Aanpassing rijbewijsregels elektrische busjes vertraagt emissieloze logistiek
Donderdag 7 december 2023
Op 6 december maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief bekend dat per 1 juli 2024 een B-rijbewijs niet meer voldoende is voor bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Vanaf 1 juli 2024 is hiervoor een vrachtwagenbewijs nodig.
Samen met Transport & Logistiek Nederland, Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, BOVAG, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden wij het veel te kort dat de gedoogregeling met een half jaar wordt verlengd. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.
Met dit besluit dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd. Daarnaast wordt het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden vertraagd. De coalitie pleit voor een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De duurzame, stille en schone elektrische bestelauto kan dan gewoon inzet blijven worden en een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de sector.
Gerelateerd nieuws
We moedigen je graag aan om te profiteren van de nieuwe kansen die voortkomen uit de beschikbare subsidies voor grootschalige energierenovaties. De recent toegekende 22 miljoen subsidie voor het renoveren van meer dan 4.000 woningen in Haaglanden en Groningen laat zien wat er mogelijk is. Ben je geïnteresseerd in het opschalen van de renovatieaanpak? Sluit je dan aan bij Verbouwstromen.
De Open Hofkerk is een beeldbepalend gebouw in Wolfheze. Ontwikkelaar Schipper Bosch en bouwbedrijf Karbouw gebruikten deze bijzondere locatie voor een experimenteel project. Naast vier woningen in de kerk zijn vier grondgebonden, duurzame houtbouwwoningen neergezet. En omdat het toch al een bijzonder project is, gebruikt het slimme energiesysteem waterstof als energiedrager. Pieter Pfeiffer, projectleider bij Schipper Bosch en Patrice Soffers, commercieel directeur bij Karbouw, vertellen enthousiast over deze proeftuin met technologie die nog volop in ontwikkeling is.
Nederland heeft zich gecommitteerd aan afspraken om klimaatneutraal te zijn in 2050. Daarvoor moeten we overstappen van fossiele bronnen, zoals aardgas, naar hernieuwbare bronnen. Warmtenetten, of stadsverwarming, zijn belangrijk in deze energietransitie. Omdat de realisatie van warmtenetten sterk gedaald is, steunen we samen met een Warmte Alliantie van vele organisaties en bedrijven een plan om de realisatie van warmtenetten weer vlot te trekken. Bouwend Nederland schreef mee aan dit Warmtebod. Vele organisaties en bedrijven geven aan wat zij zélf kunnen doen en wat ze nodig hebben om voortgang te maken bij de uitrol van warmtenetten. Het Warmtebod werd 14 januari aangeboden aan minister Hermans van Klimaat en Groene Groei.