Brede coalitie deelt zorgen met NLA over handhaving dieselmotorenemissies
Vrijdag 2 februari 2024
Onlangs hebben we je geïnformeerd over de aanscherping van het handhavingsbeleid op dieselmotoremissies (DME) door de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). In de laatste 'Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies (DME)' van januari 2024 stelt de Arbeidsinspectie dat machines met een vermogen tot 56 kW alleen gebruikt mogen worden als deze voorzien zijn van motoren volgens de hoogste emissienorm (Stage V). Bovendien moeten alle machines kleiner dan 19 kW worden voorzien van een roetfilter, of worden vervangen door een elektrische machine.
Op dinsdag 30 januari vond er in het BOVAGhuis in Bunnik een belangrijke bijeenkomst plaats, bijgewoond door BOVAG, Bouwend Nederland, Cumela, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), FEDECOM, RAI Vereniging, BMWT, NVAF, Koninklijke Metaalunie en VNO-NCW & MKB Nederland. ASV, Vereniging Waterbouwers, MKB-infra en Aannemersfederatie Nederland wilden hierbij ook aansluiten, maar konden geen tijd vrijmaken die dag. Ze blijven wel graag aangesloten.
Financierbaarheid
Vanuit deze brede coalitie willen we op korte termijn in gesprek met de NLA om onze zorgen te delen. Onze focus ligt op het verkennen van (het gebrek aan) haalbare alternatieven voor dieselaangedreven machines, met de nadruk op zowel schaalbaarheid als beschikbaarheid. Hoewel we weten dat financiële overwegingen voor de NLA niet doorslaggevend zijn, willen we ook de financierbaarheid in kaart brengen. Dit gesprek wordt zorgvuldig voorbereid samen met alle betrokken partijen.
Jouw inbreng is hierbij cruciaal
We roepen je op om bij ons melding te maken als er een inspecteur van de NLA langskomt, en om eventuele problemen die je ervaart te delen. Verder vragen we je om problemen met de beschikbaarheid van elektrische alternatieven of technische haalbaarheid van benodigde maatregelen die je voorziet ook te delen. Deze informatie is van groot belang om een realistisch beeld van de situatie op de werkvloer te krijgen. Verder vragen wij je om een inschatting van de financiële gevolgen te geven tot 2030, gegeven de richtlijn van de NLA, en een inschatting van de financiële gevolgen als na 2030 geen dieselaangedreven machines meer gebruikt mogen worden.
Oplossing
Jouw informatie kun je mailen naar Christel Peppelenbos. Samen streven we naar een realistische en werkbare oplossing die zowel de gezondheid van werknemers als de belangen van onze sector beschermt.
Gerelateerd nieuws
2024 was een bewogen jaar, waarin jullie, onze leden, keihard hebben gewerkt aan de toekomst van Nederland.
Dinsdag 10 december 2024 was het weer zover: de Asfaltdag. Jaarlijks op de tweede dinsdag van december komt asfalt Nederland samen in Theater Flint in Amersfoort. Dit jaar hebben ruim 500 mensen deelgenomen aan het interactieve programma en de bijbehorende beurs bezocht, want bij de Asfaltdag zijn betekent dat je weer op de hoogte bent als het over asfalt gaat. Met als bijkomend voordeel dat je kunt zeggen: "Ik was er ook bij”. Het centrale thema was verduurzaming van de sector.
Sinds twee uitspraken van de Raad van State is er onduidelijkheid ontstaan over het met aandacht voor de natuur isoleren van gevels of daken. Zo moet je bij na-isoleren rekening houden met vleermuizen, mussen en gierzwaluwen in de spouwmuren. Maar hoe doe je dat precies?