uitgebreide oplossingen. Al deze bedrijven worden geïnformeerd dat de data uit deze 2G systemen per eind 2025 niet meer beschikbaar is. Dan sluit het 2G netwerk waar deze (en alle telematica-) apparatuur gebruik van maakt. Maar wacht niet te lang, kom nu al in actie.
"Onder druk van de Europese overheden faseren alle mobiele telecomaanbieders het 2G-netwerk uit. Dit project onder de noemer ‘the Sunset’ is inmiddels in volle gang en loopt tot eind 2025", legt Oscar van der Spruit, COO van GPS-Buddy uit. "Het heeft vroeg of laat effect op de betrouwbaarheid van alle tracking-, CANBus- of RFID-sensor data, omdat de meeste telematica-systemen voorzien zijn van 2G-modems voor de connectie met het mobiele netwerk. Deze moeten dus allemaal, van alle leveranciers in onze branche, worden vervangen door 4G-units. Wacht echter niet tot het einde van 2025. Tegen die tijd wordt het dringen."
Sunset is Sunrise
Van der Spruit ziet deze gedwongen transitie als kans, in plaats van een vervelende investering: "Juist bedrijven in de Bouw & Infra kunnen deze verandering aangrijpen als kans om de zon te laten schijnen. Naast voertuigen, kun je nu eenvoudig meer grip krijgen op groot- en klein materieel en dat vergroot de slagkracht. Nu je min of meer wordt gedwongen te kiezen, (her)investeer je dan in standaard track & trace units met 4G? Of kies je slim voor systemen die voor hetzelfde bedrag uitgerust zijn met 4G en veel meer functionaliteiten bieden voor het beheer van groot en klein materieel?"
Fleet- en Asset Management in één
GPS-Buddy biedt een track & trace-systeem voorzien van een stevig 4G-modem en is standaard uitgerust met extra telematica-functionaliteiten, waaronder geavanceerde RFID gateway-technologie. Hiermee beheer je niet alleen je voertuigen, maar ook alle grote machines en gereedschappen. Met Fleet & Asset Management in één ben je in staat alle bewegende assets te verbinden met het personeel en kan je bedrijfsprocessen verder stroomlijnen en faalkosten verminderen.
Locatie, onderhoud, keuringen
De nieuwste XT4, het hart van dit systeem waarmee je al je assets in één beheerportaal beheert. Het laat je in één oogopslag zien wat de exacte locatie is van alle voertuigen, machines en gereedschap. Het is mogelijk om vanuit het systeem direct met het personeel te communiceren via een mobiele app. Dit maakt de planning eenvoudiger en verhoogt de bezettingsgraad. Met name het onderhouds- en keuringenbeheer zal veel efficiënter verlopen.
Minder verlies en besparen brandstof
Door gebruik te maken van geofencing minimaliseer je verlies en diefstal van materieel, wat aanzienlijke kosten bespaart. Je krijgt tevens inzicht in het brandstofgebruik van voertuigen en machines, waardoor je op brandstof kan besparen. Bovendien kun je eenvoudig uitgebreide rapportages uitdraaien voor onder andere de CO2 Prestatieladder. Al deze functionaliteiten zijn modulair op te bouwen en uit te breiden naar wens.
Schaarste in componenten en monteurs
"Waarom je nu al in actie moet komen?" beantwoordt Van der Spruit. "Honderdduizenden 2G-systemen moeten worden vervangen. Dit maakt componenten schaars en legt grote druk op beschikbare monteurs. Je kunt ervanuit gaan dat tegen het einde van 2025 de wachttijden flink zullen oplopen. En hoe langer je wacht, hoe slechter de kwaliteit van het 2G signaal."
Onnauwkeurige data
Als de verschillende data niet optimaal doorkomt, dan resulteert dat in onnauwkeurige locatie bepaling van voertuigen en materieel. Dit kan leiden tot ontevredenheid bij medewerkers of klanten. Het niet ontvangen van data uit CANBus kan bijvoorbeeld leiden tot onregelmatigheden in machinedraaiuren, wat effect heeft op het onderhoud en de CO2 prestatieladder. En een gebrekkige geofencing draagt niet bij aan de minimalisatie van verlies en diefstal, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Stroomlijnen bedrijfsvoering
"Daarnaast ben je niet in staat om te profiteren van mogelijkheden, zoals management van keuringen en onderhoud, makkelijke planning van voertuigen, materieel en personeel in één applicatie. En het verder stroomlijnen van de bedrijfsvoering wat tijd en geld bespaart. Wij adviseren daarom nu te kiezen voor systemen voorzien van 4G-connectiviteit als je op korte termijn wil profiteren van de geavanceerde IoT-mogelijkheden voor voertuigen- en materiaalbeheer in één", aldus Van der Spruit.
Gerelateerd nieuws
Slimmer digitaal samenwerken om sneller en innovatiever te bouwen. Dat is in het kort waar we ons binnen digiGO mee bezighouden. Speciaal voor het mkb gaan we een website ontwikkelen met digitale kennis. Daarom horen we graag jouw wensen en behoeften op het gebied van digitalisering.
Met het Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027 geven 39 partijen handen en voeten aan standaardisering en data delen in de Ontwerp-, Bouw-, en Technieksector. Dit akkoord is 16 oktober 2024 getekend tijdens de digiGO D-Day. Bouwend Nederland is een van de ondertekenaars. We zijn blij met de concrete implementatieprojecten, waarmee we digitale samenwerking in de bouw nu echt handen en voeten geven.
Steeds meer ondernemers in de bouw hebben te maken met cybercriminaliteit. Grotere bedrijven en enkele opdrachtgevers wisselen kennis en praktijkvoorbeelden uit in een Bouw ISAC. Ook stimuleren ze mkb-bedrijven om de basis veiligheidsmaatregelen te nemen. Frans Voogd, voorzitter Bouw ISAC en Information Security Officer bij Heijmans, vertelt er graag meer over.