- Home
- Kennis
- Digitalisering
- Digitaal zakendoen
Digitaal zakendoen
De maatschappij wordt steeds digitaler. Je kunt ook als bedrijf steeds meer zaken digitaal regelen, bijvoorbeeld als je een vergunning aanvraagt bij het omgevingsloket, een offerte indient via TenderNed of als je een instemmingsaanvraag moet doen. Het bespaart tijd en geld. Veel bedrijven in onze sector zijn je voorgegaan. Hoe werkt digitaal zakendoen en waarom is het belangrijk?
Voorbeelden van zaken die je digitaal kan regelen met de overheid zijn het aanvragen van een omgevingsvergunning (ook als je wilt bouwen in de buurt van een dijk of water), het deelnemen aan aanbestedingen, het aanvragen van subsidies en regelingen en het deponeren van een jaarrekening.
eHerkenning: veilig inloggen en betrouwbaar digitaal zakendoen
Veilig inloggen is belangrijk als je online zaken regelt bij de gemeente, belastingen betaalt of te maken hebt met andere overheidsorganisaties. De meeste overheidsorganisaties gebruiken eHerkenning om hun diensten online aan te bieden. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Met dit middel kun je bij meerdere onderdelen van de overheid terecht. Het is dus geschikt om vaker en op meerdere plaatsen te gebruiken. Dat scheelt veel verschillende wachtwoorden en biedt tegelijkertijd optimale veiligheid en betrouwbaarheid.
Elektronisch factureren
Grote bouwbedrijven ontvangen en versturen per dag enkele honderden tot wel enkele duizenden facturen. Ook een kleiner bedrijf ontvangt wekelijks veel facturen van toeleveranciers, gespecialiseerde aannemers en zzp'ers. Dat zijn aantallen waar qua handelingen en papier een substantiële besparing te realiseren valt. Daarom is elektronisch factureren volgens de laatste DICO versie (SALES005) van Ketenstandaard als sinds 2022 dé standaard.
Het uitwisselen van data met de DICO Standaard gaat zo soepel en veilig omdat de informatie via MessageService wordt verstuurd in plaats van als pdf-bestand bij een e-mail. Dit minimaliseert het risico op phishing mails, malware en fouten. Ook spookfacturen komen met DICO nauwelijks voor. Het computersysteem controleert immers automatisch op IBAN, btw- en KvK-nummer. Bij facturen volgens de laatste DICO versie komt daar nog een check op de GLN-code bij.
Meer weten hoe jouw organisatie veilig en snel data kan delen met DICO? Download deze DICO Whitepaper.
Leden van Bouwend Nederland kunnen ook gebruikmaken van een ledenvoordeel elektronisch factureren.
Bouwend Nederland heeft een overzicht van bouwsoftware samengesteld, waarmee je jouw bouwproces kunt digitaliseren. Dit overzicht geeft geen oordeel over de kwaliteit of geschiktheid van de software voor jouw onderneming, maar is bedoeld om het zoeken naar geschikte bouwsoftware te vergemakkelijken. Onderzoek dus altijd zelf welke software voor jouw specifieke situatie het beste uitpakt. Ervaringen van collega-aannemers kun je lezen op de websites van de leveranciers.
Virtueel bouwen is een werkmethodiek waarbij je ervoor zorgt dat alle relevante informatie van een bouwwerk gedurende de hele levenscyclus wordt opgeslagen, gebruikt, beheerd en ondersteund door een bouwwerk informatie model (BIM).
Steeds meer ondernemers hebben te maken met computercriminaliteit. Dit geldt ook voor bouw- en infrabedrijven. Het hoge tempo waarop de sector digitaliseert maakt het werk makkelijker en vaak ook leuker. Deze digitalisering kent ook een keerzijde. Steeds vaker maken leden melding van computercriminaliteit. Geen reden om te stoppen met digitalisering, wel aanleiding om de digitale veiligheid in de organisatie op orde te brengen. Wij helpen daarbij.
We hebben een brochure ontwikkeld om de basisbeginselen van data en intellectueel eigendom in de bouw- en infrasectoren inzichtelijk te maken. In de huidige maatschappij wordt namelijk steeds meer digitaal vastgelegd, ook in de bouw- en infrasector. Al die data wordt steeds waardevoller en wil je als aannemer goed beschermen. Je wilt toch niet dat anderen er zo maar mee aan de haal gaan? Niet elke aannemer heeft hierover de expertise in huis.