Arbeidsinspectie verscherpt handhaving dieselmotoremissies
Donderdag 11 januari 2024
Veel bouw- en infrabedrijven investeren al volop in schoon en emissieloos bouwen. Met het SEB-convenant ligt er ook een duidelijk tijdspad voor het uitfaseren van fossiel aangedreven materieel. Met deze transitie scherpt de Arbeidsinspectie nu versneld haar handhavingsbeleid dieselmotoremissies aan. Dit geldt in eerste instantie voor machines met een dieselmotor <56kW. Deze moeten voortaan altijd een roetfilter hebben met een effectiviteit van minimaal 95%.
Werknemers die met of in de nabijheid van materieel met een dieselmotor werken, worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je werknemers en anderen in de omgeving hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie zal hier ook strenger op toezien.
Concreet betekent dit dat dieselaangedreven machines <56kW per vandaag een effectieve roetfilter moeten hebben. Als de dieselaangedreven machine nog niet vanuit de fabriek een effectief roetfilter heeft, dan moet je deze alsnog aanbrengen (een zogenoemd retrofit roetfilter).
Overzicht van dieselaangedreven machines waarop gehandhaafd wordt
Vanaf 1 januari 2030 geen dieselaangedreven machines <56 kW meer
Klein materieel mag dan in principe alleen nog elektrisch of waterstof aangedreven zijn. Als een bepaalde machine tegen die tijd nog niet op de markt beschikbaar is, dan zijn emissiearme alternatieven aangedreven op LPG en benzine toegestaan.
Subsidie beschikbaar voor aanschaf emissieloos materieel
De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is er voor de aanschaf van en de ombouw naar emissieloze (uitstootvrije) bouwwerktuigen en bouwvaartuigen door bouwbedrijven. De SSEB is er ook voor de ombouw van bouwwerktuigen en bouwvaartuigen naar emissiearm.
Vanaf 5 maart 2024 kun je deze subsidie weer aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van RVO.
Meer weten over de handhaving van de Arbeidsinspectie?
Bekijk dan de nieuwe werkinstructiemodule DME van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Gerelateerd nieuws
Een aantal incidenten met wegwerkers maakte pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk werken op de vluchtstrook kan zijn. Samen met Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland vonden we het tijd voor extra actie. Gezamenlijk pakten deze partijen in 2022 samen met Rijkswaterstaat de handschoen op. Tijdens een recente bijeenkomst bespraken alle betrokkenen de uitdagingen en de vooruitgang. Ook ambities voor actuele richtlijnen, nieuwe werkmethodieken en innovatie kwamen aan bod.
Door de nieuwe Europese asbestrichtlijn gaat er ook in Nederland een vergunningplicht gelden voor bedrijven die asbestsanering uitvoeren. Het ministerie van SZW is nu bezig met de uitwerking daarvan, in samenspraak met marktpartijen. Op dit moment ligt er een voorstel voor de invulling van de vergunningsplicht en een bewijs van naleving voor het verkrijgen van de vergunning. Waarschuwing: Er zijn partijen die nu al certificaten aanbieden waarmee je zou voldoen aan de nieuwe Europese richtlijn. Dat klopt niet, dus ga niet met ze in zee.
Ook alle 21 waterschappen hebben nu de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GVCB) onderschreven Hiermee beloven ze om zich nog nadrukkelijker in te spannen voor veilig en gezond werken. De zorg voor de veiligheid betreft de eigen medewerkers én alle medewerkers van samenwerkingspartners, zoals aannemers, adviesbureaus en kennisinstituten.